alireza.zahedi85

alireza.zahedi85

کاربری الکتروموتور در صنایع

به گزارش سانا پرس " الکتروموتور یا موتور الکتریکی یک ماشین صنعتی است که برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی طراحی شده است. الکتروموتور ها از یک سمت به الکتریسیته که هم می تواند تک فاز باشد و هم می تواند سه فاز باشد اتصال پیدا می کنند و در طرف دیگر انژی جنبشی را بصورت حرکت دورانی بر روی یک شافت دوار تحویل می دهند. در واقع مولد های انرژی در صنایع که برای ایجاد انرژی جنبشی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از الکتروموتور، کمپرسور و موتور های احتراق داخلی که هر یک دارای مزایای و معایب مختلفی بوده که به قرار زیر هستند."

 

  • موتور های احتراق داخلی: شامل موتور های بنزینی، موتور های گاز سوز و موتور های دیزلی گازوئیل سوز می باشند. موتور های احتراق داخلی از سوخت های فسیلی استفاده می کنند و قابلیت کاربری در هر محیطی را دارند. ایجاد صدا و دود از محدودیت های کاربری این موتور ها است. بر روی انواع ماشین آلات سنگین راهسازی و معدنی به سبب گشتاور حرکتی بسیار بالایی که پدید می آورند از موتور های احتراق داخلی استفاده می شود.
  • کمپرسور: نوعی دیگر از مبدل های صنعتی می باشد که یا از موتور های دیزلی و یا از موتور الکتریکی برای فشرده سازی هوا استفاده می کند. بسیاری از ماشین آلات صنعتی و حتی نوعی پمپ تحت نام پمپ دیافراگمی که در دسته پمپ های پنوماتیکی قرار دارد با بکارگیری کمپرسور عمل می کنند.
  • الکترموتور: یکی از ساده ترین و ارزان ترین مبدل ها برای ایجاد انرژی جنبشی است. گشتاور خروجی از الکتروموتور ها بصورت مستقیم بالا نبوده و اغلب از یک سیستم گیربکس برای تبدیل سرعت به گشتاور در اتصال الکتروموتور ها استفاده می شود.

از یخچال‌ها گرفته تا هارد دیسک‌های کامپیوتر، جاروبرقی‌ها تا شیشه‌های اتوماتیک خودرو، تعداد زیادی از لوازم و دستگاه‌ها از الکتروموتور برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی از طریق فرآیند الکترومغناطیس استفاده می‌کنند. اساساً موتورهای الکتریکی تقریباً بر هر جنبه ای از زندگی مدرن تأثیر می گذارند و بخش بسیار زیادی از فرآیندهای صنعتی را برای تولید هر محصول قابل تصوری تشکیل می دهند. برخلاف موتورهایی که با سوخت های فسیلی کار می کنند، موتورهای الکتریکی به یک محیط کار ایمن و راحت کمک می کنند و با یک سیستم استارت و استاپ بی صدا صدای کمی منتشر می کنند یا بدون صدا هستند. سادگی و کارایی طراحی آن را برای کاربردهایی ایده آل می کند که در آن دقت و کنترل سرعت عالی مورد نیاز است.

ساختمان الکتروموتور

در ساده ترین شکل می بایست گفت که الکتروموتور ها از یک پوسته بیرونی تشکیل شده اند که در داخل آن اجزای داخلی اصلی الکتروموتور شامل روتور و استاتور قرار دارند. یک موتور الکتریکی ساده دارای شش قسمت است: یک آرمیچر یا روتور، یک کموتاتور، یک برس، یک محور، یک آهنربای میدان و نوعی منبع تغذیه DC.

  • روتور: در ساختمان الکترموتور روتور قسمت متحرک موتور الکتریکی شماست. شفتی را می چرخاند که نیروی مکانیکی ذکر شده در بالا را تامین می کند. در یک پیکربندی معمولی، روتور دارای هادی هایی است که جریان هایی را حمل می کنند و سپس با میدان مغناطیسی استاتور برای تولید نیروهایی که شفت را می چرخانند، تعامل دارند. با این حال، برخی از روتورها دارای آهنرباهای دائمی هستند و این استاتور است که هادی ها را نگه می دارد.
  • استاتور: استاتور بخش ثابت مدار الکترومغناطیسی موتور شما است و معمولاً از سیم پیچ یا آهنرباهای دائمی تشکیل شده است. هسته استاتور از ورقه های فلزی نازک زیادی تشکیل شده است که لامینیت نامیده می شوند. لمینیت ها برای کاهش تلفات انرژی که در صورت استفاده از یک هسته جامد به وجود می آید، استفاده می شوند.
  • بلبرینگ یا یاتاقان: روتور در موتور الکتریکی شما توسط بلبرینگ ها پشتیبانی می شود که به آن اجازه می دهد محور خود را بچرخاند. این یاتاقان ها به نوبه خود توسط محفظه موتور پشتیبانی می شوند. شفت موتور از طریق یاتاقان ها به سمت خارج موتور، جایی که بار اعمال می شود، گسترش می یابد. بکارگیری برینگ و یاتاقان برای جلوگیری از سایش شافت مرکزی و جلوگیری از اصطکاک و حرارت صورت می گیرد.

الکتروموتور دالاندرDahlander

الکتروموتور دالاندر نوعی از موتور های صنعتی دو یا چند سرعته می باشد که سرعت الکتروموتور با تغییر تعداد قطب های آهنربا تغییر می کند.موتور ممکن است بسته به سیم پیچ استاتور دارای گشتاور ثابت یا متغیر باشد. این نام به نام مخترع آن رابرت داهلندر (1870-1935) گرفته شده است.

موتورهای دو سرعته یک انتخاب مقرون به صرفه برای کاربردهایی هستند که فقط به دو سرعت نیاز دارند و در عین حال احتمال خرابی را نیز کاهش می دهند. این موتورها اغلب با سرعت عملیاتی و سرعت کمتر برای راه اندازی آسان تر ساخته می شوند. بدون نیاز به مبدل فرکانس، موتورهای دو سرعته ممکن است فن ها، پمپ ها، بالابرها و سایر ماشین آلات را با دو سرعت متمایز فشار دهند.

سانا پرس

 

alireza.zahedi85
alireza.zahedi85

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋