arzido.com

arzido.com

ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

پلتفرم وان اینچ و آموزش استفاده از آن


 

 

تاکنون از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کرده‌اید؟ میدانید که قیمت مبادله صرافی‌ها با توجه به عرضه تقاضا درون پروتکل، کمی باهم تفاوت دارند. حال برای پیدا کردن بهترین قیمت چه باید کرد؟ باید تک به تک صرافی‌ها را بررسی کرد که نیازمند صرف زمان زیاد است. همچنین اگر قصد خرید حجم سنگینی از یک توکن را داشته باشید چطور؟ ممکن است با کمبود نقدینگی در استخر‌های یک صرافی غیرمتمرکز رو‌به‌رو شوید. در این مقاله قصد معرفی پروتکلی را داریم که راه حلی برای مشکلات گفته شده بود، این پروتکل ۱INCH نام دارد که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و خود را یک تجمیع‌کننده صرافی‌های غیرمتمرکز نامید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی کامل این پروتکل بپردازیم.

 

معرفی پلتفرم ۱inch

وانچ ایچ یکی از نوآورانه‌ترین پروژه‌های دیفای است که در دسته تجمیع‌کنندگان صرافی‌های غیرمتمرکز یا Dex aggregator قرار می‌گیرد. در واقع وان اینچ اولین پروتکلی بود که در این زمینه شروع به‌کار کرد. حال تجمیع‌کننده به چه معناست؟ وان اینچ با اتصال به استخر‌های نقدینگی صرافی‌های مختلف مانند کرو، یونی سواپ، بلنسر و سوشی سواپ در صدد پیدا کردن بهترین قیمت‌ها برای معاملات بر می‌آید.

تصور کنید شما قصد خرید یک توکن در شبکه اتریوم را دارید، تنها کافیست وارد پلتفرم وان اینچ شده، توکن مورد علاقه خود را سرچ کرده تا این پروتکل به صورت خودکار قیمت صرافی‌‌های مختلف و بهترین قیمت را برای کاربر پیدا کند.

ایده ساخت این پروتکل از رباط‌های آربیتراژ به وجود آمد که به صورت خودکار قیمت صرافی‌های مختلف را بررسی می‌کند تا بتواند فرصت‌های مناسب آربیتراژ را شناسایی کند. تیم سازنده وان اینچ نیز قبل از توسعه این پروژه تجربه کار در رباط‌های آربیتراژ را داشته است.

از طرف دیگر وانچ به یک پارچه کردن نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز کمک شایانی کرد. تقریبا پس از اجرا این پروژه مشکل کمبود نقدینکی در دیفای به حداقل رسید.

چندی پس از موفقیت پروژه وان اینچ در شبکه اتریوم، این پروتکل در شبکه بایننس اسمارت‌چین نیز اجرا شده و هم‌اکنون فعال است.

 

 

تاریخچه و مسیر توسعه وان اینچ

وان اینچ در طی هکاتون اتریوم که در سال ۲۰۱۹ برگزار شده بود ساخته شد. این پروژه در ابتدا تنها با همکاری دونفر چند شب قبل از هکاتون کد نویسی شد و نسخه اولیه آن در رویداد رونمایی شد. پس از اینکه وان اینچ در این رویداد مورد توجه قرار گرفت موفق به جذب سرمایه ۲۰ میلیون دلاری شد تا بتواند جدی‌تر به توسعه پروژه بپردازد.

از توسعه‌دهندگان اولیه پروژه به سرجی کانز (Sergej Kunz) و آنتون باکو (Anton Bukov) اشاره کرد که هردو در زمینه علوم کامپیوتر، برنامه نویسی و فناوری بلاکچین تخصص داشتند.

وان اینچ در ابتدا تنها در شبکه اتریوم به‌عنوان تجمیع‌کننده صرافی شروع به‌کار کرد. در ابتدا نام آن ۱inch protocol بود. چندی بعد محصولات جدیدی به مانند سفارش‌های شرطی (Limit order)، استخر‌های نقدینگی اختصاصی پروژه و امکاناتی از این قبیل را پروتکل خود اضافه کرد.

پس از موفقیت این پروژه، وان اینچ رو به چند زنجیره شدن آورد و محصول خود را در شبکه‌های دیگری مانند بایننس اسمارت چین، پالیگان، آوالانچ و فانتوم نیز اضاف کرد.

با گسترش روزافزون پروژه، وان اینچ نام خود را از ۱inch protocol به ۱inch network تغییر داد که نشان‌گر تنوع محصولات این پلتفرم است.

 

ارز دیجیتال وان اینچ، توکن حاکمیت شبکه

تقریبا تمامی پروتکل‌‎های دیفای برای غیرمتمرکز کردن پروتکل از توکن‌ حاکمیت استفاده می‌کنند. این توکن‌ها به دارندگان آن حق رای و تصمیم‌گیری برای مسیر توسعه و آینده پروژه میدهد. وان اینچ نیز از این عمر مستثنی نیست. توکن ۱inch ارز بومی این پروتکل است که برای اولین بار با انجام airdrop به کاربران پلتفرم عرضه شد.

این ارز دیجیتال از نوعی حاکمیت فوری بهره می‌برد که برای انجام به روز رسانی‌های سریع مورد استفاده قرار میگیرد. تمامی به روز‌ رسانی‌ها و تغییرات شبکه با رای اکثریت هولدر‌های وان اینچ انجام خواهد شد که به غیرمتمرکز‌تر کردن پروتکل کمک کرده است.

عرضه کامل توکن‌‎های وان اینچ ۱.۵ میلیارد عدد تایین شده در طی ۴ سال به بازار عرضه خواهد شد. عرضه توکن‌ها به شکل قرارداد‌های زیر انجام خواهد شد.

  • ۳۰ درصد برای تامین امنیت شبکه و برقراری ثبات کارکرد وان اینچ
  • ۲۲.۵ درصد برای تیم ۱Inch.core که وان اینچ رو ساختن و توسعه دهنده های این پروژه
  • ۲۱ درصد برای توسعه اکوسیستم
  • ۱۹.۵ درصد برای سرمایه گذاران و سهام دار های این پروژه که تو مدت ۳۰ ماه عرضه میشه
  • ۵ درصد برای مشاوران این پروژه در تو یک دور ۴ ساله
  • ۲ درصد برای تامین نقدینگی پروژه Mooniswap تو مدت یک سال

 

نحوه استفاده از پلتفرم وان اینچ

از آنجایی که وان اینچ امکانات زیادی را به پلتفرم خود اضافه کرده است. امکان توضیح تک به تک آنها در این مقاله نیست. اما نحوه استفاده از این پلتفرم جهت انجام معاملات با بهترین قیمت ممکن را توضیح خواهیم داد.

برای انجام معاملات ابتدا وارد قسمت اپلیکیشن سایت وان اینچ شوید، سپس کیف پول خود را به پلتفرم متصل کرده و شبکه مورد نظر را انتخاب کنید. حال نشان‌گر موس را در بالای تصویر روی گزینه Trade ببرید تا زیر گزینه‌های آن نمایان شود. حال با دو گزینه رو‌به‌رو خواهید شد به نام Simple Mode و Classic Mode در ادامه به توضیح این دو قسمت خواهیم پرداخت.

 

Simple mode

استفاده از این قسمت شباهت بسیار زیادی به دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ دارد. تنها کافیست جفت ارز مورد نظر خود که میخواهیم بین آنها معامله انجام دهید را انتخاب کرده تا پروتکل وان اینچ به صورت خودکار بهترین صرافی را انتخاب کرده و به شما نشان دهد.

 

 

هانطور که در تصویر مشخص است. پس از انتخاب جفت ارز معاملاتی خود، وان اینچ دو انتخاب به شما می‌دهد. در واقع در این معامله ما قصد فروش اتریوم خود را داریم پس درمقابل هرچه دای بیشتری بدست بیاوریم فروش بهتری انجام دادیم.

حال وان اینچ دو انتخاب به ما داده که انتخاب اول معامله از استخر‌های نقدینگی خود پروتکل وان اینچ است. معامله دوم نیز بهترین قیمت را از بین صرافی‌های دیگر انتخاب می‌کند در این معامله یونی سواپ بهترین قیمت را ارائه داده است.

با تغییر جفت ارز دوم ممکن صرافی‌ها تغییر کرده و به‌عنوان مثال به‌جای یونی سواپ، صرافی کرو انتخاب شود.

 

Classic Mode

کلاسیک مود، نسخه اولیه پروتکل وان اینچ بود، که با انتخاب جفت ارز معاملاتی لیست تمام صرافی‌های موجود از بهترین قیمت تا کمترین آنرا در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

 

در تصویر مشخص است که برای معامله اتریوم به دای، صرافی‌های مختلف چه قیمتی را رائه داده و بهترین قیمت کدام است. همچنین با دنبال کردن این لیست می‌توان فرصت‌های آربیتراژ مناسب در بازار را نیز پیدا کرده و از آنها استفاده کرد.

 

کارمزد معاملات وان اینچ

پروتکل وان اینچ برای پرداخت کارمزد معاملات از یک توکن دیگر به‌نام CHI استفاده می‌کند، قیمت این توکن به گس‌فی شبکه اتریوم وابسته است و قابل سوزاندن است. معمولا کارمزد‌های شبکه در یک استخر جمع شده و زمانی که قیمت گس‌فی اتریوم افزایش پیدا می‌کند سوزانده می‌شود. با استفاده از این روش وان اینچ موفق شد به‌طور میانگین تا ۴۰ درصد کارمزد تراکنش‌های پلتفرم خود را کاهش دهد.

 

کلام آخر

در این مقاله یکی مهم‌ترین عناصر دیفای را معرفی کردیم. پروژه‌ای که در مدت زمان چند شبانه روز با تلاش ۲ برنامه نویس ساخته شد، امروز نقش مهمی را در دنیای دیفای ایفا می‌کند. وان اینچ یکی از بزرگترین مشکلات دیفای که کمبود نقدینگی بود را حل کرده و تا حدی به یکپارچه سازی نقدینگی شبکه کمک کرده است.

منبع مقاله : پلتفرم وان اینچ و آموزش استفاده از آن

arzido.com
arzido.com ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋