نوعی از بلبرینگ ها هستند که نوع مرکب نامیده می شوند بدین معنا که قابلیت تعلیق بار های شعاعی و محوری را به صورت همزمان دارند. البته لازم به ذکر است که بلبرینگ و رولبرینگ مرکب اغلب بار های شعاعی را در تمامی جهات و بار های محوری را تنها در یک جهت تعلیق می کنند مگر اینکه بصورت دوبل و غیر هم جهت مورد استفاده قرار گرفته باشند. بلبرینگ تماس زاویه و رولبرینگ مخروطی دو مورد از برینگ ها یا یاتاقان های مرکب محسوب می شوند. بلبرینگ تماس زاویه ای در اتصال شافت هایی افقی که با سرعت زاویه ای بسیار بالا دوران می کنند و گریز از مرکز بالایی را به دنبال دارند در بار های وزنی سطح متوسط و رولبرینگ مخروطی در اتصال شافت هایی که میزان تنش های بسیار بالای را بوجود می آورند مورد استفاده قرار می گیرند.
طراحی و شکل هندسی بلبرینگ تماس زاویه ای
از آنجایی که بلبرینگ تماس زاویه ای از ساچمه های کروی استفاده می کند و عملا بر خلاف رولبرینگ مخروطی که خود ساچمه نیز بر حسب شکل هندسی قابلیت تعلیق بار های مرکب را تشدید می کند ساچمه های بلبرینگ تماس زاویه ای نقشی در قابلیت تعلیق بار مرکب ندارند. بنابراین می بایست در طراحی از ماهیت دو بخش اصلی دیگر بلبرینگ یعنی قفسه نگهدارنده ساچمه ها و یا رینگ های بیرونی استفاده شود.
برخی از انواع بلبرینگ تماس زاویه ای با بکارگیری قفسه هایی مخروطی شکل کار تعلیق بار مرکب را انجام می دهند حال آنکه در برخی از طراحی های دیگر رینگ های بیرونی بصورت لبه دار با انحنا و بصورت غیر هم جهن تولید می شوند که این نحوه قرارگیری نسبی رینگ ها شرایط را برای تعلیق بار ترکیبی محیا می کند. البته بلبرینگ تماس زاویه ای تنها یکی از انواع بلبرینگ های شعاعی محسوب می شوند. پر کاربرد ترین نوع بلبرینگ شعاعی که البته تنها قابلیت تعلیق بار های تک محور شعاعی را دارد بلبرینگ شیار عمیق می باشد. نمونه ای خاص از بلبرینگ ها تحت نام خود تنظیم نیز وجود دارند که درای قفسه ای با ارتفاع بلند هستند که در دو لبه قفسه در دو ردیف از ساچمه بصورت زیگزاگی استفاده شده است. در این طراحی رینگ بیرونی بصورت شناور تعلیق می شود و این امر کمک می کند که در صورت ایجاد انحراف از محور در بلبرینگ رینگ بیرونی بصورت شناور بر روی قفسه حرکت کرده و در هر لحظه در تماس با یک و یا هر دو ردیف از ساچمه ها قرار گیرد.
منبع: اکونیوز
پاسخ ها