گوگل، با معرفی الگوریتم پاندا، به مبارزه با سایت هایی پرداخت که از نظر تولید محتوا، بسیار ضعیف عمل کردهاند و ارزش خاصی را به کاربران انتقال نمیدانند؛ در این مطلب، معرفی کامل الگوریتم پاندا و تاثیرات آن بر سئو سایت + راه های جلوگیری از خشمگین کردن پاندای گوگل آورده شده است، با تسمینو همراه باشید.
پاندا، یکی از سختگیر ترین الگوریتم های گوگل است که با وسواس ، کیفیت محتوا های ارائه شده در سایت های مختلف را بررسی و آنالیز میکند و در صورت مشاهده فعالیت سایت هایی که کیفیت محتوایی پایینی دارند آن ها را جریمه میکند.
جریمه شدن توسط پاندا با علامت و پیام هشدار خاصی همراه نخواهد بود اما از تغییرات ناگهانی سرچ کنسول، همچون افت شدید بدون دلیل، به آسانی میتوان جریمه شدن سایت با الگوریتم پاندا را تشخیص داد.
حالا پرسش اصلی اینجاست که الگوریتم پاندا کدام ویژگیها در روند تولید محتوا را دوست ندارد و نباید سرنخی از وجود آنها در سایت ما پیدا کند؟
الگوریتم پاندا ، بیش از آنکه فکرش را بکنید بر وجود محتوای کپی داخل سایت، حساس است، فرق ندارد این کپی کاری از داخل یا خارج، رخ داده باشد، به هر حال به مذاق پاندا خوش نخواهد آمد و افت رتبه را برای شما ایجاد میکند.
تایم آن سایت پایین (time on site) و نرخ پرش بالای کاربران (bounce rate) یا همان بانس ریت ، نشان دهنده عدم تطابق محتوای تولید شده شما با نیاز کاربران تان است و این موضوع نیز میتواند موجب جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندا شود.
تبلیغات کلیکی مزاحم در لابهلای محتوای سایت که موجب خراب کردن تجربه وب گردی کاربران اینترنت میشوند نیز یکی دیگر از مواردی است که پاندای گوگل، اصلا به آن علاقهای ندارد.
کیورد استافینگ یا تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در مقاله، موجب کاهش خوانایی و ایجاد یک تجربه کاربری بد برای یوزر شما خواهد شد، اگر به فکر در امان بودن از جریمههای سختگیرانه پاندا هستید، کیورد استافینگ را فراموش کنید.
الگوریتم پاندا، خط به خط محتواهای سایت شما را مطالعه میکند و پیدا کردن غلط املایی و نگارشی توسط آن، اتفاقات نه چندان جالبی برای شما رقم خواهد زد پس دقت کنید همیشه محتوایی که منتشر میکنید، از نظر املایی ، خالی از غلط باشد.
تنها خواسته پاندای نه چندان مهربان گوگل از وب سایت شما، داشتن محتوای با ارزشی است که نیاز کاربران گوگل را به بهترین شکل ممکن رفع کند، تولید محتوای بیکیفیت و بدون ارزش، چیزی جز برانگیختن خشم الگوریتم پاندا گوگل و آسیب زدن مستقیم به سئو سایت را برای شما ایجاد نخواهد کرد.
حال، پرسش اصلی اینجاست که چطور روند تولید محتوای سایت را پیش ببریم تا علاوه بر محبوب بودن نزد الگوریتم پاندا، بهترین نتایج را در موتورهای جست و جو و سئو به دست آوریم؟
در قدم اول، پیش از آغاز به تولید محتوا تمامی ویژگیهای سایت هایی که پاندای گوگل، علاقه به ضربی فنی کردن آنها را داشت، به یاد آورید و سعی کنید در وب سایت تان هیچکدام از این موارد وجود نداشته باشد و در قدم بعد، ۹ سوال کلیدی برای داشتن بهترین کیفیت تولید محتوا و جلب نظر مثبت الگوریتم پاندا که باید از خودتان زمان تولید محتوا بپرسید را به یاد داشته باشید.
۱٫ کاربری که این کلمه کلیدی را سرچ میکند دقیقا چه نیازی دارد؟
۲٫ آیا محتوای متنی، برطرف کننده نیاز کاربر است یا استفاده از صوت، ویدئو و تصویر لازم است؟
۳٫ آیا در این صفحه، تبلیغات آزار دهنده وجود دارد؟
۴٫ محتوای تولید شده، دارای ساختار مناسب مقدمه، بدنه و پایان بندی مناسب است؟
۵٫ آیا از کلمات کلیدی دم دراز (لانگ تیل کیورد) به اندازه لازم، استفاده شده است؟
۶٫ آیا این محتوا تنها با هدف سئو و برای گوگل نوشته شده است یا مطالعه و رفع دغدغه کاربر؟
۷٫ نیاز کاربر، پس از ورود به این محتوا، برطرف خواهد شد؟
۸٫ آیا این محتوا، ارزش جدیدی را به کاربر انتقال داده است؟
۹٫ مشکلات نگارشی و عدم خوانایی در این محتوا وجود دارد؟
در ادامه، با ۲ دروغ رایج پیرامون الگوریتم پاندای گوگل که بین متخصصین سئو، باب شده است و افراد زیادی آنها را باور کردهاند، آشنا شوید.
این یک تصور غلط است که هر محتوای کوتاهی، از نظر الگوریتم پاندا مضر است! الگوریتم پاندا به خوبی مفهوم نیاز کاربران را درک میکند و تنها در مواقعی که نیاز کاربر محتوای طولانی بوده است و وب سایت، محتوای کوتاه بیارزش تولید کرده باشد، سایت مورد نظر را جریمه میکند.
محتوای ugc، آن دسته از محتوایی است که توسط کاربران سایت، به صورت خودکار، تولید میشود؛ این سبک تولید محتوا توسط کاربر نیز چنان که باهدف و کیفیت بالا باشد، میتواند حتی نظر مثبت الگوریتم پاندا به سایت را نیز جلب کند.
به هر دلیلی ممکن است شما نتوانید اوج کیفیت مد نظر الگوریتم پاندا را در تولید محتوای سایت تان اعمال کنید و با جریمه پاندا مواجه شوید! حالا در چنین شرایطی راه حل چیست؟ آیا روشی وجود دارد تا از شر جریمه الگوریتم پاندا خلاص شوید؟
آپدیت محتوا، سادهترین روشی است که میتواند به شما برای حل این مشکل کمک کند، پیشنهاد میشود سری به صفحات قدیمی سایتتان بزنید و با مطالعه آنها، محتوای کاربردی تری برایشان تولید کنید و با کمک صوت، عکس و ویدئو، محتوا های قدیمی را غنی کنید.
درمرحله آپدیت صفحات قدیمی ، از طریق سرچ کنسول تان وارد بخش Page شوید و پس از قرار دادن URL صفحه مورد نظر، کوئری های جستجوی صفحه هدف را بر اساس کم ترین کلیک بچینید، با این روش، به سادگی میتوانید لیستی از کلمات پیشنهادی مفید برای استفاده در آپدیت محتوای صفحه را پیدا کنید و به روز رسانی بهتری داشته باشید.
گاهی اوقات سطح محتوا های تولید شده وب سایت در گذشته، آنقدر افتضاح است که حتی با به روز رسانی نیز نمیتوان ارزش آنها را بهبود بخشید، در چنین شرایطی پاک کردن محتوا از طریق بخش remove url سرچ کنسول یا dindex کردن، پیشنهاد میشود.
با تولد الگوریتم پاندا، به آرامی رد پای سایتهای با محتوای بی ارزش و اسپم گونه از صفحه serp، محو شد، الگوریتم پاندا شبانه روز مشغول بررسی و آنالیز کیفیت محتوا های سایت های فعال در اینترنت است و با وب سایت های متخلف، به شدت برخورد میکند.
در این مطلب، به صورت کامل، این الگوریتم جذاب همراه روش های پیشگیری از جریمه شدن توسط آن و ترفندهای خروج از حالت جریمه الگوریتم پاندا مطرح شد، اگر صاحب وب سایت اینترنتی هستید و از روبرو شدن با الگوریتم پاندا نگران هستید، نکات مطرح شده در این مقاله را فراموش نکنید.
پاسخ ها