Mahsa Amini

Mahsa Amini

ترخیص کار کیست و ویژگی های ترخیص کار گمرک چیست؟

ترخیصکار کیست؟

ترخیصکار به شخصی اطلاق می شود که طبق قراردادی که با صاحب کالا منعقد می کند، تشریفات گمرکی را در گمرک برای او انجام می دهد. ترخیص کار باید صادرات و واردات را از گمرک به عنوان نماینده صاحب کالا انجام دهد. وظیفه خروج یا واردات انواع محموله بر عهده گمرک است که باید با صرفه جویی در وقت و هزینه این وظایف را به نحو احسن انجام دهد. ویژگی های زیادی در انجام کار او دخیل است که در ادامه این متن به آنها اشاره می کنیم.

 

وظایف یک نیروی کار ماهر

همانطور که در ابتدا ذکر شد مهمترین وظیفه ترخیصکارصرفه جویی در زمان و هزینه برای ترخیص بار و هماهنگی های لازم با گمرک به عنوان نماینده صاحب کالا می باشد. با توجه به وجود قوانین سختگیرانه واردات و صادرات در کشورمان، اشخاص حقیقی یا حقوقی باید قبل از ورود یا خروج انواع کالا از گمرک اقدام به ثبت سفارش نمایند. یکی دیگر از وظایف ترخیصکاراخذ حق ورود به کشور قبل از ورود کالا از طریق گمرک است. یک ترخیص کار ماهر اطلاعات جامعی در مورد قوانین صادرات یا واردات گمرکات ملی و بین المللی دارد. مهارت بالای ترخیص کالا از گمرک باعث می شود صاحب بار کمترین ضرر را ناشی از امور گمرکی ببیند. علاوه بر مجوزهای ثبت سفارش برای صادرات یا واردات، مجوزهای جانبی بسیار دیگری نیز وجود دارد. شخصی که ترخیص را انجام می دهد باید از این مجوزها مطلع باشد و به سرعت آنها را انجام دهد تا بتواند به صاحب بار در ترخیص به موقع کالا کمک کند.

 

ترخیص کالاهای مختلف نیاز به مجوزهای جانبی متفاوتی دارد. به عنوان مثال مجوز کالاهای پزشکی و خوراکی یا آزمایشگاهی و غیره که هر کدام دارای مجوزهای جانبی خاص خود هستند که کارگزار ترخیص کالا باید بتواند با آگاهی و آگاهی کامل به مراحل صادرات یا واردات این نوع کالاها به درستی رسیدگی کند. آگاهی از قوانین گمرکی انجام دادن

 

مراحل انجام تشریفات گمرکی از طریق ترخیص کالا از گمرک

   در هنگام واردات بار با کشتی، هواپیما یا قطار، شخصی که ترخیص را انجام می دهد باید با مدارک حمل بار که صاحب کالا به او داده است به گمرک مراجعه کند. به این ترتیب فردی که با مراجعه به شعبه شرکت حمل و نقل در داخل گمرک اقدام به ترخیص کالا می کند، قبض انبار را درخواست می کند.

 

امروزه با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از امور ترخیصکار، قبل از ارائه مدارک مالی به گمرک، ابتدا باید کد ساتا را از طریق بانک مربوطه دریافت کرد. ارائه کد ساتا توسط بانک با توجه به بررسی اسناد مالی مربوطه و فرآیندهای آن انجام می شود. پس از دریافت کد ساتا، مبلغ واریز شده به حساب گمرک در سامانه «ای پی ال» گمرک برای کالاهای مربوطه اظهار می شود. ممکن است برخی از قوانین گمرکی شامل کالاهای مذکور باشد و سپس کالا از پرداخت حقوق گمرکی برای ترخیص معاف شود. که دیگر نیازی به پرداخت نیست. پس از اطلاع صاحب محموله، مبلغ توسط وی به ترخیص کننده بار پرداخت می شود تا به سامانه بانکی گمرک واریز شود. پس از این مرحله وضعیت بارگذاری به رنگ های مختلف تغییر می کند.

 

· مسیر سبز: در این مرحله فردی که در حال ترخیص می باشد می تواند با مراجعه به قسمت خروج و اخذ مجوز خروج و اعلام به شرکت باربری محموله خود را بارگیری و ارسال نماید.

 

· مسیر زرد: در این مرحله پرونده به یکی از کارشناسان مجازی گمرک گزارش می شود، وی باید قیمت، کیفیت و سایر پارامترهای مربوط به کالا را طبق استانداردهای موجود بررسی و تعیین کند.

 

· مسیر قرمز: این مسیر زمانی به این رنگ تبدیل می شود که علاوه بر نیاز به کارشناس مجازی، نیاز به حضور کارشناس دیگری برای بررسی در محل باشد.

 

ویژگی های ترخیص کالا از گمرک

او علاوه بر آشنایی با قوانین گمرکی باید فردی امین، صادق و قابل اعتماد باشد. با توجه به قیمت کالاهای وارداتی یا صادراتی که در گمرک موجود است به یک ترخیص کار مطمئن نیاز است. کارگزار ترخیص کالا علاوه بر مشخصات ذکر شده باید دارای کارت مجوز کار گمرکی معتبر باشد. از دیگر ویژگی های این فرد مدرک تحصیلی وی می باشد که باید مرتبط با امور گمرکی باشد و علاوه بر آشنایی با کلیه قوانین مربوطه، تجربه تحصیلی کافی نیز در این زمینه داشته باشد. یک ترخیصکارماهر و متخصص باید بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین و سریع ترین عملکرد را داشته باشد. آشنایی با انواع تشریفات اداری و ترخیص از دیگر خصوصیات این فرد است.

 

ترخیصکار رسمی از گمرک

شرکت بازرگانی تشه و توسعه به عنوان یک شرکت رسمی ترخیص کالا از گمرک دارای تجربه و مهارت تجاری در زمینه ترخیص کالا می باشد. شرکت بازرگانی تریش و توسعه با سابقه طولانی در انجام تشریفات و امور گمرکی می تواند خیال شما را برای ترخیص کالا راحت کند.

 

بارگیری می شود. گروه بازرگانی اورانوس با داشتن نمایندگی های معتبر و متعدد در گمرکات بنادر و فرودگاه های سراسر کشور شرایط ترخیص کالا و انجام امور اداری یا گمرکی را برای مشتریان خود تسهیل می کند.

 

شرکت بازرگانی تلاش و توسعه از ترخیصکار رسمی برای انجام کارهای تجار و بازرگان های محترم استفاده میکند

 
Mahsa Amini
Mahsa Amini

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋