arzido.com

arzido.com

ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

خدمات همتا به همتا (P2P) چیست؟

سرویس همتا به همتا یا Peer to Peer چیست؟

سرویس همتا به همتا (P2P) یک پلتفرم غیرمتمرکز است که در آن دو فرد مستقیماً بدون واسطه شخص ثالث با یکدیگر تعامل دارند. در عوض، خریدار و فروشنده مستقیماً از طریق سرویس P2P با یکدیگر معامله می کنند. پلتفرم P2P خدماتی مانند جستجو، رتبه‌بندی، پردازش پرداخت یا سپرده گذاری را ارائه دهد.

 

آشنایی با خدمات P2P

مفهوم مدرن خدمات همتا به همتا (p2p) توسط سیستم های اشتراک گذاری فایل، مانند برنامه اشتراک گذاری موسیقی Napster که در سال ۱۹۹۹ به‌وجود آمد رایج شد. حرکت سریع خدمات همتا به همتا به میلیون ها کاربر اجازه داد که مستقیماً در اینترنت به یکدیگر متصل شوند، گروه ها را تشکیل دهند و با یکدیگر همکاری کنند تا به عنوان موتورهای جستجوی ایجاد شده توسط کاربران و ابررایانه های مجازی و سیستم های فایل عمل کنند. مدل شبکه همتا به همتا با مدل سرویس گیرنده یا همان سرور که در آن معمولاً ارتباط با سرور مرکزی برقرار می شود، متفاوت است.

با اینکه امروزه خدمات P2P عمدتا مبتنی بر اینترنت می باشد اما از خدمات صرفاً اینترنتی فراتر رفته است. خدمات همتا به همتا شامل فعالیت هایی است که از خرید و فروش ساده گرفته تا مواردی که بخشی از اقتصاد اشتراکی تلقی می شود را شامل می شود. برخی از خدمات همتا به همتا اصلاً شامل تراکنش های پرداختی توسط کاربران نمی‌شود، اما شبکه همتا به همتا افراد را برای کار روی پروژه‌های مشترک، اشتراک‌گذاری اطلاعات یا ارتباط بدون واسطه مستقیم گرد هم می‌آورد. این نوع از خدمات P2P ممکن است به عنوان خدمات غیرانتفاعی رایگان هم استفاده شود و یا از طریق تبلیغات برای کاربران یا فروش داده های کاربر درآمد ایجاد کند.

 

آشنایی با خدمات همتا به همتا (P2P)

 

هنگامی که شخص ثالثی از معامله ای حذف می شود، این خطر در ذهن مخاطب وجود دارد که ممکن است ارائه دهنده خدمات در ارائه خدمات کوتاهی کند یا خدمات با کیفیت دیگر مورد انتظار نخواهد بود و یا خریدار ممکن است پرداخت نکند، یا اینکه ممکن است طرفین بتوانند از اطلاعات نامتقارن استفاده کنند. این ریسک اضافی هزینه های تراکنش اضافه شده به تراکنش P2P را تشکیل می دهد. اغلب خدمات P2P با هدف تسهیل این معاملات و کاهش ریسک برای خریدار و فروشنده ایجاد شده است. خریدار یا فروشنده و یا هر دو ممکن است هزینه خدمات را بپردازند یا ممکن است خدمات به صورت رایگان ارائه شود و از راه دیگری درآمد ایجاد کنند.

 

نمونه هایی از خدمات P2P

نرم‌افزار منبع باز

هر کسی می تواند کد نرم‌افزار را مشاهده و یا آن را تغییر دهد. نرم‌افزار منبع باز سعی می کند ناشر یا ویرایشگر مرکزی نرم‌افزار را با جمع سپاری، کدگذاری، ویرایش و کنترل کیفیت نرم‌افزار در بین نویسندگان و کاربران حذف کند.

 

اشتراک گذاری فایل

اشتراک گذاری فایل جایی است که آپلودکنندگان و دانلودکنندگان برای مبادله رسانه ها و فایل های نرم افزاری با هم ملاقات می کنند. علاوه بر شبکه های همتا به همتا، خدمات اشتراک فایل می تواند اسکن و امنیت فایل های به اشتراک گذاشته شده را فراهم کند. آنها همچنین ممکن است به کاربران این امکان را ارائه دهند که به طور ناشناس حقوق مالکیت معنوی را دور بزنند یا به طور متناوب ممکن است برای مالکیت معنوی اقدامات لازم را ارائه دهند.

 

بازارهای آنلاین

بازارهای آنلاین از شبکه ای برای فروشندگان خصوصی کالا تشکیل شده تا خریداران علاقه مند را پیدا کند. بستر بازارهای آنلاین می‌تواند خدمات تبلیغاتی را برای فروشندگان، رتبه‌بندی خریداران و فروشندگان بر اساس سابقه و پردازش پرداخت و خدمات سپرده گذاری را ارائه دهند.

 

نمونه هایی از خدمات همتا به همتا (P2P)

 

ارزهای دیجیتال و بلاکچین

بلاکچین جنبه ای از فناوری ارزهای دیجیتال است. این شبکه‌ای است که در آن کاربران می‌توانند بدون صادرکننده ارز مرکزی یا اتاق تسویه، پرداخت‌ها، پردازش و تأیید پرداخت‌ها را انجام دهند. فناوری بلاکچین به افراد اجازه می دهد تا با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده، تجارت خود را انجام دهند و قراردادهای هوشمند ببندند و اجرا کنند.

 

خانه های اشتراکی

خانه های اشتراکی به صاحبان املاک اجازه می دهد تا تمام یا بخشی از ملک خود را به اجاره دهندگان کوتاه مدت اجاره دهند. خدمات خانه های اشتراکی معمولاً پردازش پرداخت، تضمین کیفیت، یا رتبه بندی و صلاحیت مالکان و اجاره دهندگان را فراهم می کند.

 

خودروهای  اشتراکی

خودروهای اشتراکی بستری برای دارندگان خودرو است تا خدمات راننده را برای افرادی که به دنبال تاکسی سواری هستند ارائه دهند. پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری خودرویی، خدماتی مشابه خدمات اشتراک‌گذاری خانگی ارائه می‌کنند.

 

چکیده پایانی مطالب

  • سرویس همتا به همتا پلتفرمی است که مستقیماً طرفین معامله را بدون واسطه شخص ثالث به یکدیگر متصل می کند.
  • خدمات همتا به همتا از قدرت فناوری برای غلبه بر هزینه های مبادله، اعتماد، اجرا و عدم تقارن اطلاعاتی استفاده می کند که به طور سنتی این کار بواسطه دخالت اشخاص ثالث قابل اعتماد انجام می پذیرفت.
  • پلتفرم های همتا به همتا خدماتی مانند پردازش پرداخت، اطلاعات خریداران و فروشندگان و تضمین کیفیت را به کاربران خود ارائه می دهند.

 منبع : خدمات همتا به همتا (P2P) چیست؟

 

arzido.com
arzido.com ارزیدو یک رسانه خبری و آموزشی جامع در حوزه ارز‌های دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است. راستای فعالیت تیم ارزیدو به نیاز‌های علاقه‌مندان این حوزه گره خورده است.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋