arztoday

arztoday

arztoday.com

سولانا

سولانا یکی از ارزهای دیجیتال بازار کریپتوکارنسی است که می‌توان آن را در لیست تاثیر گذارترین ارزها در سال 2021 قرار داد. پروژه این رمز ارز در سال 2019 شروع به کار کرد؛ قیمت توکن شبکه بلاک چین سولانا هم در ابتدا 1 دلار در نظر گرفته شده بود. اما از آن زمان تا کنون قیمت سولانا رشد فوق العاده‌ای را تجربه کرده و در انتهای سال 2021 میلادی به بیش از 200 دلار رسیده است. همچنین خوب است بدانید که طبق آمارهای منتشر شده در وبسایت CoinMarketCap.com، در حال حاضر این ارز در بین 10 ارز دیجیتال برتر بازار از نظر ارزش کل قرار دارد.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

در پاسخ به سوال سولانا چیست؟ باید گفت SOLANA یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال در بین بیش از 1000 ارز دیگر بازار کریپتوکارنسی است. البته سولانا نام بلاک چین این رمز ارز است و توکن اختصاصی آن با علامت اختصاری SOL شناخته می‌شود. این شبکه توسط آناتولی یاکوونکو ایجاد شده و بر روی یک شبکه کامپیوتری غیرمتمرکز با استفاده از یک دفتر کل و فناوری جدید به نام بلاک چین کار می‌کند. این پایگاه داده بلاک چین ارز را مدیریت و ردیابی می‌کند و به طور موثر هر تراکنشی را که تا به حال در آن رخ داده است، مانند یک رسید طولانی ثبت می‌کند. به علاوه شبکه کامپیوتری بلاکچین تراکنش‌های ارزی را ثبت و صحت داده‌ها را تایید می‌کند.

 

این راه‌اندازی غیرمتمرکز، شبکه بلاک چین را قوی‌تر می‌کند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه تراکنش‌ها را انجام دهند. درواقع این ویژگی در اکثر بلاک چین رمز ارزهای بازار وجود دارد، اما آنچه باعث متمایز شدن سولانا از دیگر شبکه‌ها می‌شود. سرعت بالای انجام تراکنش هاست. به عبارتی سولانا خود را سریع‌ترین بلاک چین در جهان می‌نامد و توانایی خود را برای تأیید 65000 تراکنش در ثانیه با هزینه کمتر از یک پنی برای هر یک به کار می‌گیرد.

شبکه بلاک چین سولانا چگونه کار می‌کند؟

در حالی که بسیاری از افراد ارزهای دیجیتال را صرفا یک ارز می‌دانند، اما در واقعیت صنعت کریپتوکارنسی کاربردهای بی‌شمار دیگری دارد. به عنوان مثال سولانا می‌تواند قراردادهای هوشمند و برنامه های مالی غیرمتمرکز را در حوزه دیفای فعال و بستر ساخت و خرید و فروش توکن‌های NFT را فراهم کند. این شبکه غیرمتمرکز بلاک چین دارای کاربردهای دیگری هم می‌باشد که در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • رمز ارز: ارز دیجیتال SOL را می‌توانید به راحتی در شبکه سولانا از کیف پول به صرافی منتقل کنید و یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید.
  • قراردادهای هوشمند: کاربرد دیگر بلاک چین سولانا در قراردادهای هوشمند است، یعنی برنامه‌هایی که به‌طور خودکار شرایط قرارداد را در صورت تحقق شرایط آن اجرا می‌کنند.
  • توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT): شبکه سولانا بستری برای ساخت توکن‌های NFT و خرید و فروش آنها فراهم کرده است.
  • امور مالی غیرمتمرکز (دیفای):با استفاده از رمز ارز شبکه Solana، می‌توانید پرداخت‌های بدون مجوز را ایجاد و استفاده کنید، پرداخت‌هایی که می‌توانند از کنترل متمرکز یا دولتی جلوگیری کنند.
  • اپلیکیشن و مرورگر غیر متمرکز: یکی دیگر از کاربردهای این بلاک چین همکاری برای ساخت و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز مثل اپلیکیشن‌ها و مرورگرهاست.
  • الگوریتم اثبات تاریخچه: این شبکه با استفاده از نوع خاصی از الگوریتم اثبات سهام کار می‌کند که برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها به آنها مهر زمانی گذاشته و امکان سفارش مجدد تراکنش‌ها را به نفع اعتبارسنجی حذف می‌کند. این ویژگی به سولانا به عنوان یک شبکه «مقاوم در برابر سانسور» کمک می‌کند.
  • در رابطه با نحوه پیدایش این رمز ارز لازم است بدانید که تا نوامبر سال 2021، حدود 302 میلیون ارز SOL در گردش بود. شبکه سولانا هم مانند بسیاری از بلاک چین‌های دیگر به صورت سالانه انتشار ارز محدودی دارد. زیرا تعدای از کوین‌ها در پایان هر سال به افرادی که به ثبات شبکه کمک می‌کنند، پاداش داده می‌شود. سولانا در ابتدای سال عرضه خود را به میزان 8 درصد افزایش داد که این رقم هر سال 15 درصد کاهش پیدا خواهد کرد تا در نهایت به نرخ ثابت 1.5 درصد عرضه در سال برسد. این زمان بندی انتشار ارز در شبکه بلاک چین سولانا با سایر رمز ارزهای محبوب مثل بیت کوین که در مجموع 21 میلیون کوین دارد و دوج کوین که هیچ محدودیت در عرضه ندارد، در تضاد می‌باشد.

سولانا از سیستم «اثبات سهام» برای تأیید تراکنش‌ها، مدیریت عرضه ارز و ایجاد کوین‌های جدید استفاده می‌کند. برای شرکت در سیستم اثبات سهام، باید صاحب ارز دیجیتال سولانا باشید، اما پس از آن می توانید برای کمک به عملکرد سیستم، جوایزی کسب کنید. با قرار دادن توکن‌ها با اعتبارسنجی، به اعتباردهنده برای تأیید تراکنش‌ها اعتماد می‌کنید. با این حال، مانند سایر سیستم‌های اثبات سهام، اگر تراکنش‌های معتبر قوانین سیستم را رعایت نکنند، سهامداران می‌توانند پول خود را از دست بدهند.

در حال کارمزد شکبه سولانا برای هر تراکنش ۰.۰۰۰۲۵ دلار است. البته این کارمزد حدودی است و با توجه به ترافیک شبکه بلاک چین می‎‌تواند نوسان داشته باشد. کارمزد شبکه سولانا در برابر شبکه اتریوم، حدود ۶۰,۰۰۰ برابر است. مقیاس پذیری شبکه Solana مهم‌ترین دلیل پایین بودن کارمزد تراکنش‌‌های آن است. همچنین با توسعه و افزایش مقیاس شبکه سولانا در آینده، کارمزد تراکنش‌های درون این شبکه کمتر هم خواهد شد.

سرمایه گذاری در سولانا سودآور است؟

ارز دیجیتال سولانا در مدت زمان نسبتا کوتاه حضور خود در صرافی‌ها رشد قیمت سریعی داشته است؛ بنابراین به احتمال زیاد حتی افرادی که در اواخر سال 2021 هم برای خرید سولانا اقدام کردند، از سود خوبی برخوردار شده‌اند. اما به جای نگاه کردن به رشدهای اخیر و یا ترس از دست دادن سود و سرمایه، آنچه که اهمیت دارد این است که بدانید پروژه رمز ارزی که میخرید، تا چه حد قوی بوده، چه اهدافی را در پیش دارد و تا چه اندازه می‌تواند جو بازار را به نفع خود تغییر دهد. درواقع توجه به این موضوع یک تفاوت مهم و کلیدی بین بازار ارزهای دیجیتال و بازار سهام است.

 

در بازار سهام یک سهم، کسری از مالکیت در یک تجارت است و موفقیت آن در طول زمان به رشد شرکت اصلی بستگی دارد. اگر سهام رشد کند، احتمالاً سرمایه گذاری به خوبی انجام خواهد شد. اما در بازار ارزهای دیجیتال داستان متفاوتی در جریان است، برای مثال سولانا که دارای محبوبیت قابل توجهی است، توسط هیچ دارایی خاصی پشتیبانی نمی‌شود و پشتوانه‌ای ندارد. آنچه باعث افزایش یا کاهش قیمت آن می‌شود، خوش‌بینی و گمانه زنی سایر معامله گران درباره آینده آن است.

تریدرهای بازار کریپتوکارنسی فکر می‌کنند که می‌توانند رمز ارز خریداری شده خود را در آینده با قیمت بالاتری به معامله گران دیگری بفروشند. بنابراین حدس و گمان نیروی محرکه افزایش قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال است. اگر معامله‌گران خوش‌بین این بازار از بین بروند، ارزهای دیجیتال چیزی برای تقویت قیمت خود ندارند. این یک تمایز کلیدی است که بسیاری از سرمایه گذاران، از جمله وارن بافت افسانه ای را از ارزهای دیجیتال دور نگه می‌دارد.

این گزارش با کمک داده‌های وبسایت تحلیلی و خبری ارز تودی (arztoday.com) تهیه شده و به ما خاطر نشان می‌کند که اگر به دنبال خرید و معامله ارز دیجیتال سولانا هستید، ابتدا ریسک های موجود در این بازار را درک کنید و در نظر داشته باشید که این احتمال وجود دارد که کل سرمایه خود را از دست بدهید. بنابراین پولی را که نمی توانید از دست بدهید، وارد این بازار نکنید.

arztoday
arztoday arztoday.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋