arzido.com

arzido.com

ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

ارز چین لینک، رابط اطلاعاتی بلاکچین

 

تا به حال در مورد چین لینک شنیده‌اید؟ ارز دیجیتالی کم سر و صدا، اما همراه با یکی از بنیادی‌ترین زیر ساخت‌های دنیای بلاکچین. پروژه‌ای که در نبود آن بسیاری از امکانات مانند قرار داد‌‌های هوشمند کاربرد‌پذیری خود را از دست خواهند داد و بلاکچین منزوی‌تر از قبل خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این مقاله اطلاعاتی راجع‌به قرار داد هوشمند بدست آورید تا راحت‌تر با مفهوم اوراکل‌ها و چین لینک آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارز دیجیتال چین لینک، شما را به مطالعه مقاله دعوت می‌کنم.

مفهوم اوراکل در بلاکچین

اوراکل در لغت به‌معنای پیشگو و در دنیای بلاکچین به شبکه‌ای می‌گویند که وظیفه انتقال اطلاعات از دنیای خارج به داخل بلاکچین را بر عهده دارد. همانطور که گفتیم اوراکل‌ها یک از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای فعالیت و کاربرد‌‌پذیری قرارداد هوشمند است. اگر اوراکل‌ها وجود نداشتند قرار داد هوشمند از اطلاعات لازمی که خارج از دنیای بلاکچین وجود داشت بی‌خبر مانده و توانایی اجرای مفاد قرار داد را از دست می‌داد.

تصور کنید مجموعه‌ای از قرارداد‌های هوشمند نوشته شده تا قیمت یک توکن را نسبت به برابری قیمت طلا نگهداشته و عرضه و تقاضا و توکن‌سوزی آن را باتوجه به مفاد قرارداد و کد نویسی آن کنترل کند. حال یک خلاء بزرگ به وجود خواهد آمد، پروتکل مورد نظر از کجا متوجه قیمت طلا و تغییرات آن شود؟ طلا و تغییرات آن مسئاله‌ای کاملا خارج از دنیای بلاکچین است. آیا شخصی باید همواره پشت یک کامپیوتر نشسته و قیمت طلا را وارد سیستم کند؟ قطعا خیر! اینجا بود که خلاء اوراکل‌ها برای اولین بار احساس شد.

همانطور که قبل‌تر گفتیم وظیفه اوراکل‌ها انتقال اطلاعات دنیای بیرون و ترجمه آن به بلاکچین است. دقیقا اینجاست که پروژه‌ای به نام چین لینک تاسیس شد و برای اولین بار مفهوم اوراکل را ارائه داد تا این خلاء مهم را پر کند.

 

معرفی پروژه چین لینک

چین لینک شبکه‌ای غیرمتمرکز از نود‌ها که وظیفه تامین اطلاعات مورد نیاز بلاکچین را برعهده دارد. درواقع چین لینک رابط اطلاعاتی بلاکچین در دنیای بیرون است. تا پیش از معرفی این پروژه، قرارداد هوشمند‌ با چالش‌های فراوانی برای کاربرد‌پذیر‌ شدن مواجه بود، تا اینکه چین لینک در صدد حل این مشکل برآمد.

این پروژه با استفاده از زیر ساخت ERC-677 و همچنین نود‌های شبکه خود امکان ترانسفر داده را به وجود آورده است. اگر چه پروژه چین لینک یک توکن بومی نیز دارد که معاملات و نقل و انتقال آن در بازار آزاد با استاندارد ERC-20 انجام می‌پذیرد. شروع فعالیت ارز دیجیتال چین لینک در شبکه اتریوم اتفاق اوفتاد، اما هم‌اکنون این پروتکل در بسیاری از شبکه‌های بلاکچینی ایفای نقش می‌کند.

ارز دیجیتال چین لینک، اولین اوراکل ساخته شده و ارائه دهنده این سرویس بود، اما هم‌اکنون پروژه‌های دیگری وجود دارند که در زمینه ترنسفر اطلاعات به بلاکچین فعالیت می‌کنند.

 

ارز لینک و کابرد‌های آن

ارز دیجیتال لینک Link که توکن بومی پروتکل چین لینک است، یک توکن برپایه بلاکچین اتریوم و استاندارد ERC-20 است. چین لینک در پروتکل این اوراکل کاربرد‌های مختلفی را ایفا می‌کند. مهم‌ترین وظیفه این توکن اعتبار سنجی نود‌های پروتکل است. نود‌ها که وظیفه بررسی داده‌های انتقالی و تایید صحت آنها را بر عهده دارند. برای تبدیل شدن به نود شبکه نیاز به استیک کردن توکن لینک دارند، در صورتی که نودی اقدام به فعالیت مشکوک در شبکه بکند به واسطه از دادن دارایی خود جریمه خواهد شد.

از دیگر کاربرد‌های ارز دیجیتال لینک، حاکمیت شبکه است. چین لینک یک پروتکل کاملا غیرمتمرکز است که حاکمیت آن در بین جامعه پروژه تقسیم شده است. دارندگان توکن لینک می‌توانند در توسعه پروژه و انتخاب مسیر آینده آن رای دهند.

دارندگان قرار داد هوشمند، برای درخواست سرویس از پروتکل چین لینک باید هزینه سرویس را پرداخت کنند. این هزینه با توکن لینک پرداخت خواهد شد. پس با گسترش دنیای قرارداد هوشمند و دیفای، چین لینک می‌تواند رشد قابل توجه‌ای را برای خود ثبت کند.

 

 

نحوه خرید ارز چین لینک

برای خرید ارز دیجیتال لینک، مانند دیگر رمز ارز‌ها نیاز به استفاده از صرافی‌های رمز ارزی دارید. چین لینک به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین پروژه‌های رمز‌ارز تقریبا توسط تمامی صرافی‌های مطرح پشتیبانی می‌شود. امروزه حتی با استفاده است پلتفرم‌های غیرمتمرکز نیز می‌تواند برای خرید چین لینک اقدام کنید.

در زیر چند صرافی معتبر برای معامله ارز چین لینک معرفی خواهیم کرد.

  • بایننس Binance – صرافی خارجی
  • کوکوین Kucoin – صرافی خارجی
  • یونی سواپ – صرافی غیرمتمرکز
  • پنکیک سواپ – صرافی غیرمتمرکز
  • نوبیتکس – صرافی ایرانی

 

تاریخچه قیمتی چین لینک

ارز دیجیتال چین لینک در سال ۲۰۱۷ طی یک عرضه اولیه به بازار عرضه شد. در زمانی که تب عرضه اولیه‌ها بسیار داغ بود و پروژه‌ها حتی آنهایی که هیچ هدف و برنامه خاصی نداشتند از این طریق کسب درآمد می‌کردند. چین لینک جزو معدود عرضه اولیه‌هایی بود که هدفی جز توسعه پروژه و ارائه راه‌حلی برای مشکلات دنیای بلاکچین نداشت.

این ارز دیجیتال با قیمت چیزی در حدود ۲۰ سنت به بازار عرضه شد و مدت‌ها تا محدوده ۱ دلار نوسان می‌کرد. در واسط سال ۲۰۱۹ وارد روند صعودی شد، تا اینکه در فصل‌ آلتکوین‌های سال ۲۰۲۱ موفق به ثبت سقف تاریخی ۵۰ دلار شد. هم‌اکنون، در زمان نگارش این مقاله، قیمت چین لینک، ۷.۱۰ دلار و حجم بازاری بالغ بر ۳.۳ میلیارد دلار است.

 

 

آیا باید در چین لینک سرمایه‌گذاری کنیم؟

همانطور که ممکن است از مطالب بالا جمع‌آوری کرده باشید، ارزش LINK علیرغم دستاوردهای عظیم آن از اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون بی ثبات است. بنابراین، ممکن است بهترین کار سرمایه گذاری در LINK تنها به‌عنوان پشتیبانی از این فناوری زیرساختی باشد.

درکنار روند رو به رشد وتکامل روزافزون ارز‌های دیجیتال، چین لینک یک پروژه بنیادی و مهم در نظر گرفته می‌شود. وجود اوراکلی مانند Chainlink به طور کلی کلیدی برای پایداری بلندمدت و دوام ارزهای دیجیتال خواهد بود. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که Chainlink به عنوان پرکاربردترین و غیرمتمرکزترین شبکه اوراکل به استاندارد صنعتی تبدیل می‌شود، LINK ممکن است سرمایه‌گذاری مناسبی باشد.

 

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری چین لینک

ارز دیجیتال چین لینک هم‌اکنون در اغلب شبکه‌های بلاکچینی حضور دارد. از اتریوم و بایننس چین تا آوالانچ و سولانا، از همین‌رو می‌توان گفت تمامی کیف پول‌های مطرح امکان پشتیبانی از این رمز ارز‌ها فراهم کرده‌اند، همچنین سرمایه‌گذاران حق انتخاب داشته که برای خرید و نگهداری این رمز ارز از کدام شبکه بلاکچینی استفاده کنند.

از جمله کیف پول‌ها برای نگهداری چین لینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تراست ولت Trust Wallet – کیف پول موبایلی
  • لجر Ledger – کیف پول سخت افزاری
  • اتومیک ولت Atomic Wallet – کیف پول موبایل و دسکتاپ

 

کلام آخر

ارز دیجیتال چین لینک، یکی از بنیادی‌ترین پروژه‌های بلاکچین است. می‌توان گفت چین لینک کلید کاربرد‌پذیری قرار داد هوشمند بود و بدون این پروژه دنیای غیرمتمرکز مانند دیفای‌ هیچگاه به جایگاه کنونی نمی‌رسید. فارغ مباحث سنگین فنی، در این مقاله توضیح مختصری به بیان ساده در مورد این پروژه و ارز دیجیتال آن ارائه کردیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در این رمز ارز دارید، خواندن این مقاله خالی از لطف نخواهد بود.

منبع پست: ارز چین لینک، رابط اطلاعاتی بلاکچین

arzido.com
arzido.com ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋