دکتر علیرضا نادری

دکتر علیرضا نادری

داروساز، ورزشکار، فرهنگساز سلامت

داروی دیکلوفناک را کامل بشناسیم (+عوارض)

. . .

 



💊نام علمی دارو (ژنریک):  Diclofenac
#دیکلوفناک

🌀اسامی تجاری:
پین آف، دیکلوکیم،دیکلوتارد، لوفدیک، ولتارن، دیکلورن،مدافناک،آلفن اس آر، ولدیک،ولتادک

🔶گروه دارویی: Analgesics Anti- inflammatory Drugs and Antipyretics/ داروهای مسکن ،ضد التهاب وضد تب ها

اشکال دارویی:
قرص 50/25/75/100mg
شیاف100/50mg
کپسول 100mg
آمپول75mg/3ml

موارد مصرف:
ديكلوفناك سديم در درد و التهاب ناشي از بيماري روماتيسمي شامل آرتريت جوانان و ديگر اختلالات عضلاني-اسكلتي، دردهاي بعد از جراحي و نيز نقرس حاد به كار مي رود.

⛔️موارد منع مصرف:
مصرف این دارو در سه ماهه سوم بارداری اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه  X طبقه بندی می شود و ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد. در بيماران حساس به ASA يا ديگر داروهاي NSAID و بيماران دچار پورفيري كبدي نبايد مصرف شود.

@Mydrugstoree

⚠️هشدارها:
1. در بيماران دچار اختلالات كليوي، كبدي يا قلبي، با احتياط و با حداقل ميزان ممكن به كار رود. در ضمن وضعيت عملكرد كليه مرتباً كنترل گردد.
2. در بيماران دچار زخم معده فعال از مصرف خودداري شود. همچنين بيماران با سابقه زخم بهتر است از مصرف اين دارو پرهيز نموده و در صورت بروز صدمات معده اي- روده اي مصرف آن قطع گردد.
3. اين دارو در افراد پير و همچنين افرادي كه سابقه حمله آسم و حساسيتي دارند با احتياط مصرف شود. طي 2 سال گذشته گزارشات متعددي از فلج ناشي از تزريق ديكلوفناك در كودكان زير 13 سال به مركز ثبت و بررسي عوارض جانبي داروها ارسال شده است.
4.مصرف این دارو در بانوان باردار تنها با نظر پزشک مجاز می باشد با این حال تزریق این دارو در ۳ ماه آخر بارداری می تواند عوارضی کلیوی و عروقی برای جنین داشته باشد.

🔷عوارض جانبي:
عوارض گوارشي شامل تهوع، اسهال، و نيز گهگاهي خونريزي يا زخم ممكن است بروز نمايد. واكنش هاي آلرژيك به ويژه آنژيو ادم، برونكواسپاسم و بثورات جلدي و نيز عوارضي نظير سرگيجه، سردرد، اختلالات شنوايي مانند وزوز گوش و دفع خون در ادرار ممكن است ايجاد گردد. طي 2 سال گذشته گزارشات متعددي از فلج ناشي از تزريق ديكلوفناك در كودكان زير 13 سال به مركز ثبت و بررسي عوارض جانبي داروها ارسال شده است.

تداخل دارویی:
در مصرف همزمان با مهاركننده هاي آنزيم تبديل كننده آنژيوتانسين (ACE)، سبب مهار اثر ضد فشار خون اين داروها گرديده، و احتمالاً خطر نارسايي كليوي و هيپركالمي را افزايش مي دهد. مصرف داروهاي ضد ميكروبي از دسته كينولون ها همراه ديكلوفناك خطر بروز تشنج را افزايش مي دهند. خطر سميت كليوي در صورت مصرف همزمان سيكلوسپورين و ديكلوفناك افزايش مي يابد. دفع ليتيوم و نيز احتمالاً متوتركسات به وسيله اين دارو كاهش يافته، سميت آن ها افزايش مي يابد.

سفارش پروژه دانشجویی

دکتر علیرضا نادری
دکتر علیرضا نادری داروساز، ورزشکار، فرهنگساز سلامت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋