آیا تا به حال آرزو کردهاید که کاش میتوانستید از تجربیات و دانش یک مدیر حرفهای در عرصه تجارت بهرهمند شوید؟ آیا حسرت این موضوع را که میتوانستید از نام و برند یک شرکت شناختهشده برای جلب نظر مشتریان خود استفاده کنید، داشتهاید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، پس فرانچایز میتواند گامی بلند در مسیر تحقق آرزوهای شما باشد.
فرانچایز، مدلی از کسبوکار است که در آن، یک شرکت (فرانچایزدهنده) به طور قانونی حق استفاده از نام تجاری، برند، دانش فنی و روشهای عملیاتی خود را به یک فرد یا شرکت دیگر (فرانچایزگیرنده) در ازای دریافت حق امتیاز واگذار میکند. این مدل، مزایای متعددی را برای هر دو طرف به ارمغان میآورد و به همین دلیل، در سالهای اخیر به طور فزایندهای در سراسر جهان رواج یافته است. در این مقاله، به برخی از مهمترین مزایای فرانچایز اشاره میکنیم.
یکی از بزرگترین مزایای فرانچایز، کاهش ریسک مرتبط با راهاندازی یک بیزینس جدید میباشد. طبق آمار، نرخ شکست کسبوکارهای نوپا در سالهای اولیه فعالیتشان بسیار بالا است؛ اما در مقابل، فرانچایزها از آنجاییکه از یک مدل تجاری اثباتشده استفاده میکنند، نرخ موفقیت به مراتب بالاتری دارند. این استراتژی را میتوانیم این طور تفسیر کنیم که با استفاده از آن، شما یک ایده خریداری کردهاید که تمامی سختیها را پشت سر گذاشته و وارد شدن به آن برای شما هیچ ریسکی به همراه نخواهد داشت.
با توجه به این که اکثر شرکتهای ارائهدهنده فرانچایز شناختهشده و دارای یک برند معروف هستند؛ فرانچایزگیرنده از همان ابتدا میتواند از اعتبار و محبوبیت برند شرکت فرانچایزدهنده بهرهمند شود. این امر به او کمک میکند تا به سرعت در بازار نفوذ کرده و مشتریان خود را جذب نماید.
صاحبان فرانچایز معمولاً طیف گستردهای از منابع و پشتیبانی را به فرانچایزگیرندگان خود ارائه میکنند. این منابع و پشتیبانی میتواند شامل آموزش، بازاریابی، تبلیغات، خدمات فنی و ... باشد.
یکی از مهمترین دلایلی که افراد ترغیب میشوند به فرانچایز فکر کنند، همین موضوع است شرکتهای ارائهدهنده فرانچایز به دلیل حجم بالای خریدی که دارند، میتوانند از تخفیفهای قابلتوجه از سوی تامینکنندگان برخوردار شوند. این به نفع افرادی که نمایندگی را دریافت کردهاند نیز خواهد بود و به آنها کمک میکند تا هزینههای خود را کاهش دهند.
شرکتها میبایست برنامههای آموزشی و توسعه جامعی را برای فرانچایزگیرندگان خود ارائه کنند تا آنها بتوانند مهارتها و دانش خود را در زمینههای مختلف بیزینس ارتقا دهند.
هدف این آموزشها، کسب اطمینان از این موضوع است که فرانچایزگیرنده دارای دانش، مهارت و تجربه لازم برای ارائه خدمات یا محصولات، مطابق با استانداردهای برند اعطاکننده فرانچایز باشد.
صاحبان فرانچایز فرصتهای مناسبی برای رشد و توسعه به کسبوکارهایی که نمایندگی آنها را دریافت کردهاند، ارائه میدهند. بسیاری از آنها دارای زنجیرههای متعددی در سراسر جهان میباشند و این امر به دریافتکننده، حق امتیاز افتتاح شعب جدید در سایر نقاط را میدهد.
بازگشت سرمایه و سودآوری
علیرغم هزینههای اولیه که فرانچایز کردن برای افراد دارد، مطالعات نشان داده است که نرخ موفقیت کسبوکارهایی که بر اساس این مدل هستند به طور قابلتوجهی از نرخ موفقیت بیزینسهای غیر فرانچایز بالاتر است. در این استراتژی شما میتوانید در کمترین زمان، به سود کلان برسید و نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته باشید.
در کنار مزایای ذکر شده، موارد دیگری نیز وجود دارد که میتواند جذابیت فرانچایز را بیشتر کند:
در کنار مهمترین مزایای فرانچایز که به چند نمونه از آن اشاره کردیم، این استراتژی معایبی نیز دارد که باید قبل از سرمایهگذاری به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. چند مورد از این مشکلات و معایب در زیر شرح داده شدهاند:
فرانچایزگیرندگان در بسیاری از موارد، در تصمیمگیریهای مربوط به کسبوکار خود محدودیت دارند. آنها باید از دستورالعملها و استانداردهای تعیینشده توسط فرانچایزدهنده پیروی کنند و ممکن است نتوانند به طور کامل ایدهها و خلاقیتهای خود را در تجارتشان به کار ببرند.
بیزینسهایی که نمایندگی یک شرکت را دریافت میکنند تا حد زیادی به موفقیت و عملکرد آنها وابسته هستند. در صورتی که تجارت مورد نظر با مشکلی مواجه شود، این امر بر کسبوکار فرانچایزگیرندگان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
قراردادهای فرانچایز معمولاً برای مدت زمان مشخصی منعقد میشوند و پس از اتمام این مدت، باید تمدید شوند. در برخی موارد، تمدید قرارداد ممکن است با شرایط دشوارتر و هزینههای بالاتری همراه باشد.
در بسیاری از موارد، چندین فرنچایز از یک برند در یک منطقه جغرافیایی خاص فعالیت میکنند. این امر میتواند به رقابت شدید بین فرانچایزها منجر شود و فروش را برای آنها دشوارتر کند.
علاوه بر موارد ذکر شده، معایب دیگری نیز برای فرانچایز وجود دارد؛ از جمله:
در این مقاله به شرح مهمترین مزایای فرانچایز در کسبوکار و مشکلاتی که ممکن است برای شما داشته باشد، پرداختیم. با وجود مزایای متعددی که فرانچایز برای افراد و بیزینسها دارد، این نکته نیز حائز اهمیت است که انتخاب یک فرانچایزدهنده مناسب، نیازمند تحقیق و بررسی دقیق است. قبل از سرمایهگذاری در یک فرانچایز، باید به طور کامل در مورد آن تحقیق کنید، سابقه و شهرت فرانچایزدهنده را بررسی نمایید و از شرایط و تعهدات قرارداد به طور کامل آگاه شوید.
در نهایت، میتوان گفت که این مدل میتواند یک گزینه ایدهآل برای افرادی باشد که به دنبال راهاندازی یک کسبوکار موفق با ریسک کمتر هستند.
منابع
https://www.nerdwallet.com/article/small-business/advantages-of-franchising
https://esquirescoffee.co.uk/news/advantages-of-franchising/
پاسخ ها