arzido.com

arzido.com

ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

مونرو چیست؟ بلاکچین Monero چگونه کار میکند؟

 


 

مونرو ارز دیجیتالی است که از رمزنگاری برای تسویه تراکنش‌ها، ایمن‌سازی شبکه و تولید کوین‌ها یا ارزهای جدید استفاده می‌کند. XMR نماد علامت گذاری شده برای مونرو است. این ارز با ایجاد جامعه مشتریان قوی خود، امروزه جایگاه خود را در سبد متنوع چندین صرافی ارزهای دیجیتال در سراسر جهان پیدا کرده است. برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال دیگر، حفاظت از حریم خصوصی کاربران یکی از اهداف اصلی مونرو است.

 

مونرو چیست؟

مونرو از فناوری به نام «امضای حلقه برای حفظ حریم خصوصی کاربران» استفاده می‌کند. امضای حلقه، تشخیص این‌که چه کسی و چه آدرسی تراکنش‌ها را ارسال کرده است، برای ناظران خیلی سخت است. در واقع اگر امضاهای حلقه تمام تراکنش‌ها را به صورت دسته‌جمعی به رشته تحریر در آورند تا تمایز بین آن‌ها چالش برانگیز شود.

با این حال، کشف تراکنش چالش برانگیز است، اما غیرممکن نیست، چون یک توسعه‌دهنده با استعداد می‌تواند مسیر تراکنش را شکست دهد. در برخی از ارزهای دیجیتال خصوصی، کاربران باید ویژگی حریم خصوصی خود را روشن کنند، اما در مونرو، به صورت پیش فرض این ویژگی در دسترس است. مونرو از زمان به وجود آمدن، به یکی از پرطرفدارترین ارزهای رمزنگاری شده در سطح جهان تبدیل شده است.

مقاله ارز مونرو چیست؟ را بخوانید.

 

مونرو

 

تاریخچه مونرو

برای آگاهی از تاریخچه مونرو، باید با ارز دیجیتال دیگری که در سال ۲۰۱۲ به وجود آمد، یعنی بایت کوین آشنا شوید. مونرو محصول جانبی هارد فورک بایت کوین است. هارد فورک در دنیای ارزهای دیجیتال به این معنی است که گروهی از توسعه‌دهندگان از نرم‌افزار اصلی دور می‌شوند و بلاکچین خودشان را ایجاد می‌کنند. انشعاب از کانال اصلی یک کوین جدید و شبکه غیرمتمرکز انحصاری آن ایجاد می‌شود. کوین جدید و شبکه مرتبط با آن دارای ویژگی‌های یکسان با کوین اصلی است. همراه با ادغام مجموعه‌ای از ویژگی‌های متمایز و ارتقا یافته خود خواهند بود.

فناوری CryptoNote توسط توسعه‌دهنده، زمان ایجاد بایت کوین استفاده شد. این فناوری تراکنش‌ها را غیرقابل پیوند و غیرقابل ردیابی کرده است. برای توضیح بیشتر، un-linkable این امکان را برای ناظران تراکنش‌ها غیرممکن می‌کند تا متوجه شوند، آیا یک منبع خاص چندین تراکنش را دریافت کرده است یا خیر. در حالی که از سوی دیگر، غیر قابل ردیابی بودن استنباط می‌کند که طرف‌های خارجی نمی‌توانند تشخیص دهند که چه کسی تراکنش‌ها را ارسال و دریافت کرده است.

فناوری CryptoNote از کلیدهای یکبار مصرف استفاده می‌کند تا تراکنش را غیرقابل پیوند کند. بنابراین، هر زمان که فرستنده‌ای بایت کوین ارسال می‌کند، یک کد منحصر به فرد ایجاد می‌کند که در آن تراکنش خاص استفاده می‌شود. کد منحصربه‌فرد ایجاد شده باعث می‌شود کوین‌ها هر بار به یک کیف پول کاملاً متفاوت ارسال شوند. علیرغم این‌که بایت کوین شروعی امیدوارکننده داشت؛ اما نتوانست در این بخش پیشرفت خوبی داشته باشد. این شبکه با حمله یک باگ نرم‌افزاری مواجه شد. این حمله منجر به کاهش سریع ارزش کوین شد.

این اشکال چند توسعه‌دهنده ارزهای دیجیتال را تشویق کرد تا روی Bytecoin کار کنند. تا از طریق هارد فورک‌ها یک کوین جدید ایجاد کنند. این منجر به ساخت Bitmonero شد. متأسفانه Bitmonero ابتدا مورد استقبال قرار نگرفت. در واقع برخی از ویژگی‌های مورد انتظار جامعه در این کوین جدید وجود نداشت. به همین دلیل، توسعه‌دهندگان تغییرات قابل توجهی را در رویکرد خود ایجاد کردند و یک سری ویژگی‌های جدید را به پروژه اضافه کردند. این پروژه جدید به نام “مونرو” به وجود آمد.

 

قیمت ارز مونرو

قیمت ارز مونرو در حال حاضر در اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۱۴۵ دلار است. قیمت ارز مونرو در ماه می ۲۰۲۱ تا ۵۲۰ دلار نیز پیش رفت و در حال حاضر ۷۲ درصد از سقف تاریخی خودش فاصله دارد. پیش‌بینی قیمت این ارز برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ نشان می‌دهد که ارز مونرو می‌تواند به ترتیب با میانگین قیمت ۶۵۱ دلار و ۲۹۸۸ دلار معامله شود. وقتی به پیش بینی‌های قیمت ارز مونرو توجه می‌کنید، به یاد داشته باشید که بازارها نوسان دارند. پیش بینی‌های مبتنی بر الگوریتم بر اساس عملکرد گذشته است که هرگز نتایج آینده را تضمین نمی‌کند، بنابراین پیش بینی‌ها می‌توانند اشتباه باشند.

 

کوین مونرو

 

مزایا مونرو

  • بهترین مزیت مونرو حفظ حریم خصوصی در ارز دیجیتال است.
  • تراکنش‌ها در مونرو قابل پیوند نیستند.
  • تراکنش‌ها و آدرس‌ها در مونرو قابل ردیابی نیستند.
  • بلاکچین مونرو محدودیت بلوکی ندارد و به صورت پویا مقیاس‌پذیر است.
  • حتی وقتی منبع مونرو تمام شود، یک منبع مداوم ۰.۳ XMR در دقیقه برای تشویق ماینرها وجود خواهد داشت.
  • مونرو به صورت انتخابی شفاف است. هر کسی می‌تواند معاملات خود را برای شخص مورد نظر خود قابل مشاهده کند، یا مخفی کند.
  • مونرو دارای یک تیم توسعه‌دهنده بسیار توانا و قوی که مسئولیت را بر عهده دارند.

 

معایب مونرو

  • مونرو برای جلوگیری از متمرکز شدن در برابر ASIC مقاوم شده است؛ اما حدود ۴۳ درصد از هش مونرو متعلق به ۳ استخر استخراج است.
  • تراکنش مونرو به دلیل میزان رمزگذاری درگیر، بزرگتر از سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین است.
  • کیف پول‌های ارز دیجیتال زیادی برای مونرو وجود ندارد.
  • مونرو برای مبتدیان مناسب نیست و به طور گسترده پذیرفته نشده است.
  • مونرو یک ارز دیجیتال مبتنی بر بیت کوین نیست و اضافه کردن چیزهایی به آن دشوار است.

 

ارز مونرو

 

بلاکچین مونرو چگونه کار می کند؟

شبکه بلاکچین امکان ایجاد توکن‌های جدید مونرو را از طریق فرآیند ماینینگ فراهم می‌کند. گره شرکت کننده که موفق به حل الگوریتم پیچیده شود، به شکل کوین‌های جدیدی که به کانال اضافه می‌شود، پاداش می‌گیرد. ماینینگ بلوک‌های مونرو یک فرآیند کمی متفاوت از روش‌های استخراجی است که در سایر ارزهای دیجیتال اجرا می‌شود. پیش از این، پاداش ایجاد شده از طریق استخراج رمزنگاری مونرو با گذشت زمان به شدت کاهش یافت؛ اما از ماه می ۲۰۲۲، این پاداش در ۰.۰۶ XMR ثابت شد، در واقع نرخ تورم دائمی مونرو در حال کاهش یافت.

بلوک‌های جدید را با کمک یک سیستم کامپیوتری یا با استفاده از کارت گرافیک (GPU) می‌توان استخراج کرد. برخلاف روش‌های سنتی، استخراج کریپتو، ماینرهای مونرو نیازی به داشتن سخت‌افزار یا نرم‌افزار خاصی ندارند تا به عنوان یک گره در این بلاکچین عمل کنند. استخراج در مونرو به استخرهای استخراج بزرگ محدود نمی‌شود. با الگوریتم اثبات کار، استخراج مونرو بدون توجه به پارامترهای از پیش تعیین شده در دسترس طرف‌های مختلف قرار می‌گیرد.

با وجود این‌که حداکثر محدودیتی برای شبکه بلاکچین وجود ندارد؛ بلوک‌های موجود در اکوسیستم مونرو مشابه بلاکچین بیت کوین نیستند. با این حال، در شبکه ارز دیجیتال مونرو، کاربران یک اندازه جریمه و پاداش دریافت می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا آن را مقیاس‌پذیرتر کنند. علاوه بر این، تقریباً هر دو دقیقه یک بلاک جدید در بلاکچین مونرو ایجاد می‌شود. بلاکچین مونرو هیچ محدودیتی در اندازه بلوک ندارد و بلوک خیلی خوبی را ارائه می‌کند که هر زمان که فعالیت شبکه در حال افزایش باشد، تراکنش‌های بیشتری را مدیریت می‌کند. در مقابل، اگر فعالیت شبکه قطع شود، اندازه بلوک نیز کاهش می‌یابد.

 

بلوک مونرو

برای پاداش بلاک، اندازه متوسط ​​صد بلاک آخر در بلاکچین به عنوان پایه عمل می‌کند. اگر بلوک جدید از اندازه میانه صد بلوک بیشتر شود، پاداش بلوک متناسب با آن کاهش می‌یابد. این امر از هرگونه تراکنش هرزنامه به عنوان کاربران جلوگیری می‌کند؛ یا اگر این جریمه استخراج ماینینگ را بدون سود کند، ماینرها ادامه نخواهند داد. بلاکچین مونرو اندازه بلوک را به عنوان یکی از عناصر کلیدی برای افزایش یا کاهش سقف بلوک، در نظر می‌گیرد و در نتیجه فضای کافی برای مقیاس‌بندی در طول مدت زمانی فراهم می‌کند.

 

چه چیزی به Monero ارزش می دهد؟

ارزش Monero از حریم خصوصی و ناشناس بودن آن سرچشمه می‌گیرد. این به افراد فرصت می‌دهد تا هر زمان که می‌خواهند، به هر دلیلی بدون نگرانی از مشاهده شدن توسط دولت، هکرها یا هر شخص ثالث دیگری، تراکنش رمزنگاری انجام دهند. کوین‌های Monero همچنین، نمی‌توانند توسط شرکت‌ها برای پیوندهای مشکوک به جرم در لیست سیاه قرار گیرند، چون هیچ راهی برای ردیابی واقعی آن‌ها وجود ندارد.

مونرو علاوه بر کاربرد آن به عنوان یک وسیله مبادله، ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که معتقدند تقاضا برای حفظ حریم خصوصی در آینده افزایش می‌یابد و قیمت و ارزش بازار کلی Monero را بالا می‌برد، ارزشی نیز داشته باشد.

 

بلاکچین مونرو

 

ویژگی های مونرو

در ادامه این مقاله به برخی از برجسته‌ترین ویژگی‌های مونرو که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند، اشاره می‌کنیم:

استخراج: هیچ تبعیضی در فرآیند استخراج بلاکچین مونرو وجود ندارد. این اکوسیستم همه افراد را برابر می‌داند و معتقد است که افراد شایسته فرصت‌های برابری دارند. بلاکچین مونرو از الگوریتم Proof of Work استفاده می‌کند. استخراج بلاک‌ها برای کاربرانی که کامپیوتر معمولی دارند، آسان‌تر می‌کند. هرچند برای کاربرانی که قدرت استخراج بسیار بالایی دارند، دشوار و گران‌تر است.

ناشناس بودن: مونرو تلاش می‌کند تا هویت فرستنده، گیرنده و مبلغ تراکنش را خصوصی نگه دارد. با این وجود، هویت و مبلغ تراکنش ناشناس باقی می‌ماند؛ چون بلاکچین به نوعی کار می‌کند که با استفاده از آدرس‌ها و نام‌های شبیه به هم، از هویت شرکت‌کنندگان درگیر محافظت می‌کند.

کلیدهای چندگانه: شبکه Monero در حین کار از سه کلید استفاده می‌کند، یعنی یک کلید نمای خصوصی، یک کلید نمای عمومی و یک کلید خرج عمومی و خصوصی. بنابراین، هنگامی که کاربران حساب مونرو خود را می‌سازند؛ به یک آدرس عمومی، کلید هزینه خصوصی و کلید نمای خصوصی دسترسی خواهند داشت.

حریم خصوصی: ویژگی حفظ حریم خصوصی کامل‌ترین دلیلی است که مردم مونرو را به جای ارزهای دیجیتال دیگر انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، الگوریتم اثبات کار راه را برای ویژگی‌های مختلف دیگری مثل آدرس مخفیانه، تراکنش‌های محرمانه حلقه (Ring CT) و امضای حلقه هموار می‌کند. در کنار این ویژگی‌ها نرم افزار در مونرو هر شش ماه یکبار به روز رسانی می‌‎شود.

امضای حلقه: این ویژگی تضمین می‌دهد که هویت فرستنده از سایر شرکت‌کنندگان پنهان می‌ماند. علاوه بر این، ناشناس بودن فرستنده با ترکیب کلید حساب فرستنده و کلیدهای عمومی در بلاکچین مونرو دست نخورده باقی می‌ماند. ترکیبات آن را خصوصی و منحصر به فرد می‌کند و به کسی اجازه نمی‌دهد امضای فرستنده واقعی را رمزگشایی کند.

آدرس مخفیانه: آدرس‌های مخفی فرستنده را قادر می‌سازد تا برای هر تراکنشی که از طرف گیرنده انجام می‌دهد، آدرس‌های یک‌باره تصادفی ایجاد کند. با توجه به آدرس‌های مخفی، فقط شرکت‌کنندگان در تراکنش می‌توانند از گیرنده اطلاع داشته باشند.

 

تراکنش محرمانه (Ring CT)

Ring CT نسخه بهبودیافته Ring Signature است که «یک امضای گروهی ناشناس خودبه‌خود پیوندی چند لایه» نامیده می‌شود. حلقه CT مبلغ تراکنش انجام شده بین شرکت‌کنندگان در بلاکچین را پنهان می‌کند. اکنون Ring CT برای تمام تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاکچین مونرو اجباری شده است.

 

کلام آخر مونرو

امنیت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی به یک نگرانی قابل توجه برای مردم در دنیای کنونی تبدیل شده است. دخالت مداوم نهادها و شرکت‌های رسمی به زندگی خصوصی افراد، مردم را ناراحت و محتاط کرده است. مونرو یکی از بهترین اکوسیستم‌های متمرکز بر حریم خصوصی را در فضای کریپتو دارد. این شبکه ارزهای دیجیتال در تلاش است تا در مورد ناشناس بودن و ایمنی به ماهیت ارزهای دیجیتال یعنی حفظ حریم خصوصی عمل کند. مونرو طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های ارزشمند و کاربرپسند را ارائه می‌‌دهد و تجربه تجاری منحصر به فردی ارائه می‌کنند.

دنیای کریپتو بسیار پویا است؛ بنابراین کاربران باید قبل از سرمایه‌گذاری پولی که به سختی به دست آورده‌اند، در هر پروژه‌ای محتاطانه عمل کنند. با این حال، پروژه‌هایی مثل مونرو برای مدت طولانی در این صنعت بوده‌اند. بنابراین می‌توانند به عنوان یک گزینه قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری دیده شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مونرو به سایت getmonero.org مراجعه کنید.

 

کوین مونرو

منبع پست : مونرو چیست؟ بلاکچین Monero چگونه کار میکند؟

arzido.com
arzido.com ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋