amir-khan

amir-khan

 ۱ نفر را دنبال می کند

مهم‌ترین مزایای فرانچایز در کسب‌و‌کار

 

 

آیا تا به حال آرزو کرده‌اید که کاش می‌توانستید از تجربیات و دانش یک مدیر حرفه‌ای در عرصه تجارت بهره‌مند شوید؟ آیا حسرت این موضوع را که می‌توانستید از نام و برند یک شرکت شناخته‌شده برای جلب نظر مشتریان خود استفاده کنید، داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، پس فرانچایز می‌تواند گامی بلند در مسیر تحقق آرزوهای شما باشد.

فرانچایز، مدلی از کسب‌و‌کار است که در آن، یک شرکت (فرانچایزدهنده) به طور قانونی حق استفاده از نام تجاری، برند، دانش فنی و روش‌های عملیاتی خود را به یک فرد یا شرکت دیگر (فرانچایزگیرنده) در ازای دریافت حق امتیاز واگذار می‌کند. این مدل، مزایای متعددی را برای هر دو طرف به ارمغان می‌آورد و به همین دلیل، در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان رواج یافته است. در این مقاله، به برخی از مهم‌ترین مزایای فرانچایز اشاره می‌کنیم.

مزایای فرانچایز Franchise

کاهش ریسک

یکی از بزرگ‌ترین مزایای فرانچایز، کاهش ریسک مرتبط با راه‌اندازی یک بیزینس جدید می‌باشد. طبق آمار، نرخ شکست کسب‌و‌کارهای نوپا در سال‌های اولیه فعالیت‌شان بسیار بالا است؛ اما در مقابل، فرانچایزها از آنجایی‌که از یک مدل تجاری اثبات‌شده استفاده می‌کنند، نرخ موفقیت به مراتب بالاتری دارند. این استراتژی را می‌توانیم این طور تفسیر کنیم که با استفاده از آن، شما یک ایده خریداری کرده‌اید که تمامی سختی‌ها را پشت سر گذاشته و وارد شدن به آن برای شما هیچ ریسکی به همراه نخواهد داشت.

شناخته شدن برند

با توجه به این که اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده فرانچایز شناخته‌شده و دارای یک برند معروف هستند؛ فرانچایزگیرنده از همان ابتدا می‌تواند از اعتبار و محبوبیت برند شرکت فرانچایزدهنده بهره‌مند شود. این امر به او کمک می‌کند تا به سرعت در بازار نفوذ کرده و مشتریان خود را جذب نماید.

دسترسی به منابع و پشتیبانی

صاحبان فرانچایز معمولاً طیف گسترده‌ای از منابع و پشتیبانی را به فرانچایزگیرندگان خود ارائه می‌کنند. این منابع و پشتیبانی می‌تواند شامل آموزش، بازاریابی، تبلیغات، خدمات فنی و ... باشد.

قدرت خرید

یکی از مهمترین دلایلی که افراد ترغیب می‌شوند به فرانچایز فکر کنند، همین موضوع است شرکت‌های ارائه‌دهنده فرانچایز به دلیل حجم بالای خریدی که دارند، می‌توانند از تخفیف‌های قابل‌توجه از سوی تامین‌کنندگان برخوردار شوند. این به نفع افرادی که نمایندگی را دریافت کرده‌اند نیز خواهد بود و به آن‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

آموزش و توسعه

شرکت‌ها می‌بایست برنامه‌های آموزشی و توسعه جامعی را برای فرانچایزگیرندگان خود ارائه کنند تا آن‌ها بتوانند مهارت‌ها و دانش خود را در زمینه‌های مختلف بیزینس ارتقا دهند.

هدف این آموزش‌ها، کسب اطمینان از این موضوع است که فرانچایزگیرنده دارای دانش، مهارت و تجربه لازم برای ارائه خدمات یا محصولات، مطابق با استانداردهای برند اعطاکننده فرانچایز باشد.

فرصت‌های رشد

صاحبان فرانچایز فرصت‌های مناسبی برای رشد و توسعه به کسب‌و‌کارهایی که نمایندگی آن‌ها را دریافت کرده‌اند، ارائه می‌دهند. بسیاری از آن‌ها دارای زنجیره‌های متعددی در سراسر جهان می‌باشند و این امر به دریافت‌کننده، حق امتیاز افتتاح شعب جدید در سایر نقاط را می‌دهد.

بازگشت سرمایه و سودآوری

 

علی‌رغم هزینه‌های اولیه که فرانچایز کردن برای افراد دارد، مطالعات نشان داده است که نرخ موفقیت کسب‌و‌کارهایی که بر اساس این مدل هستند به طور قابل‌توجهی از نرخ موفقیت بیزینس‌های غیر فرانچایز بالاتر است. در این استراتژی شما می‌توانید در کم‌ترین زمان، به سود کلان برسید و نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته باشید.

در کنار مزایای ذکر شده، موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند جذابیت فرانچایز را بیشتر کند:

  • تنوع: فرانچایزدهنده‌ها در صنایع و حوزه‌های مختلف فعالیت دارند و این امر به افراد این امکان را می‌دهد تا با توجه به علایق و مهارت‌های خود، برند مناسب را انتخاب نمایند.
  • انعطاف‌پذیری: بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار به فرانچایزگیرندگان خود اجازه می‌دهند تا اندازه‌ای در نحوه اداره تجارت خود، آزادی عمل داشته باشند.
  • رضایت شغلی: تنوع حوزه فعالیت فرانچایزدهندگان موجب شده که افراد با در نظر گرفتن علاقه‌شان، حوزه فعالیت خود را  انتخاب ‌کنند؛ درنتیجه نسبت به بیزینس‌های غیر فرانچایزی از شغل خود راضی‌تر هستند.

معایب فرانچایز   Franchise

در کنار مهم‌ترین مزایای فرانچایز که به چند نمونه از آن اشاره کردیم، این استراتژی معایبی نیز دارد که باید قبل از سرمایه‌گذاری به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. چند مورد از این مشکلات و معایب در زیر شرح داده شده‌اند:

محدودیت در تصمیم‌گیری

فرانچایزگیرندگان در بسیاری از موارد، در تصمیم‌گیری‌های مربوط به کسب‌و‌کار خود محدودیت دارند. آن‌ها باید از دستورالعمل‌ها و استانداردهای تعیین‌شده توسط فرانچایزدهنده پیروی کنند و ممکن است نتوانند به طور کامل ایده‌ها و خلاقیت‌های خود را در تجارت‌شان به کار ببرند.

وابستگی به فرانچایزدهنده

بیزینس‌هایی که نمایندگی یک شرکت را دریافت می‌کنند تا حد زیادی به موفقیت و عملکرد آن‌ها وابسته هستند. در صورتی که تجارت مورد نظر با مشکلی مواجه شود، این امر بر کسب‌و‌کار فرانچایزگیرندگان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تمدید قرارداد

قراردادهای فرانچایز معمولاً برای مدت زمان مشخصی منعقد می‌شوند و پس از اتمام این مدت، باید تمدید شوند. در برخی موارد، تمدید قرارداد ممکن است با شرایط دشوارتر و هزینه‌های بالاتری همراه باشد.

رقابت

در بسیاری از موارد، چندین فرنچایز از یک برند در یک منطقه جغرافیایی خاص فعالیت می‌کنند. این امر می‌تواند به رقابت شدید بین فرانچایزها منجر شود و فروش را برای آن‌ها دشوارتر کند.

علاوه‌ بر موارد ذکر شده، معایب دیگری نیز برای فرانچایز وجود دارد؛ از جمله:

  • ریسک فسخ قرارداد: در صورت عدم رعایت تعهدات قرارداد، فرانچایزدهنده می‌تواند قرارداد را فسخ کند و این امر ممکن است به از دست رفتن سرمایه‌گذاری فرانچایزگیرنده منجر شود.
  • مشکلات حقوقی: در بعضی موارد، ممکن است بین شرکت و فرانچایزگیرنده اختلافات حقوقی به وجود آید.

مشهورترین شرکت‌های فرانچایز ایران و جهان

  • گندم: فروشگاه‌های زنجیره‌ای گندم شامل دو نوع شعبه هستند: سوپرمارکت‌ها و هایپر مارکت‌ها. این فروشگاه‌ها مجموعه‌ای از محصولات غذایی، بهداشتی، شوینده، پوشاک، لوازم منزل و اسباب‌بازی را به مشتریان ارائه می‌دهند.
  • افق کوروش: افق کوروش از جمله بیزینس‌هایی است که از استراتژی فرانچایز استفاده می‌کند که شعبه‌های مختلف آن در سراسر ایران به صورت پراکنده فعال هستند.
  • مک‌دونالد: مک‌دونالد، زنجیره رستوران‌های فست‌فود آمریکایی است که واقع در، اوک بروک، ایلینوی می‌باشد.
  • استارباکس: این مجموعه شامل  قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های آمریکایی می‌شود. استارباکس نیز مانند برند‌های مک‌دونالد، برگرکینگ و  KFCمطرح و شناخته‌شده است.
  • کوکاکولا:. شرکت کوکاکولا طیف گسترده‌ای از نوشیدنی‌های غیرالکلی از جمله کوکاکولا، اسپرایت، فانتا و دایت کوک را تولید و توزیع می‌کند. کوکاکولا در بیش از 200 کشور فعالیت می‌کند.
  • آدیداس: آدیداس را دیگر همه می‌شناسند. این شرکت در حوزه تولید و طراحی کفش، لباس و تجهیزات برای رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کند و در بیش از 160 کشور شعبه دارد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به شرح مهم‌ترین مزایای فرانچایز در کسب‌و‌کار و مشکلاتی که ممکن است برای شما داشته باشد، پرداختیم. با وجود مزایای متعددی که فرانچایز برای افراد و بیزینس‌ها دارد، این نکته نیز حائز اهمیت است که انتخاب یک فرانچایزدهنده مناسب، نیازمند تحقیق و بررسی دقیق است. قبل از سرمایه‌گذاری در یک فرانچایز، باید به طور کامل در مورد آن تحقیق کنید، سابقه و شهرت فرانچایزدهنده را بررسی نمایید و از شرایط و تعهدات قرارداد به طور کامل آگاه شوید.

در نهایت، می‌توان گفت که این مدل می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای افرادی باشد که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار موفق با ریسک کمتر هستند.

 

منابع

https://www.nerdwallet.com/article/small-business/advantages-of-franchising

https://esquirescoffee.co.uk/news/advantages-of-franchising/

amir-khan
amir-khan

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋