arzido.com

arzido.com

ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

صرافی ارز دیجیتال چیست + آموزش انتخاب صرافی مطمئن

 

 

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال برای شروع ارسال و خرید ارزهای رمزنگاری‌شده بهترین گزینه می‌باشد. صرافی ارز دیجیتال، پلتفرمی خصوصی است که امکان مبادله ارزهای دیجیتال را به مشتریان خود می‌دهد. طریقه پرداخت نیز در هر صرافی ممکن است که متغیر باشد؛ برخی از کارت اعتباری استفاده می‌کنند و یا انتقالات بین‌بانکی در آنها اتفاق می‌افتد. به خاطر داشته باشید که بعضاً صرافی‌های ارز دیجیتال از ارائه خدمات برداشت از کیف‌‌پول‌ها خودداری می‌کنند. 

 

 

بنابراین، صرافی ارز دیجیتال به شغل و یا تجارتی می‌گویند که دارایی‌های دیجیتال را ذخیره، کاربران را به سایر خریداران و فروشندگان وصل و امکان مبادله هر مقدار ارزی را برای کاربران ایجاد می‌کند. صرافی‌ها مبادلات را بسیار راحت‌تر و قابل دسترس‌تر کرده‌اند اما کماکان برخی مشکلات هم در این بین وجود دارند؛ از جمله این مشکلات می‌توان به میزان کارمزدها و امنیت دارایی‌ها اشاره کرد. 

 

برترین صرافی های ارز دیجیتال بر اساس حجم معاملات

صرافی‌ها را بر اساس مسائل مختلفی می‌توان مقایسه کرد، اما در این بخش قصد داریم تا حجم مبادلات آنها را با هم مقایسه کنیم:

 

 

 

نحوه انتخاب صرافی ارز دیجیتال

نکته‌ای که وجود دارد این است که هر صرافی‌ای که در سایت‌ها مشاهده می‌شوند را نمی‌توان به عنوان گزینه نهایی انتخاب کرد. به همین جهت، مواردی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا به هنگام انتخاب صرافی در نظر داشته باشید:

۱. تعداد کوین‌های قابل پشتیبانی: در حال حاضر بیش از ۱۰,۰۰۰ کوین در این بازار برای انتخاب وجود دارد. بدیهی است که هر صرافی قادر به ارائه کلیه کوین‌ها نخواهد بود، اما باید از صرافی خود اطمینان حاصل نمایید که کوین مورد نظر شما (بیت‌کوین، اتر، توکن‌های NFT، کوین‌های ساده‌تر و یا پیچیده‌تر) را داشته باشد. بهترین جا برای شروع می‌تواند صرافی بزرگ و مشهوری همچون کراکن باشند که تعداد کوین زیاد و رابط کاربری راحتی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. به عنوان مثال، کوین‌بیس مبادله بیش از ۴۵۰ کوین را در خود جای داده است.

۲. نقدینگی کافی: پیدا کردن یک صرافی ارز دیجیتال با نقدینگی بالا بسیار حائظ اهمیت است، چراکه در صورت وجود نقدینگی لازم، افراد به راحتی می‌توانند دارایی خود را به پول نقد و برعکس تبدیل کنند و گرفتار تغییرات قیمتی نشوند. به همین جهت، هر چه حجم مبادلات صرافی ارز دیجیتال بالاتر باشد، بهتر است. برای بررسی حجم مبادلات کوین‌ها می‌توانید از صفحه قیمت کوین ما استفاده نمایید و برای بررسی حجم مبادلات صرافی‌ها به صفحه Coinmarketcap مراجعه نمایید.

۳. مقایسه کارمزدها: برخی از حساب‌های استوک می‌توانند رایگان باشند، اما هیچ صرافی‌ای را نمی‌توانید پیدا کنید که بدون دریافت هزینه‌ای خدمات ارائه دهد. صرافی ارز دیجیتال برای هر برداشت، مبادله و یا سپرده‌گذاری، کارمزدی را اعمال می‌کند. این کارمزدها بر اساس نحوه پرداخت و نوع تراکنش در هر مبادله، بین ۰ تا ۵ درصد متغیر است. کارمزدها بر اساس میزان معاملات در طول یک ماه براورد می‌شوند و هر چه حجم معامله بالاتر باشد، میزان کارمزد انتخابی کمتر خواهد شد. کارمزد برخی از صرافی‌های یزرگ دنیا را برای شما لیست کرده ایم:

 


 

 

۴. امنیت کافی: صرافی‌ها را نمی‌توان تماماً ایمن و عاری از هر گونه هک دانست. بیشتر صرافی‌ها حداقل امنیتی همچون احراز هویت دو مرحله‌ای را برای مقاومت در برابر حمله‌های سایبری و فیشینگ ارائه می‌کنند. برخی از این صرافی‌ها نیز از اثر انگشت و یا شناسایی چهره برای ورود به حساب استفاده می‌کنند تا مراحل را کمی پیچیده‌تر کنند. حتی صرافی‌هایی همچون جمینی و یا کراکن امنیت را بالاتر برده‌اند؛ به این شکل که کاربران به هنگان انتقال سرمایه، ارسال و دریافت باید رمزی را مجدد وارد نمایند و در این مرحله، دارایی فریز می‌شود تا رمز وارد شود. 

۵. کنترل بر دارایی‌ها: کریپتو و یا همان ارز دیجیتال تقریباً یک دهه است که فعالیت بیشتری داشته است و به رسمیت شناخته شده است. به همین دلیل، این صنعت کمی سر خود است. برخی از کشورها از کمیسیون بورس و اوراق بهادار جهت کنترل این حوزه استفاده می‌کنند. بنابراین، یک صرافی با کنترل یک نهاد امنیتی و مالی می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد. هر کدام از این نهادهای مالی و امنیتی باید گزارشی از روش کار، توانایی شبکه و طراحی و صرافی‌ها را برای مشتریان آنها ارائه دهند. اعلب این گزارش‌ها را در اخبار می‌توان پیدا کرد.

۶. بیمه دارایی: امنیت دارایی‌ها دیجیتالی باید همیشه در الویت باشند، اما صرافی ارز دیجیتال با بیمه سلامت هم خالی از لطف نخواهد بود. صرافی‌هایی هم وجود دارند که دارای بیمه جرایم تجاری هستند و سرقت‌ و یا حمله‌های سایبری را تحت پوشش قرار می‌دهند. در کل، این بیمه‌ها در کشورها و صرافی‌ها متفاوت هستند که افراد باید آنها را در خود سایت صرافی بررسی نمایند. 

 

 

۷. قوانین مالیاتی: افرادی که از طریق ارز دیجیتال کسب درآمد دارند، باید به خدمات درآمد مالی اطلاع دهند. درآمدها و سودهای دریافتی از ارزهای دیجیتال تماماً شامل مالیات می‌شوند که باید به این واحد گزارش داده شود که راه ساده‌ای نخواهد بود. کاربران برای اطلاع از مالیات‌ها باید در وبسایت صرافی جستجو کنند و یا از خدمات پشتیبانی سایت بخواهند تا لیست مالیات را برای آنها ارسال کنند. 

 

انواع صرافی های ارز دیجیتال

دو دسته برای صرافی ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است؛ صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز. هر کدام را با مزایا وو معایب به صورت جداگانه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا گزینه درست و مناسبی را انتخاب نمایید.

برای مشاهده آموزش صرافی‌ها به این صفحه مراجعه کنید.

 

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

این نوع صرافی به عنوان واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده عمل می‌کند و از طریق کمیسیون و کارمزدها کسب درآمد دارد. صرافی غیرمتمرکز شباهت زیادی به صرافی استوک دارد؛ با این تفاوت که در رابطه با دارایی دیجیتال است. برخی از این صرافی‌های معروف‌ شامل Coinbase، Crypto.com، Gemini و Binance هستند. این صرافی‌ها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا دارایی‌های دیجیتالی را با قیمت رایج ارسال و یا خرید کنند و یا اینکه سفارش‌ها را تا رسیدن به قیمت مورد نظر سرمایه‌گذاران کنار بگذارند. 

 

 

صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز (CEX) از سیستم دفتر سفارش (book order) استفاده می‌کنند؛ به این معنا که سفارش‌های خرید و فروش با در نظر گرفتن قیمت خرید و فروشِ سیستم، لیست می‌شوند. سپس، صرافی خریداران و فروشندگان را بر اساس بهترین قیمت قابل اجرا بهم متصل می‌کند. بنابراین، قیمت دارایی دیجیتالی به کل منبع و میزان تقاضا بستگی دارد. صرافی غیرمتمرکز تصمیم می‌گیرد که چه ارزی در داخل پلتفرم معامله شود و همین موضوع باعث می‌شود تا دارایی‌های دیجیتالی بی‌فایده از صرافی حذف شوند. 

مزایا و معایب CEX را نیز با شما به اشتراک می‌گذاریم تا دانش بیشتری را در اختیار شما گذاشته باشیم:

  • کاربر پسند: مبادلات در صرافی غیرمتمرکز به مراتب برای تازه‌کاران راحت‌تر است. کاربران CEXها بر خلاف کیف‌پول‌های ارز دیجیتال و تراکنش‌های پیچیده همتا به همتا، می‌توانند وارد حساب خود شوند، موجودی حساب را مشاهده و تراکنش مورد نظر خود را انجام دهند.
  • قابل اعتماد: یک لایه امنیتی بیشتری در بخش تراکنش‌ها و مبادلات صرافی ارز دیجیتال متمرکز وجود دارد. تراکنش‌ها در پلتفرم متمرکز و توسعه‌یافته به مراتب راحت‌تر انجام می‌شوند. 
  • اهرم مالی: یکی از مزیت‌های خوب و کاربردی صرافی ارز دیجیتال متمرکز، برخورداری از اهرم مالی است. به این شکل سرمایه‌‌گذاران پولی را از صرافی قرض می گیرند تا بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشند.

اهرم مالی به افراد کمک می‌کند تا سود بیشتری را از دارایی‌ها بدست آورند. به عنوان مثال، فردی ۱۰ کوین دارد و از آن یک کوین به عنوان سود دریافت می‌کند. حال همان شخص تصمیم می‌گیرد که ۱۰۰ کوین را به عنوان اهرم مالی از صرافی قرض کند و در نتیجه، ۱۰ کوین سود می‌کند و ۱۰۰ کوین صرافی را پس می‌دهد.

  • ریسک هک شدن: شرکت‌های هستند که وظیفه نگهداری دارایی‌های افراد را در صرافی‌های متمرکز بر عهده دارند. به همین دلیل، توجه هکرهای زیادی را به خود جلب می‌کنند. 
  • کارمزدهای تراکنش: صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز بر خلاف تراکنش‌های همتا به همتا کارمزدهای زیادی را برای خدمات خود اعمال می‌کند؛ بیشترین میزان هم برای زمانی است که حجم زیادی از دارایی دیجیتالی در حال معامله می‌باشد. 
  • حضانتی بودن دارایی دیجیتالی: بیشتر CEX ها، دارایی افراد را به صورت حضانتی و در کیف‌پول دیجیتالی خود نگهداری می‌کنند و اجازه نگهداری از کلیدهای خصوصی را به خود سرمایه‌گذاران نمی‌دهند.

 

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز نوع دیگری از صرافی‌ها می‌باشد که تراکنش‌های همتا به همتا را مستقیماً از کیف‌پول دیجیتالی افراد و بدون واسطه انجام می‌دهد. Uniswap، PancakeSwap، dYdX و Kyber از جمله این صرافی‌های غیرمتمرکز هستند. DEXها (صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز) بر اساس قراردادهای هوشمند هستند. این قراردادهای هوشمند کدهایی هستند که روی بلاکچین قرار دارند و باعث حریم خصوصی بیشتر و هزینه معاملات کمتری نسبت به صرافی‌های متمرکز می‌شوند.

 

 

 

نکته‌ای هم که در این بخش وجود دارد، تنها بودن کاربران است. همانطور که گفته شد، کلیه فرایندها به دور از نفر سوم انجام می‌شوند و کاربران صرافی باید به خود متکی باشند. به همین جهت، شاید صرافی‌های غیرمتمرکز برای افراد و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تر بهتر باشند. 

حال بهترین زمان برای پرداختن به نکات مثبت و منفی این نوع صرافی‌ها است تا به شما برای انتخاب صرافی بهتر کمک کند:


حضانتی: کاربران صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز نیازی به انتقال دارایی‌های خود به نفر سوم ندارند. بنابراین، کاربران دیگر نگران هک شدن شرکت‌ها و یا سایر سازمان‌ها نخواهند بود.
جلوگیری از دستکاری بازار: برخورداری صرافی غیرمتمرکز از تراکنش‌های همتا به همتا باعث شده است که از دستکاری بازار به دور بماند و کاربران خود را از مبادلات تقلبی و پولشویی محافظت کند. 
سانسور کمتر: پر کردن فرم KYC توسط کاربران در DEX ها خواسته نمی‌شود و حریم خصوصی آنها حفظ خواهد شد. به دلیل سانسورهای کم در این نوع صرافی، تعداد دارایی و ارز دیجیتال قابل دسترس در DRX ها به مراتب بیشتر از CEX ها می‌باشد.

 

  • پیچیده بودن: کاربران صرافی ارز دیجیتال باید کلیدهای خصوصی و پسووردها را به خاطر بسپارند که در غیر این صورت، کلیه دارایی‌های آنها برای همیشه از دست خواهد رفت. کاربران این پلتفرم‌ها باید نحوه کار با آنها را به خوبی یاد بگیرند.
  • کمبود پرداخت‌های فیات: DEXها همیشه بهترین گزینه برای تبادل ارزهای دیجیتال با یکدیگر هستند و برای خرید دارایی‌های دیجیتال با استفاده از پول فیات پیشنهاد نمی‌شوند. بنابراین برای اشخاصی که هنوز ارز دیجیتال ندارند، کمی دشوار است. 
  • دعوا سر نقدینگی: صرافی‌های متمرکز بیشتر تراکنش‌های ارز دیجیتال را تسهیل می‌بخشند که باعث افزایش حجم مبادلات نیز می‌شوند. اما، صرافی‌های غیرمتمرکز از حجم مبادله پایین‌تری برخوردار اند و به همین جهت، نقدینگی پایین‌تری هم دارند و پیدا کردن خریدار و فروشنده هم سخت خواهد شد.

 

صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان

علاقه‌مندان به حوزه ارزهای رمزنگاری شده، نیاز به صرافی ارز دیجیتال را حتماً در زندگی خود حس می‌کنند. صرافی‌های مطرح بیشماری در سراسر دنیا وجود دارند که خدمات بینظیری را برای افراد ارائه می‌کنند، اما بسیاری از این صرافی‌ها، علیه کاربران ایرانی هستند. به همین منظور، چند صرافی ارز دیجیتال خارجی که به کاربران ایرانی نیز خدمات ارائه می‌دهند را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

 

 

 

صرافی کوکوین
صرافی کوین‌اکس
صرافی هات‌بیت
صرافی بینگ‌ایکس

برای اطلاع از جزئیات و مزایای این صرافی‌ها به مقاله “صرافی برتر برای ایرانیان” ما حتماً مراجعه نمایید.

کلام آخر

هر شخصی در این حوزه و صنعت می‌تواند تا از صرافی مورد علاقه خود استفاده کند، اما اینکه کدام صرافی مناسب‌تر باشد و منجر به زیان فرد نشود مسئله مهمی است که نباید از آن غافل شد.

منبع : صرافی ارز دیجیتال چیست + آموزش انتخاب صرافی مطمئن

arzido.com
arzido.com ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋