تا اینجا با نقش یک وب سایت در فضای مجازی آشنا شدید و دانستید طراحی زیبا و اصولی وب سایت تا چه اندازه بر افزایش مشتریان شما تاثیرگذار است.
برخی از صاحبان وب سایت ها پس از اینکه مدتی را به اداره وب سایت خود می پردازند، در می یابند مشتریانشان از نحوه خدمات دهی آن ها رضایت ندارند و رفته رفته تعداد آن ها کمتر می شود. علت این امر عدم برآورده شدن نیازهای کاربران در محیط سایت است. در چنین شرایطی به مدیران کسب و کارها پیشنهاد می شود، وب سایتشان را مجدد طراحی نمایند. به این فرآیند بازطراحی وب سایت گفته می شود.
پیش از اینکه اقدام به باز طراحی وب سایت خود نمایید باید علت آن را بیابید!
مهمترین سوالی که در این لحظه باید از خود بپرسید این است که چرا نیاز به باز طراحی وب سایت دارید؟
اگر موفق شوید پاسخی قانع کننده برای این سوال خود پیدا کنید، احتمال دست یابی به موفقیتتان افزایش می یابد. در واقع شما با یافتن مشکل وب سایت خود، تصمیمات بهتری خواهید گرفت و در نتیجه درصد خطا و اشتباهاتتان به طور چشگیری کاهش می یابد.
اما فراموش نکنید، باز طراحی سایت عملی نسبتا سخت و بسیار حساس است. کوچکترین اشتباه شما می تواند هویت برند شما را زیر سوال ببرید و گاهی منجر به از دست دادن شرایط مناسب شما از لحاظ سئو گردد. به همین دلیل است که می گوییم ابتدا دلایل قانع کننده ای برای باز طراحی وب سایت خود پیدا کنید تا به این صورت از ریسک های احتمالی و هزینه های جانبی در امان بمانید. در ادامه مهمترین دلایلی که شما را نیازمند باز طراحی سایت می کنند، با هم بررسی می کنیم:
به عبارت دیگر طراحی سایت شما باید مهمترین ویژگی ها و خصوصیات کاری شما را در اولین نگاه به کاربر انتقال دهد. زیرا اولین لحظات ورود یک کاربر به سایت، لحظاتی طلایی برای شما است تا موفق شوید ذهن او را کنجکاو نموده و وادار به گشت و گذار در صفحات سایت نمایید. اگر ظاهر سایت شما پیچیده باشد، موفق نمی شود کاربر را به خود جذب نماید.
بهترین راه حل برای یافتن پاسخ این بخش، جایگزین کردن خودتان به عنوان مشتری است. از نگاه یک مشتری وارد سایت خود شوید و نیازهایتان را جستجو نمایید.
لازم است بدانید طول عمر مفید یک وبسایت تنها 2 سال است و پس از آن نیاز به باز طراحی اساسی دارد. اگر وب سایت شما قدیمی است و طی سال های اخیر آن را به روز نکرده اید، حتما به باز طراحی آن در چند ماه پیش رو فکر کنید.
در سال های گذشته وب سایت ها برای صفحات مانیتور و محیط دسکتاپ طراحی می شدند. دسترسی به این وب سایت ها از طریق صفحه نمایش کوچک موبایل به سختی امکان پذیر است. کاربرانی که از گوشی موبایل خود برای گشت و گذار در فضای اینترنت استفاده می کنند اغلب از سایت هایی که واکنش گرا نیستند دوری نموده و به سرعت از آن ها خارج می شوند.
اگر وب سایت شما طراحی سازگار با گوشی موبایل و تبلت ندارد و به اصطلاح ریسپانسیو نیست، مطمئن باشید درصد بالایی از مشتریانتان را از دست خواهید داد.
آیا به یاد دارید چه دلیلی شما را به داشتن وب سایت اختصاصی وادار نمود؟
به احتمال زیاد پاسخ شما "معرفی محصولات و خدمات به مشتریان و جذب مشتری بیشتر" است. شما می دانید دست یابی به رضایت مشتریان قدیمی و جدید، سود بیشتری عایدتان خواهد کرد.
منظور از نرخ تبدیل Conversion Rate این است که وقتی کاربری از وبسایت شما بازدید میکند، همان عملی را انجام دهد که شما از او میخواهید. این هدفگذاری میتواند برای هر وبسایتی متفاوت باشد. مثلاً در یک وبسایت، از بازدیدکنندگان در خواست می کنید عضو خبرنامه ایمیلی سایت شما شوند، یا آن ها به ساخت اکانت تشویق می کنید. شاید هم بخواهید محصولات و خدماتتان را بخرند و یا اینکه اپلیکیشن مورد نظرتان را دانلود نمایند. در صورتیکه کاربران اقدام مورد نظر شما را انجام دهند، می گوییم کاربر به مشتری تبدیل شده است. بدیهی است هر چه نرخ تبدیل وب سایتی بیشتر باشد احتمال سوددهی و موفقیت آن نیز افزایش می یابد.
پس از اینکه پاسخ مناسبی برای پرسش های بالا یافتید، می توانید تصمیم درستی در رابطه با باز طراحی وب سایت خود اخذ نمایید. در صورتیکه سایت شما نیازمند طراحی مجدد است در ادامه این مقاله با ما همراه شوید:
طراحی سایت خود را به دقت بررسی نمایید و با توجه به شناختی که از نیازهای مشتریان خود در این سال ها کسب نموده اید، ایرادات احتمالی را بیابید.
برای مثال سایتتان را از لحاظ تعداد صفحات، زیبایی ظاهری قالب آن و رنگ ها استفاده شده در طراحی، کیفیت و سایز عکس ها و حتی فونت به کار رفته در مقالات و نوشته ها بررسی نمایید.
پس از استفاده از ابزارهای مختلف و شناسایی رفتار کاربر، زمان برنامه ریزی برای طراحی سایت جدید فرا می رسد. مشکلاتی که در مرحله قبل یافتید را به ترتیب سختی لیست کنید و ابتدا از فعالیت ها آسان و کوچکتر آغاز به کار کنید.
به عنوان مثال صفحه اول وب سایت را در نظر بگیرید. این بخش اولین صفحه ای است که کاربر آن را مشاهده می کند و به عبارتی صفحه فرود وب سایت شما می باشد. توصیه می کنیم ابتدا به رفع ایرادات این صفحه بپردازید و پس از آن سراغ بخش های دیگری همچون طراحی لوگو، پلت رنگی و فونت به کار رفته در سایت بروید. مجموعه این سه بخش با عنوان برندینگ نیز شناخته می شود.
پس از آن نوبت ویژگی های دسترسی کاربر می رسد. بهتر است صفحات اضافی را حذف نموده و منوها را با دسترسی آسان تری پیاده سازی نمایید.
در نهایت محتوای صفحات را بازنویسی نموده و نوشته و عکس ها را بهینه سازی نمایید.
آخرین مرحله یافتن گروهی حرفه ای برای سپردن کار بازطراحی سایت به آن ها است. پیشنهاد می کنیم این مرحله را بسیار جدی بگیرید زیرا در صورت انتخاب نادرست ممکن است، عملیات باز طراحی وب سایت شما به درستی انجام نشود و حتی مشتریان قدیمی را نیز از دست بدهید.
گاهی پیش می آید که باز طراحی سایت بسیار پیچیده می شود در نتیجه بهتر است سایت جدیدی را با استراتژی های نو و به روی دامنه ای مجزا طراحی و پیاده سازی نمایید و پس از شروع فعالیت آن و رسیدن به جایگاه قابل قبول به مرور زمان صفحات مهم سایت قبلی را به آن ریدایرکت نمایید.
پاسخ ها