alireza.zahedi85

alireza.zahedi85

کاربری سیم بکسل در برش سنگ

سیم بکسل ها یکی از پر کاربرد ترین نوع ابزار آلات صنعتی هستند که در اغلب صنایع سبک و سنگین به نوعی بکار می روند. مشخصات فنی سیم بکسل ها بسیار گسترده می باشد بگونه ای که هر سیم بکسل می تواند از تعداد متفاوتی رشته یا استرند (از 1 الی 36 رشته) به هم بافته شده، هر استرند از 7 الی 37 مفتول به هم بافته شده با انواع مختلفی از مغزی ها شامل مغزی های فولادی، کنفی و PP با خواب های مختلف و بافت های مختلف که قطر های مختلفی از مفتول ها را در هر رشته در خود جای می دهند تولید شده باشد. زمانیکه تمام این ویژگی ها در متریال ها و گرید های مختلف با سایز های مختلف ترکیب شوند بیش از 10 ها هزار سیم بکسل را برای صنایع مختلف پدید می آورند که سیم مغزی برش سنگ تنها یکی از این ساختار ها با قطری خاص می باشد.

سیم مغزی معدن سنگ که به آن سیم برش الماسه نیز گفته می شود با ساختار ویژه 6X7 یعنی یک ساختار کاملا ویژه و با قطر 4.8 میلیمتر تولید می شود. این بدان معنا است که از میان هزاران و ده ها هزار مدل مختلف سیم بکسل تنها یکی از آنها در معادن برای برش سنگ استفاده می شود. این ساختار ویژه دارای بافتی ویژه نیز است که بافت وارینگتون-سیل یکی از بافت های ترکیبی سیم بکسل ها با قطر های متفاوت مفتول در ساختار را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر ساختار سیم مغزی برش مصرفی در کارخانجات سنگ یک مشخصه بازر دیگر نیز دارد که در ظاهر بیرونی نیز قابل رویت است که آن شکل خاص برش مفتول های سطح بیرونی این سیم می باشد که بصورت تخت دیده می شود که به این پروفیل کامپکت Compact گفته می شود. پروفیل کامپکت سیم برش مغزی الماسه مقاومت سایشی بالایی را در برابر تنش های اعمال شده برای این سیم بکسل خاص پدید می آورد.

اجزا و اتصالات سطحی سیم برش مغزی الماسه

سیم برش مغزی در کارخانجات سنگ برای برش و جداسازی تخخه های بزرگ سنگ معدنی مورد استفاده قرار می گیرند. بدین ترتیب که سیم 4.8 الماسه بر روی یک ماشین ویژه ای بسته می شود و از یک سمت بصورت درگیر با ماشیم و از طرف دیگر بر روی سطح تخته سنگ قرار گرفته و تحت تنش کششی ماشین بر روی سنگ چسبیده، اصطکاک و سایش تولید می کند. این سیم برش توسط دستگاه بصورت مداوم بر روی سنگ کشیده شده و سبب برش سنگ می شود.

بدیهی است که سطح سیم بکسل قابلیت سایشی اندکی داشته و در صورت تماس مستقیم با تخت سنگ به سرعت دچار سایش و پارگی می شود. از این رو بر روی سطح سیم مغزی برش از الماس هایی که به شکل حلقه هستند در فواصل مشخص استفاده می شود. هر اندازه سختی سطحی سنگ بالاتر باشد فواصل الماس های اتصالی کاهش می یابد. این الماس ها نیز خود بر حسب سختی سنگ انتخاب شده و هم شکل هندسی برامدگی های بیرونی و هم مقاومت سایشی آنها متفاوت می باشد.

در حد فاصل المالس های اتصالی بر روی سیم برش الماسه یا از روکش های PVC استفاده می شود و یا از فنر های پیچشی. بدیهی است که بکارگیری فنر ها در حد فاصل الماس ها کیفیت عملکرد سیم مغزی برش را افزایش می دهد و تغییر مکان الماس بر روی سنگ با انقباظ و فشردگی فنر همراه بوده که سبب بازگشت الماس به موقعیت خود و سایش بیشتر می شود. طبیعی است که سیم های مغزی برش دارای فنر های پیچشی سطحی دارای قیمت بالاتری نیز نسبت به موارد PVC هستند.

برند های معتبر تولید کننده سیم برش سنگ معدن

مشخصات فنی سیم بکسل ها هر چند از نظر عددی قابل مقایسه هستند اما درک مفاهیم آنها عملا برای تمامی کاربران میسر نمی باشد. از این رو یکی از معتبر ترین روش های مقایسه کیفی سیم بکسل ها و بصورت خاص سیم مغزی برش اتکا بر برند تولید کننده می باشد. از میان تمامی فاکتور های کیفی سیم بکسل مصرفی در برش سنگ فاکتور تنسایل که بصورت مستقیم با مقاومت کششی سیم بکسل سر و کار دارد، سختی سطحی که با مقاومت سایشی سیم بکسل سر و کار دارد و تکنولوژی تولید در فراوری محصول با پروفیل کامپکت از اولویت بالاتری برخوردار است.

یکی از معتبر ترین برند های تولید کننده سیم برش الماسه برند Usha-Martin می باشد. این برند که محصولات خود را در کشور هند اما تحت لیسانس کشور انگلستان تولید می کند دارای سابقه و اعتبار بسیار بالایی در تولید سیم بکسل های فولادی بالاخص سیم های با ساختار خاص و در سایز های بالا است. سیم مغزی برش یوشا مارتین Usha-Martin با تنسایل مقاومت کششی 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع به بازار عرضه می شوند که گرید بسیار بالایی حتی برای کاربری در فرایند لیفتینگ محسوب می شود.

منبع مقاله

 

alireza.zahedi85
alireza.zahedi85

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋