امین ندافی

امین ندافی

کارشناس فروش و پشتیبانی بلیط هواپیما در مشهد

شب یلدا در کشور های همسایه ایران چگونه برگزار میشود ؟

صفحه های تقویم باستانی ایران رو که ورق می زنیم، گاهی مناسبت هایی رو می بینیم که کاملا نا آشنان. با کمی تحقیق و پرس و جو به این نتیجه می رسیم که ایرانیان باستان همیشه دنبال کوچک ترین بهانه برای جشن و دورهمی بودن. اما چیشد که ما این جشن ها رو به فراموشی سپردیم واقعا سواله! ولی بازم جای شکر داره که در بین کلی جشن و مناسبت، هنوز مناسبت هایی رو از گذشته حفظ کردیم و بهانه ی خوبی برای شاد بودن هستن. یکی از اون جشن های باستانی یلداست، که نه تنها مخصوص ایرانه، بلکه مردم افغانستان، آذربایجان و تاجیکستان هم این شب رو جشن میگیرن. برای آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف با من همراه باشین.

جشن یلدا در ایران

بچه که بودیم، منتظر بودیم زمستون از راه برسه و دور هم جمع بشیم و جشن بگیریم. یلدا که میاد، ما ایرانیا اغلب به دیدار بزرگترای فامیل یعنی پدر بزرگ و مادر بزرگامون میریم و با کلی تنقلات خوشمزه، طولانی ترین شب سال رو لذت بخش می کنیم. سینی مسی که هر گوشه ش یه ظرف آجیل و شیرینی چشمک میزنه و انار دون شده کنار هندونه ی سرخ حسابی جلوه گری میکنن، خلاصه ی شب یلدای ما در بچگیمون همین بود. اما مراسم یلدا فقط این نیست، کنار گذاشتن کینه ها، با خبر شدن از حال و روزگار هم و گل گفتن و گل شنیدن مهم ترین بخش یلداست. در کنار تمام خوش گذرونی ها و خوردن تنقلات و آش رشته، که غذای اصلی این شب به شمار میاد، فال حافظ حسابی میچسبه. وقتی درست نگاه می کنیم، زندگی همینه و باید در یک جمله گفت "ایام خوش آن بود که با دوست به سر شد". زندگی با همین لحظات و شادی های کوچیک زیبا میشن و ایرانیان باستان خیلی خوب به این نتیجه رسیده بودن و چه خوبه دوباره ما هم تمام جشن هامونو مثل یلدا زنده کنیم. وقتی میشه یک ثانیه طولانی تر بودن یک شب رو بهانه ای برای شادی در نظر گرفت، چرا از بقیه لحظاتی که می تونن زیباترین روزای زندگیمون باشن راحت بگذریم؟

شب یلدا در تاجیکستان

پای صحبت مردم تاجیکستان که بنشینین، براحتی متوجه میشین که چقدر از نظر فرهنگی و آداب و رسوم به ما ایرانیا شباهت دارن. مردم تاجیک مثل ما شب یلدا رو جشن می گیرن و اومدن زمستون رو بهونه ای برای دور هم جمع شدن می دونن. اما تفاوت تاجیکستان با ایران در برگزاری جشن یلدا اینه که در آذربایجان این مراسم تقریبا داره به فراموشی سپرده میشه و بیشتر در روستاها می تونین شاهد شب نشینی یلدا باشین. شب یلدا در تاجیکستان، پوشیدن لباس های خاص و ضخیم با رنگهای شاد و رنگارنگه. در دورهمی های شب یلدا، شعر خوانی و فال حافظ گرفتن برای جوونای دم بخت و دعا برای بیماران، از اصلی ترین مراسم شب یلدا در تاجیکستان به شمار میاد. بعد از شعر خوانی و خوردن انار و هندونه ی سرخ، هیچ چیز مثل "گندم بریان" نمی تونه اولین شب زمستون رو به یاد موندنی کنه.

شب یلدا در آذریابجان

یکی از کشورهای همسایه ی ایران که شب یلدا رو کاملا با شکوه برگزار میکنه، آذربایجانه. مراسم شب یلدای آذری ها شباهت زیادی با ایران داره. مثلا برای جوونایی که در دوره ی نامزدی هستن، هدیه هایی رو در طبق های تزئین شده با میوه و پارچه میزارن، که مشابه اینو در ایران هم داریم. چیزی که باعث میشه شب یلدا در آذربایجان زیبا بشه، عاشیق خوانی خنیاگران محلیه. عاشیق ها، اشعار رو با ساز و موسیقی میخونن، که ریشه در افسانه های کهن داره و بیشتر در مورد احترام به بزرگترها و نکات اخلاقیه. در پایان مراسم شب یلدا، بعد از صرف شام، بزرگترای فامیل برای شکر گذاری دعا می خونن و اینطوری بزرگترین شب سال سپری میشه .

شب یلدا در افغانستان

مردم افغانستان از نظر فرهنگی شباهت زیادی به ایران دارن و برای شب یلدا مراسمی مشابه ایران دارن. افغانها شب یلدا رو فرصتی می دونن تا به بزرگترها سر بزنن و ساعات خوشی رو تا پاسی از شب سپری کنن. انار و هندوانه در مراسم یلدای افغانستان، نمادی از سرخی خورشید و نوید دهنده ی روشناییه.

امین ندافی
امین ندافی کارشناس فروش و پشتیبانی بلیط هواپیما در مشهد

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
setareh star
مطلب جالبی بود. اگر علاقمند به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه آداب و رسوم شب چله هستید مطلب زیر را مطالعه کنید
https://idat.ir/413541
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋