alireza.zahedi85

alireza.zahedi85

مقایسه بلبرینگ SKF و بلبرینگ ناچی

به نقل از مجله اینترنتی صمت "بلبرینگ ها تحت فشار و تنش های شدیدی قرار داشته و حتی با کیفیت ترین نوع بلبرینگ نیز در طولانی مدت دچار فرسایش و شکست می شود. اما انتخاب بلبرینگ مناسب برای عملکرد در شرایط خاص از مهمترین فاکتور هایی است که می تواند به استفاده بهینه تر و طولانی مدت تر از این مفصل صنعتی کمک قابل توجهی نماید. در اغلب موارد انتخاب نوع بلبرینگ و رولبرینگ برای اتصال بر روی شافت های دوار امری کاملا مهندسب بوده که وظیفه طراحان ماشین های صنعتی می باشد. کاربران در اغلب موارد تنها در زمان تعویض بلبرینگ به انتخاب برند پرداخته و دیگر مشخصات فنی بلبرینگ ها را مطابق با بروشور ماشین آلات انتخاب می کنند."

استعلام قیمت و خرید بلبرینگ

برند تولید کننده بلبرینگ از مهمترین فاکتور های کیفی موثر در عملکرد و طول عمر مفید انها بوده و بلبرینگ SKF سوئد و ناچی NACHI ژاپن از این حیث در میان بالاترین رده تولیدکنندگان این قطعه قرار دارند. در واقع مقایسه مشخصات فنی بلبرینگ ها عملا برای تمامی کاربران میسر نمی باشد. دید عمومی بر این است که بلبرینگ هایی با برند های شناخته شده تر و تولید شده در کشور های معتبر صنعتی دارای دوام و طول عمر بالاتری هستند که البته این نظر به واقعیت نیز بسیار نزدیک است. با این وجود پش از مقایسه بلبرینگ SKF با بلبرینگ ناچی به برخی از مهمترین مشخصات فنی بلبرینگ ها می پردازیم.

  • سختی سطحی بلبرینگ Hardness: یکی از مهمترین فاکتور های کیفی موثر بر قابلیت های فنی بلبرینگ ها سختی سطحی می باشد. هر اندازه سختی سطحی بلبرینگ بالاتر باشد مقاومت سایشی آن بالاتر می رود. سختی سطحی بلبرینگ ها تابع متریال بکار رفته در تولید و فرایند سخت کاری سطحی آنها می باشد و برای انواع بلبرینگ در محدوده 45 الی 64 راکول قرار می گیرد. هر دو بلبرینگ SKF و بلبرینگ ناچی دارای سختی سطحی بالای 57 راکول هستند.
  • تنسایل بلبرینگ Tensile: یکی دیگر از فاکتور های کیفی بلبرینگ ها تنسایل می باشد که بصورت موازی با سختی سطحی بالا می رود. تنسایل بلبرینگ معرف توان بلبرینگ در میزان بارگذاری بوده و هر اندازه تنسایل بالاتر رود بلبرینگ تحمل میزان بالاتری از بار را دارد. تنسایل اغلب برند های معتبر بلبرینگ بالای 1600 نیوتن بر میلیمتر مربع بوده و برای برند های معتبر در برخی موارد به بالای 2160 نیز می رسد.
  • تلرانس ابعادی: دقت در تولید بلبرینگ با ابعاد مناسب بالاخص در بخش های ساچمه و رینگ را تلرانس ابعادی بلبرینگ می نامند. برند های معتبر تولید کننده بلبرینگ مانند SKF و ناچی هر دو دارای تلرانس ابعادی بسیار پایینی در حد میکرومتر داشته و این امر بر عملکرد بهتر و طول عمر کاری آنها می افزاید.
  • انتخاب گریس در روانکاری بلبرینگ : میزان و گرید گریس بکار رفته در روانکاری بلبرینگ ها نیز تاثیر قابل توجهی بر طول عمر و عملکرد مناسب این قطعه صنعتی دارد. انتخاب نوع و گرید گریس بسته به سایز بلبرینگ و سرعت زاویه ای حرکتی در یک سو و شرایط محیطی اتصال بلبرینگ از سوی دیگر دارد. در روانکاری بلبرینگ تماس زاویه ای که دارای سرعت دورانی بسیار بالایی است از گریس های پایه لیتیوم یا آلومینیوم که نشوز هستند استفاده شده حال آنکه روانکاری نیدل برینگ ها و رولبرینگ ها در انواع مختلف می تواند در پایه های فلزی و غیر فلزی مختلفی انجام گیرد.

استاندارد های بکار رفته در تولید بلبرینگ SKF و ناچی

 

بلبرینگ SKF محصول کشور سوئد می باشد که طبق استاندارد های کیفی اتحادیه اروپا و تحت لیسانس صنایع آلمان تولید شده است. این محصول مطابق با استاندارد های کیفی و امنیتی CE اتحادیه اروپا تولید می شود. بلبرینگ ناچی NACHI محصول کشور ژاپن بوده و طبق استاندارد SUJ2 که یک استاندارد کیفی در فراوری فولاد محسوب می شود تولید شده است. هر دو استاندارد بکار رفته در تولید بلبرینگ ها استاندارد های معتبر در عملکرد و طول عمر محسوب می شوند اما استاندارد CE مراحل تست را بر روی محصول نهایی و استاندارد SUJ2 بر روی متریال بکار رفته در تولید بلبرینگ انجام می دهد.

از نظر کاربری باید گفت که هم بلبرینگ SKF و هم بلبرینگ NACHI ناچی در صورتی که نمونه های اصلی از آنها در دسترس باشند دارای دوام و کارایی بسیار بالایی هستند. بلبرینگ SKF در سایز و نوع برابر اغلب دارای قیمت بالاتری نسبت به بلبرینگ ناچی می باشد و پیشنهاد می شود برای کاربری های سنگین معدنی و انتخاب بلبرینگ ها در سایز های بالا از این برند بلبرینگ استفاده شود. بلبرینگ ناچی دارای دوام و مقاومت سایشی بسیار بالایی است و برای کاربری در شرایطی که سطح متوسطی از ضربه به پیکر بلبرینگ وارد می شود انتخاب بسیار مناسبی است.

در کل باید گفت که کاربری بلبرینگ ناچی بر روی ماشین آلات عمومی صنعتی گسترده تر از بلبرینگ SKF می باشد. بسیاری از مهندسین بر این باور هستند که در کاربری های سنگین صنعتی در اتصالات خردکن ها، میکسر ها، ماشین آلات راهسازی و انواع جرثقیل های بلبرینگ SKF دارای دوام و قابلیت های بالاتری در اتصال در قیاس با بلبرینگ ناچی می باشد. با این وجود تحت بارهای بسیار شدید مانند اتصالات چرخ لودر، بیل مکانیکی و دیگر ماشین های راهسازی که بار بسیار شدیدی از سمت پیکر سنگین ماشین بر بلبرینگ وارد می آید حتی پیشنهاد به استفاده از دیگر برند های تولید کننده بلبرنیگ و رولبرینگ مانند INA آلمان می باشد. 

 

alireza.zahedi85
alireza.zahedi85

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋