alireza sami

alireza sami

آیا اختلال اوتیسم خطرناک است؟ نکات مهمی که باید درباره‌ی اختلال اوتیسم بدانید

اوتیسم چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ آیا اوتیسم خطرناک است؟ اوتیسم اختلالی است که اغلب از اسم آن وحشت داریم و بسیاری از افراد وقتی نامش را می‌شنوند ناخودآگاه در ذهنشان چهره‌های کودکانی همیشه متشنج و پر سروصدا شکل می‌گیرد که توانایی انجام هیچ کاری را ندارند و قرار نیست هیچ زمان آرام شوند. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم به شما و همچنین والدینی که کودک اوتیسم دارند کمک کنیم تا هر چه بیشتر با این اختلال آشنا شده و شیوه برخورد صحیح با این کودکان را بیاموزید.

اختلال اوتیسم طیفی از رفتارهای مشخص و خاص است که در کودکان با این اختلال قابل‌مشاهده است. طیف گسترده‌ای از علائم، نشانه‌ها و رفتارها وجود دارد که با توجه و دقت در آن‌ها کودکان اوتیسم درجه‌بندی می‌شوند و مشخص می‌شود که در کدام قسمت طیف قرار دارند.به ­گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اولین علائم اوتیسم شامل ناتوانی در برقراری تماس چشمی، علاقه نشان‌ندادن به والدین یا سایر کودکان، کم‌حرف بودن نسبت به سایر کودکان و پریشان شدن در اثر کوچک­ترین تغییر در روتین روزمره است.

خصوصیات کودکان اوتیسم، علائم شایع اوتیسم شامل عدم برقراری ارتباط چشمی، ناتوانی کلامی، انواع رفتارها و علائق و بازی‌های تکراری، تأخیر در یادگیری، تأخیر در حرف‌زدن و صحبت‌کردن، بی‌توجهی به احساس درد، تغییرناپذیر بودن، وابستگی شدید به پدر و مادر، عدم ارتباط با دیگران و تداخل در روابط اجتماعی می‌شود.

آیا اوتیسم خطرناک است؟

گاهی اوقات، افرادی که دارای ویژگی‌های اوتیسم شدید هستند ممکن است برخی رفتارهایی آزاردهنده و آسیب‌رسان به خود یا دیگران از خود نشان دهند. اگر چنین رفتارهایی قابل‌مدیریت نباشند، می‌توانند خطرناک شوند؛ در صورت لزوم و برای کنترل مشکلات ممکن است پزشک متخصص داروهایی برای کودک تجویز نماید. پس با تشخیص به‌موقع و ارائه حمایت مناسب، افراد طیف اوتیسم یاد می‌گیرند که رفتارهای تکانشی خود را تا حد زیادی مدیریت کرده و در اجتماع حضور مناسبی داشته باشند.

 زندگی با فرد اوتیسم کیفیت زندگی کل خانواده اعم از پدر و مادر، خواهر و برادر و حتی سایر اعضای فامیل را در بعضی از مواقع تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. درگیری با این اختلال عوارض جانبی روانی، احساسی، اقتصادی، استرس و اضطراب را فراهم می‌آورد. به‌علاوه به دلیل اینکه آگاهی کمی که از این اختلال وجود دارد؛ بسیاری از اطرافیان افراد دارای اوتیسم نمی‌توانند آن‌ها را به‌درستی درک کنند و این خود باعث افزایش خشونت، پرخاشگری، کج‌خلقی و ویران کردن وسایل توسط کودک می‌شود.

بااین‌حال، باید تأکید کرد که اوتیسم به‌تنهایی خطرناک نیست و بیشتر مشکلات مرتبط با این اختلال ناشی از عدم ارائه مراقبت‌های مناسب به افراد با این اختلال است. در واقع، با ارائه مراقبت‌های ویژه، افراد اوتیسم می‌توانند به طور موفقیت‌آمیزی در زندگی خود پیشرفت کنند و از کیفیت بهتری در زندگی خود برخوردار شوند.

آیا می‌توان از اوتیسم در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

اوتیسم یک اختلال پیچیده است که علت آن به‌طورقطع مشخص نیست و از هر 36 کودک ۱ نفر با اختلال اوتیسم متولد می‌شود. اما آیا می‌توان آن در دوران بارداری جلوگیری کرد؟ مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث ایجاد اختلال اوتیسم در کودکان شود، مسئله ژنتیک در ترکیب با عوامل محیطی است. اگر مادر در حین بارداری در معرض مواد شیمیایی خاصی قرار گیرد، یا سابقه اختلال اوتیسم در خانواده یکی از والدین باشد، ممکن است نوزادی با اختلال طیف اوتیسم متولد شود. با این‌حال، پزشکان در طول بارداری نمی‌توانند بفهمند که آیا کودک شما اوتیسم دارد یا خیر؛ به‌عبارتی هیچ آزمایش معتبر و غربالگری برای اختلال اوتیسم در دوران بارداری وجود ندارد.

اگرچه نمی‌توانید از داشتن فرزند با اختلال اوتیسم جلوگیری کنید، اما می‌توانید با انجام این تغییرات در سبک زندگی خود احتمال داشتن یک کودک سالم را افزایش دهید. برای داشتن سبک زندگی سالم رعایت نکات زیر بسیار موثر است:

  • مصرف وعده‌های غذایی مقوی،
  • ورزش منظم،
  • مراقبت‌های دوره بارداری،
  • مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌های توصیه شده،
  • عدم مصرف الکل و استعمال دخانیات،
  • واکسن سرخک قبل از بارداری،
  • و عدم مصرف خودسرانه دارو در دوران بارداری.

 

 

آیا اوتیسم خطرناک است

 

 

جدیدترین روش‌های درمانی اوتیسم در دنیا چیست؟

اختلال طیف اوتیسم اختلالی مادام‌العمر و مزمن است و کودک اوتیسم تا پایان عمر نیازمند خدمات و توانبخشی است؛ اوتیسم یک بیماری نیست که به کمک روش‌های مختلف بتوان آن را درمان کرد، بلکه روش‌های پیش‌رو مداخلات درمانی برای بهبود علائم اوتیسم و افزایش سطح کیفیت زندگی کودک و خانواده او است. روش‌های متعددی برای مداخلات درمانی اوتیسم وجود دارند. از جمله روش‌های مورداستفاده عبارت‌اند از:

  • تجزیه ‌و تحلیل رفتار کاربردی،
  • آموزش مهارت‌های اجتماعی،
  • کاردرمانی،
  • فیزیوتراپی،
  • و درمان‌های یکپارچگی حسی.
  •  
  •  

 

سخن پایانی

باتوجه‌به موارد ذکر شده، می‌توان نتیجه گرفت که اوتیسم به‌تنهایی خطرناک نیست و نیاز به توجه و مراقبت‌های ویژه دارد. با ارائه مراقبت‌های مناسب و درمانی به افراد اوتیسم، می‌توان زندگی بهتری را برای آن‌ها فراهم کرد. همچنین، باید به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای افزایش آگاهی و تسهیل در تعامل با افراد با اوتیسم توجه شود.

صدای اوتیسم می‌کوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.

 

alireza sami
alireza sami

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋