طراحی هتل هتل به عنوان یک محل تجاری و محلی برای استراحت و صرف غذا در رستوران اغلب دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد طراحی هتل
داری امروزه به یک تجارت کارآمد برای ارائه خدمات با طیف وسیعی از امکانات (کنفرانس ها، تعطیلات و ساعات خوب برای گذراندن اوقات تبدیل شده است.
طراحی هتل های گوناگون با قیمت های گوناگون و امکانات راحتی متفاوتی وجود دارند که بر همین اساس در پنج گروه طبقه بندی می شوند .طراحی اولیه
اتاق و مسیرهای ارتباطی در یک هتل نشان داده شده است.
[caption id="attachment_7425" align="aligncenter" width="1024"] طراحی هتل[/caption]
در طراحی هتل ها ممکن است دستگاههای فروش سکه ای یا اغذیه فروشی های شخصی نیز وجود داشته باشد.
[caption id="attachment_7424" align="aligncenter" width="1024"] طراحی هتل[/caption]
در آشپزخانه های هتلهای متوسط به ازای هر صندلی سطحی برابر یک متر مربع فضا نیاز است. این اندازه برای هتل های مجلل به ۱٫۲ متر مربع می رسد.
اتاقها بنا به اندازه می توانند شامل فضای نشیمن با صندلی – تلویزیون – میز کار – یخچال – میز برای قراردادن کیف باشند.
به این اتاقها فضایی به ابعاد حداقل ۲٫۵۰ × ۳٫۸۰ متر به عنوان حمام و توالت اضافه می شود.
طراحی و ساخت هتل ها مانند اماکن و پروژه های دیگر ، شامل اصول و استانداردهایی می شود که البته کمیت ، اعداد و ارقام این استانداردها بسته به مساحت زمین ، درجه کیفی هتل و کاربری های ویژه آن تغییر می یابد . طبیعی ست به منظور ذکر « اشتباهات رایج در طراحی هتل ها » ، ابتدا باید به بررسی این اصول و استانداردها بپردازیم و سپس خطاها و اشتباهات رایج را مطرح کنیم . بنابراین در این مقاله ضمن پرهیز از زیاده گویی ، به تشریح مثال هایی از اشتباهات رایج در طراحی هتل ها می پردازیم .
[caption id="attachment_7426" align="aligncenter" width="500"] طراحی هتل[/caption]
تخصیص فضاهای ویژه در یک هتل ، مهم ترین بخش معماری داخلی این مکان است . هتل ها به طور عمومی شامل تعدادی اتاق (که نباید از تعداد حداقل کمتر
باشد) ، لابی ، پیشخوان و رستوران هستند که هر کدام از این فضاها نیز باید به بخش های ویژه کوچک تری تقسیم شوند . هتل هایی با درجه کیفی بالاتر ،
فضاهای دیگری مانند پارکینگ ، سالن آمفی تئاتر ، تعداد بیشتری رستوران برای صرف گروه های خاص غذایی ، کافی شاپ ، نماز خانه ، فضای بازی (حیاط و
پارک) ، کافی نت ، فضاهای ورزشی و … نیز دارند که هر کدام از اصول و استاندارهای ویژه خود تبعیت می کنند .
یکی از مهم ترین اشتباهات رایج در طراحی هتل ها که مهندسین طراح و معمار مرتکب می شوند ، توجه بیشتر به نمای بیرونی نسبت به فضای داخلی و هم
چنین توجه بیشتر به لابی و رستوران و فضاهای عمومی نسبت به لابی و رستوران و فضاهای عمومی نسبت به طراحی و ساخت اتاق ها و فضاهای داخلی
است . این امر شاید نظر مشتری را در کوتاه مدت جلب کند ، اما قطعا در دراز مدت به نفع مدیران هتل ها نیست .
شرایط اتاق ها به لحاظ معماری و طراحی باید به گونه ای باشد که مشتری در آن احساس امنیت و آرامش کند . مصالح دیوارها باید به گونه ای باشد که علاوه
بر امنیت (در مقابل زلزله و دیگر اتفاقات ناگهانی) ، حریم صوتی را نیز حفظ کنند و از انتقال صداهای اتاق ها به یکدیگر جلوگیری به عمل آورند . وجود ستون در
اتاق ، چندان خوشایند نیست . اتاق به منظور دریافت نور و انرژی باید از فضای کافی برای تعبیه پنجره برخوردار باشد و امنیت و پوشش آن باید توسط چیدمان
صحیح تخت نسبت به پنجره ، استفاده از پرده با جنس و ابعاد کافی و … تامین شود ، نه قصور در تعبیه پنجره .
ابعاد بسیار کوچک سرویس بهداشتی و حمام ، به منظور حفظ وسعت بیشتر برای اتاق ، آن هم در اتاقی با ابعاد متوسط و بزرگ ، یکی از اشتباهات رایج در طراحی هتل هاست . در نظر بگیرید مسافر هتل تنهاست و مجبور است حوله ، لباس و لوازم بعد از حمام را به داخل حمام ببرد . بهتر است فضای دستشویی از حمام جدا باشد ، اما در صورت عدم این امکان باید سرویس های این دو فضا با فاصله مناسب از یکدیگر تعبیه شوند . سرویس های بهداشتی داخل برخی اتاق ها دریچه هوای مناسب و تهویه کافی ندارند که این امر نیز موجب دل آزردگی مشتریان می شود .
اکوستیک کردن اتاق هایی که پنجره رو به خیابان دارند و نیز فضاهای مهمی چون سالن آمفی تئاتر ، نمازخانه و حتی رستوران – که مسافر در آن نیاز به سکوت و تمرکز دارد – از موارد مهمی است که معمولا نسبت به آن سهل انگاری صورت می گیرد .
پلان راهروها و لابی باید به گونه ای طراحی شود که به علاوه بر زیبایی به سهولت کاربری هتل و آرامش مسافران نیز کمک کند . وجود ستون در لابی ، بخصوص اگر وسیع باشد ، اجتناب ناپذیر است اما طراحان داخلی باید فضای داخلی را طوری طراحی و چیدمان کنند که وجود ستون ها مزاحمتی برای مسافران و مراجعان ایجاد نکنند .
درها و پنجره ها باید در قسمت هایی تعبیه شوند که هوا و انرژی در تمامی فضای لابی جریان داشته باشد . در ورودی اغلب هتل های مدرن را با تکنیک چشم الکترونیکی می سازند تا ضمن حفظ امنیت از ایجاد صدای اضافی جلوگیری به عمل آورد ، اما متاسفانه معمولا در بهره گیری از تکنیک های این چنینی در سایر بخش ها کوتاهی می شود .
شاید بد نباشد در کنار اشتباهات رایج در طراحی هتل ها ، عامل دیگری که در سهولت کاربری هتل و آرامش مسافران تاثیر گذار است را نیز در نظر بگیریم ؛ کاربرد قفل دیجیتال در هتل ها که مزایای قابلی برای آن به دنبال خواهد داشت .
یکی از مشکلاتی که مسافران معمولا از آن گلایه دارند ، ارتفاع بیش از حد پیشخوان هتل هاست . لازم است پیشخوان به منظور آسودگی از مزاحمت کودکان ، اندکی بلند تعبیه و طراحی شود ، اما ارتفاع آن بیش از میانگین قد انسان طبیعی باعث نارضایتی مشتری و میهمان می شود .
یکی دیگر از قصورهای رایج در طراحی پلان داخلی هتل ها ، کم کردن وسعت و ظرفیت آسانسورها به منظور صرفه جویی در در وسعت لابی و فضای داخلی هتل است ، اما واقعیت این جاست که تجمع افراد و انتظار آن ها برای سوار شدن به آسانسور ، مشکل بزرگی ست که گاهی منجر به هجوم افراد به آسانسور و ایجاد ظرفیت بیش از حد مجاز و نهایتا افزایش احتمال خطر می شود .
متاسفانه برخی هتل های مدرن هنوز از نعمت داشتن پله های اضطراری محروم هستند . پله اضطراری ، یکی از ارکان هر ساختمان بلند است و عدم وجود آن مشکلات جبران ناپذیری به بار می آورد . اما یکی از نکات مهم در طراحی پله های اضطراری ، تعبیه آن ها در فضاهای میانی اتاق هاست ؛ به طوری که از درها و پنجره ها و ورودی اتاق ها عبور نکند . این موارد تنها بخشی از اشتباهات رایج در طراحی هتل ها است و طراحی و ساخت هتل ها ، با توجه به کاربری های
خاصشان شامل الگوها و استانداردهای بسیار پیچیده ای می شود .
هتل یک واژه ی فرانسوی است و منظور آن مکانی برای اقامت کوتاه مدت در مقاصد ثابت یا بین راهی مسافران است. طراحی و ساخت هتل صنعتی قدیمی است که از دوران هخامنشی و سلطنت کوروش کبیر با ساخت کاروانسراها آغاز گردید. البته مکان هایی مانند مسافرخانه یا مراکز کوچک و بزرگ اقامتی دیگر نیز تحت پوشش کلمه ی هتل در فرهنگ انگلیسی ها قراردارد. امروزه مقیاس ها و استاندارد های گوناگونی برای تعیین سطح کیفی هتل به صورت بین المللی وجود دارد.
شما نیز برای ساختن هتلی شیک و مجلل می بایست مشاوری خوب و با تجربه را در کنار خود داشته باشید. شرکت سیتاک و بسیاری از همکاران سیتاک می توانند مشاور شما در طراحی هتل و اجرای آن باشند. بنابراین این شمایید که تصمیم میگیرید که در چه سطح کیفی و در چه درجه ای می خواهید هتل خود را تاسیس نمایید.
فضاهای خصوصی در طراحی هتل به فضای اتاق ها اطلاق می شود. هتل ها به نسبت متراژی که به زیر بنا اختصاص می دهند و تعداد طبقاتی که ساخته می شوند دارای تعداد مختلفی اتاق می باشند. هتل شما می تواند ۲۰ اتاق تا ۱۰۰ اتاق داشته باشد. امری که مهم است این است که تعداد اتاق ها با ظرفیت پذیرش در محل جغرافیایی هتل همخوانی داشته باشد.
سیتاک مشاور شماست تا بر اساس شاخص های گردشگری در کشور تعداد مناسبی اتاق در نقشه ها جانمایی نماید. نکته ی دیگری که اهمیت دارد این است که نسبت ظرفیت استفاده در هر اتاق بر اساس استاندارد جهانی باشد. مسلماً تعداد اتاق های ۱ تخته با اتاق های ۲ یا ۳ تخته در یک هتل متفاوت است. شما می توانید بر اساس تعداد و گزینش آماری مسافران در هر ماه نسبت به مشخص کردن تعداد اتاق ها در هر طبقه اقدام نمایید.
در طراحی هتل دقت و توجه به فضاها با کاربری خدماتی بسیار اهمیت دارد. رختشورخانه یا لاندری، آشپزخانه که محلی برای تهیه نمودن منوی رستوران می باشد از این دست فضاها هستند. فضاهایی که معمولاً از دید مستقیم مسافران دور است و فقط پرسنل مربوطه حق رفت و آمد را دارند. این فضاها نیز دارای استاندارد هایی به لحاظ متراژ مفید هستند.
البته این استاندارد ها باز هم به زیربنای مفید هتل شما باز می گردد. هر چه هتل شما بزرگ تر باشد می بایست فضاها و ابزارهای بیشتری برای کاربری های مختلف ایجاد نمایید. شستن ملافه ها و پرده ها و همچنین اتو کردن آنها عملی است که می بایست هر روزه انجام شود. بهداشت در هتل ها و استفاده از عناصر و ملزومات هر اتاق به رنگ سفید به جذب مسافران بیشتر کمک بزرگی خواهد کرد.
بنابراین در نقشه ها می بایست تاسیسات مناسبی از فاضلاب و برق را برای این فضاها در نظر گرفت. البته آشپزخانه یا مطبخ می بایست دارای تاسیسات اگزاست و هواکش هم باشد که در نقشه های تاسیسات حتماً مورد نظر قرار خواهد گرفت. در آشپزخانه ها نکته ی مهم دیگری که می بایست رعایت شود بحث شوتینگ زباله ها است.
معمولاً یک درب مجزا برای آشپزخانه در نظر می گیرند یا یک مسیر کوتاه به بیرون هتل برای شوتینگ زباله لحاظ می کنند. توجه به برق و سیستم تهویه مطبوع این فضاها نیز دارای اهمیت بسیاری است. پیشنهاد می دهیم با شرکت هایی برای طراحی هتل خود مشورت نمایید که دارای رزومه ای قوی باشند. این عمل از هدررفت منابع مالی و زمان شما به شدت جلوگیری خواهد کرد.
بخش دیگری از خدمات سیتاک در طراحی هتل توجه به فضاهای اداری می باشد. سیتاک موظف است نقشه هایی طراحی نماید که در آن پلان جانمایی صحیح بخش اداری نیز گنجانده شده باشد. بخش اداری هتل شامل دفتر مدیریت، امور مالی، امور مشتریان و بخش تبلیغات و بازاریابی می باشد.
نقشه ای قابلیت اجرایی را دارد که در آن به صورت کاملاً روشن و صحیح کلیه ی این فضاها جانمایی شده باشد. معمولاً در طبقه ی همکف، فضای اداری را در نظر می گیرند. اتاق مدیریت هتل و بخش ارتباط با مشتریان لزومی ندارد که خیلی به یکدیگر نزدیک باشند. شما می بایست بخش CRM و بخش امور مالی را در دسترس مشتریان قرار دهید. معمولاً این ۲ بخش از فضاهای اداری بیشتر مورد نیاز و مراجعه مسافران قرار دارد.
طراحی فضاهای اداری با در نظر گرفتن متراژ مناسب شروع می شود و با طراحی دکوراسیون داخلی ادامه پیدا می کند. نکته ای که در فضاهای اداری وجود دارد این است که می بایست بر اساس سبک طراحی هتل نسبت به طراحی دکوراسیون آنها نیز اقدام کرد. شما می توانید اتاق مدیریت را به گونه ای طراحی نمایید که هنگام مراجعه مشتریان، مدیران آژانس های مسافرتی و دیگر افراد مرتبط احساس خوبی به آنها دست دهد و برای همیشه نوع طرح داخلی هتل در ذهن آنها باقی بماند.
برای ساخت هتلی با شکوه توجه به اکثریت خواسته ها و نیازهای مشتری الزامی است. طراحی هتل بدون در نظر گرفتن فضاهای ورزشی ارزشی ندارد. فضاهایی مانند استخر، سونا، سالن بدنسازی، سالن سلاریوم، سالن ماساژ و سالن بیلیارد از جمله این فضاها می باشند. هر مسافری می تواند یکی از این اماکن را انتخاب کند، زیرا علاقه مندی های افراد با یکدیگر متفاوت است.
هر چه بتوانید تعداد سلیقه های بیشتری را پوشش دهید، مشتریان وفادارتری هم خواهید داشت. برای ایجاد سالن های ورزشی که متراژ قابل توجهی از مشاعات را به خود اختصاص می دهند، می بایست یا طبقات منفی استفاده نمایید یا اینکه فضایی جدا از ساختمان اصلی هتل را در محوطه ایجاد نمایید.
پاسخ ها