alireza.zahedi85

alireza.zahedi85

آلیاژ فولاد در تولید بلبرینگ و رولبرینگ

آلیاژ فولاد در تولید بلبرینگ و رولبرینگ

فولاد پر مصرف ترین فلز در صنایع می‌باشد که در واقع نه یک عنصر بلکه ترکیبی از چند عنصر فلزی و غیر فلزی است. زمانیکه نام از فولاد برده می‌شود به یک ترکیب کاملا مشخص از مواد شیمیایی اشاره نمی‌شود بلکه فولاد در رینج وسیعی با ترکیبات مختلف تولید می‌شود که دو عنصر اصلی تشکیل دهنده آن یکی عنصر فلزی آهن با نماد شیمیایی Fe که دارای عدد اتمی 26 است و دیگر کربن که یک عنصر نا فلزی با عدد اتمی 6 می‌باشد که از مهمترین عناصر موجود در زمین و در ترکیبات عالی موجود در طبیعت محسوب می‌شود.

آلیاژ های فولادی بکار گرفته شده در تولید بلبرینگ و رولبرینگ به منظور داشتن مقاومت بالای فشاری، دمایی و سایشی می‌بایست به روش هایی دقیق با بکار گیری تکنولوژی بالایی فراوری و سخت کاری گردند. این امر بدان معناست که تنها استفاده از ترکیب مشخصی از عناصر در تولید فولاد بکار رفته در بلبرینگ و رولبرینگ به منظور استفاده در این قطعه پر کاربرد صنعتی که با تنش های بسیار شدیدی نیز روبرو است کفایت نمی‌کند.

بر خلاف ترکیبات شیمیایی و آلیاژ های فلزی بکار رفته در تولید بلبرینگ و رولبرینگ قابلیت دسترسی به عملیات فراوری و سخت کاری به هیچ روشی حتی به روش مهندسی معکوس نیز وجود ندارد. در واقع اینکه در مرحله فراوری فلزات تا چه دمایی با چه سرعتی و به چه مدت گرما و سرما می‌بینند و یا اینکه ترتیب این فرایند دقیقا چگونه است امری سری برای تولید کنندگان بلبرینگ و رولبرینگ می‌باشد که در واقع سبب رقابت بین تولید کنندگان در برند های مختلف نیز می‌شود. از تولید کنندگان بنام انواع بلبرینگ و رولبرینگ می‌توان به برند های TIMKEN, NACHI, NSK, NTN, FAG, INA و البته برند سوئدی SKF اشاره نمود.

تنسایل متریال فولادی بلبرینگ و رولبرینگ

یکی از مهمترین مشخصات مکانیکی که معرف کیفیت و عملکرد بلبرینگ و رولبرینگ ها می‌باشد کمیت تنسایل است. تنسایل TENSILE یک مشخصه در علم مواد و متالورژی است که به بیان ساده هر چه بالاتر رود قابلیت تعلیق میزان بالاتری از بار برای بلبرینگ و رولبرینگ بوجود می‌آید. البته بالا رفتن میزان تنسایل به روش افزایش درصد کربن تا اندازه ای مقدور بوده و استفاده از کربن با درصد بالاتر سبب ترد شدن و شکستن بلبرینگ تحت بارگذاری های ارتعاشی و در برابر ضربه خواهد شد. در برخی از قطعات صنعتی که با فشار و تغییر شکل تحت فشار روبرو هستند مانند فنر پیچشی و فشاری امکان بالا بردن تنسایل به روش افزایش کربن عملا بسیار محدود است. الیته در ساختار فنر ها از عنصر وانادیم استفاده می‌شود که خاصیت کشسانی فنر فشاری و کششی را باعث می‌شود.

روش بالا بردن تنسایل بلبرینگ و رولبرینگ با بکارگیری درصد بالای کربن از روش مهندسی معکوس قابل تشخیص می‌باشد. در واقع این عملیات حرارتی فراوری فلزات است که بخش سری کار می‌باشد. در طی عملیات حرارتی بلور های داخلی و بردار های داخلی فلز در ساختار فولاد در تولید بلبرینگ و رولبرینگ یک دست و همسو شده و این امر سبب بالا رفتن مقاومت در برابر تعلیق بار بیشتر می‌شود. تنسایل مقاومت کششی بلبرینگ  و رولبرینگ بر حسب برند و تکنولوژی متفاوت بوده و برای برند های معتبر اغلب بالای 1400 نیوتن بر میلیمتر مربع است.

مفهوم و اهمیت سختی سطحی بلبرینگ و رولبرینگ

سختی Hardness کمیتی مکانیکی می‌باشد که معرف مقاومت فولاد و دیگر فلزات در برابر نفوذ یک قطعه تحت فشار به داخل سطح فلز است. در واقع در کاربری بلبرینگ و رولبرینگ سختی سطحی معرف مقاومت این قطعات در برابر سایش می‌باشد که هر قدر بالاتر رود مقاومت بلبرینگ نیز در برابر سایش بالا می‌شود. سختی سطحی را به یکی از روش های راکول، برینل و ویکرز تست می‌کنند که در هر نوع تست از یک قطعه فولادی با پروفیل ها و شکل های سطحی مختلف از ساچمه های کروی تا مخروط برای نفوذ به سطح فلز استفاده می‌کنند.

البته علاوه بر میزان سختی بالا عمق لایه سخت بیرونی نیز در کیفیت و طول عمر بلبرینگ از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. سختی سطحی بلبرینگ ها بر حسب کیفیت و تکنولوژی تولید متفاوت می‌باشد بگونه ای که برای برخی از برند ها حتی به بالای 60 راکول نیز می‌رسد.

ماخذ

 

alireza.zahedi85
alireza.zahedi85

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋