آکادمی ارزتودی

آکادمی ارزتودی

arztoday.com
 ۱ نفر را دنبال می کند

دوج کوین (Dogecoin)

دوج کوین (Dogecoin)؛ ارز دیجیتالی که برای شوخی ساخته شده بود؛ اما حالا با ارزش بازار چندده میلیارد دلاری، در رده‌های بالای بازار ارزهای دیجیتال دیده می‌شود، افراد بزرگی مانند ایلان ماسک از آن حمایت می‌کنند و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کاربران ایرانیِ حوزه ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به دوج کوین دارند؛ اما این علاقه در بین کاربران خارجی هم خیلی زیاد است. محبوبیت دوج کوین می‌تواند به‌دلیل رتبه تقریباً خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را با رویای ثروتمندشدن، مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد؛ بعضی‌ها این ارز دیجیتال را به‌خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.

جامعه خوب، ثروت اصلی دوج کوین است که ارزهای دیجیتال زیادی از آن بی‌بهره هستند؛ پر از مردم عادی از همه قشر. کافی است به صفحه دوج کوین در شبکه اجتماعی ردیت سری بزنید که در زمان به‌روزرسانی این مقاله ۲.۱ میلیون عضو دارد (در زمان نوشتن این مقاله، تعداد اعضای ردیت اتریوم حدود ۱ میلیون است) یا در توییتر عبارت «Dogecoin» را جستجو کنید تا ببینید که چطور این ارز دیجیتالِ بامزه در قلب طرفدارانش جا دارد؛ خیلی‌ها دوج کوین را «پول خودمانی» یا «پول فقرا» می‌دانند؛ پولی پاک که به‌عقیده طرفدارانش واقعاً برای مردم است.

توسعه‌دهندگان دوج کوین برای ایجاد این ارز دیجیتال از کد یک ارز دیجیتال دیگر به‌نام لاکی کوین (Lucky Coin) استفاده کردند که در آن زمان شناخته‌شده بود. بنابراین در حقیقت می‌توان گفت این ارز دیجیتال از لاکی کوین فورک شده است.

لاکی کوین هم خودش فورکی از لایت کوین و ارز دیجیتال لایت کوین هم خود انشعابی از بیت کوین است. ازآنجاکه لاکی کوین یک سیستم پاداش بلاک تصادفی داشت (یعنی پاداش ماینرها مانند بیت کوین و لایت کوین ثابت نبود)، مشخص نبود که یک ماینر برای هر بلاک چقدر پاداش دریافت می‌کند؛ این عدد می‌توانست بین صفر تا هزاران واحد باشد.

برای اینکه بدانید دوج کوین یک شوخی باقی بماند، پالمر و مارکوس، دو بنیان‌گذار این پروژه، ویژگی بلاک‌های تصادفی در لاکی‌ کوین را در ارز دیجیتال خود پیاده‌ کردند، با این امید که تصادفی‌بودن، ماینر‌های دوج کوین را آزرده می‌کند و مانع از آن می‌شود که آنها این توکن را به‌عنوان یک راهکار پرداخت بلندمدت استفاده کنند. هدف آنها به هیچ عنوان این نبود که یک ارز دیجیتال چند میلیارد دلاری بسازند و تنها می‌خواستند یک شوخی را وارد دنیای ارزهای دیجیتال کنند.

مانند بیت کوین، دوج کوین هم مبتنی بر اثبات کار (استخراج) است، با این تفاوت که در نهایت تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین استخراج خواهد شد؛ اما درباره دوج کوین، برای ترویج استفاده از آن به‌عنوان روش پرداخت (پول)، محدودیت عرضه وجود ندارد و بنابراین واحدهای آن به‌صورت نامحدود استخراج می‌شود.

اگرچه منتقدانِ دوج کوین معتقدند نامحدودبودن عرضه، این ارز دیجیتال را به یک ارز تورمی تبدیل کرده است، نباید این نکته را فراموش کرد که تعداد واحدهایی که هر سال استخراج می‌شود محدود است و به این ترتیب این ارز دیجیتال نرخ تورم تقریباً ثابتی در سال دارد.

منبع: دوج کوین چیست | آکادمی ارزتودی

آکادمی ارزتودی
آکادمی ارزتودی arztoday.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋