arzido.com

arzido.com

ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

مدیریت سرمایه چیست؟ چگونه سرمایه خود را مدیریت کنید

 

از نظر شخصی بنده، مدیریت سرمایه مهم‌ترین عامل ماندگاری در بازار مالی و سود‌ آوری مداوم است. دلیل این نقطه نظر هم این است که هیچ روش تحلیلی نمی‌تواند همیشه درست عمل کند. بازار‌ها همواره تغییر می‌کنند و حتی بهترین معامله‌گران نیز همیشه سود نمی‌کنند! پس چه چیز می‌تواند تضمین کننده سود آوری مداوم و بلند مدت در بازار مالی باشد؟ فقط و فقط مدیریت سرمایه. پس اگر شما نیز علاقه‌مند به آشنایی با این اصل در بازار هستید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه همانطور که از اسم آن پیداست، مهارت مدیریت کردن دارایی یک معامله‌گر در بازار مالی است. مدیریت سرمایه یا به انگلیسی Money management مانند یک متعادل کننده عمل می‌کند، از سود معاملات میکاهد در عین حال از ضرر‌ها و ریسک‌های جبران ناپذیر نیز کاسته‌ خواهد کرد و این تنها عامل ماندگاری در بازار است. حرکت متعادل در بازار مالی مهم‌ترین عامل برای حضور بلند مدت است. اگر شخصی بدون مدیریت سرمایه در بازار‌های مالی مخصوصا ارز دیجیتال فعالیت کند، ممکن است چند معامله اول او با سود‌های نجومی همراه باشد، اما به یک باره تنها با یک معامله خطا کل سرمایه او در یک لحظه نابود خواهد شد.

معامله‌گران تازه‌کار اغلب لزوم مدیریت سرمایه را جدی نمی‌گیرند، آنها فکر می‌کنند توان مقابله با بازار را دارند و تمام معاملات آنها سود ده خواهند بود. تازه‌کاران همواره در تلاش برای یادگیری روش تحلیلی جدیدی هستند که همواره درست عمل کرده و خطا نداشته باشد اما هنوز نمی‌دانند که همچین روشی وجود خارجی ندارد.

معمولا معماله‌گران تازه‌کار پس از اینکه چند معامله خود را با سود بستند، اعتماد به نفس کاذبی کسب می‌کنند، آنها فکر می‌کنند پولدار شده‌اند و این چرخه سود سازی تا ابد ادامه خواهد داشت. از این رو اهرم معاملات را بالا برده و حد ضرر‌های خود را برمی‌دارند، حال بازار دقیقا در همین لحظه است که با یک نوسان شدید اقدام به لیکویید کردن تمام سرمایه آنها می‌کند.

 

چگونه مدیریت سرمایه انجام دهیم؟

مبحث مدیریت سرمایه یک مسئاله منعطف است، چیزی نیست که نسخه واحدی برای همه داشته باشد. هر شخصی بر اساس شخصیت معامله‌گری و ریسک‌پذیری خود می‌‎تواند روش مدیریت سرمایه متفاوتی داشته باشد. در واقع یک معامله‌‍‍‍گر حرفه‌ای خود می‌تواند روش مدیریت سرمایه خود را پیدا کند، با این حال یک روش معقول و عامه‌تر این مسئاله را برای شما بیان می‌کنیم.

 

تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از سرمایه‌ نقدی خود را وارد بازار ارز دیجیتال کنید

بازار ارز دیجیتال به دلیل ماهیت ریسکی و پر نوسان خود نمی‌تواند یک سرمایه‌گذاری امن به‌حساب بیاید. به همین دلیل همواره پیشنهاد میدهیم از سرمایه نقدی خود (جدا از ملک و خدرو و موارد دیگر) تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را وارد بازار کنید. در این صورت حاشیه ریسک شما متعادل می‌شود و می‌توانید به دید بلند مدت به سرمایه‌گذاری خود نگاه کنید.

 

۸۰ درصد از سرمایه خود را هولد کنید

اگر آن ۱۵ درصدی که وارد بازار ارز دیجیتال کرده‌اید را ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم، بهتر است ۸۰ درصد آن را به دید چند ساله در کف‌های قیمتی سرمایه‌گذاری کنید، حتما این مبلق را به پروژه‌های امتحان پس داده و معتبر بازار اختصاص دهید. بیت کوین و اتریوم کفه سنگین‌تر و آلتکوین‌های معتبر مانند بایننس کوین، کاردانو و موارد دیگر کفه سبک‌تر سبک سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص می‌دهند.

می‌توانید یک درصدی جزئی از سرمایه را به خرید شت کوین‌ها و پروژه‌های نوپا اختصاص دهید.

 

۲۰ درصد دیگر را به ترید اختصاص دهید

پس از اینکه سبد هول خود را تشکیل دادید، در صورتی که به مطالب فنی معامله‌گری مانند تحلیل تکنیکال آشنا هستید، می‌توانید با ۲۰ درصد سرمایه خود معامله‌کنید و از نوسانات بازار استفاده کنید. معامله‌‎گری نیز خود نیازمند یک مدیریت سرمایه سازمان‌دهی شده است. اگر آن ۲۰ درصد سرمایه را باری دیگر ۱۰۰ درصد در نظر بگیرید تنها اجازه دارید در هر معامله ۵ درصد از سرمایه را وارد معامله کنید. تنها در این صورت اگر خطا کنید باز اجازه دارید که معامله کرده و خطای خود را جبران کنید.

همچنین همواره ۲۰ تا ۳۰ درصد از این ۱۰۰ درصد مبلغ مربوط به معامله‌گری را همواره نقد نگهدارید تا در صورت پیدا شدن فرصت‌های منحصر به فرد، قدرت استفاده از آنها را داشته باشید.

 

همواره از حد ضرر و حد سود استفاده کنید

استفاده از حد ضرر مهم‌ترین عامل معامله‌گری است. حد ضرر عاملی است که از نابود شدن سرمایه و ضرر‌های جبران ناپذیر، مخصوصا در معاملات فیوچرز جلوگیری می‌کند. تصور کنید در هر معامله تنها از ۵ تا ۷ درصد سرمایه خود استفاده کنید و در هر معامله حد ضرری ۲۰ درصدی از همان ۵ درصد حجم داشته باشید. در این صورت اگر معامله شما برخلاف تحلیل پیش رود و با حد ضرر بسته شود می‌توان گفت هیچ خطر جدی حساب شما را تحدید نکرده و شما می‌توانید بازهم در موقعیت‌های بعدی معامله‌کرده و ضرر خود را جبران کنید. 

تصور کنید تمام سرمایه خود را وارد یک معامله کرده‌اید و بازار به هردلیل بر خلاف تحلیل شما پیش رفته است! حال چه اتفاقی خواهد افتاد؟ دقیقا در آن لحظه است که نابود شدن سرمایه خود را به چشم خواهید دید و اهمیت مدیریت سرمایه را درک خواهید کرد.

کلام آخر

لازم است باری دیگر گوش زد کنم مدیریت سرمایه با اختلاف مهم‌ترین عامل ماندگاری در بازار مالی است. هیچ روش تحلیلی مطلقا دقیق نیست و هیچ معامله‌گری همیشه درست پیش‌بینی نمی‌کند، پس این تنها مدیریت سرمایه است که باعث می‌شود از ضرر‌های سنگین و جبران ناپذیر جلو‌گیری شود. اهمیت این مقاله از آنچه فکر می‌کنید بالاتر است. اگر شما نیز در مسیر تبدیل شدن به یک معامله‌گر هستید، حتما خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

منبع مقاله : مدیریت سرمایه چیست؟ چگونه سرمایه خود را مدیریت کنید

arzido.com
arzido.com ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋