alireza.zahedi85

alireza.zahedi85

انواع سیم بکسل اتصال آسانسور

صنعت آسانسور یکی از صنایع مهم در صنعت ساختمان و برج سازی محسوب می شود. آسانسور ها در دو نوع آسانسور های هیدرولیکی و آسانسور های موتوری-سیم بکسلی که موارد هیدرولیکی تنها برای طبقات و ارتفاعات محدود مورد استفاده قرار می گیرند دسته بندی می شوند. سیم بکسل ها از نوع فولادی و در ساختار ها و بافت هایی خاص بر روی آسانسور ها اتصال پیدا می کنند و از مواردی هستند که می بایست بصورت امنیتی و تست شده مورد استفاده قرار گیرند.

سیم بکسل ها اتصالاتی صنعتی هستند که در صنایع مختلفی از جمله آسانسور، جرثقیل، اتصالات تاور کرین، ماشین آلات حفاری، بصورت روکش دار در اتصالات دستگاه های بدنسازی، بصورت کلایمر برای کوهنوردی و آویز های ساختمان ها و حتی در ایجاد نرده های سیم بکسلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. تنوع بسیار زیاد در کاربری انواع سیم بکسل نیاز به مشخصات مکانیکی و شیمیایی مختلفی نیز دارد و از این رو انواع بسیار متعددی از سیم بکسل ها چه به لحاظ متریال و ترکیبات شیمیایی و چه به لحاظ بافت و ساختار در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر متریال اغلب نمونه های سیم بکسل از گرید های مختلف فولادی و یا استنلس استیل تولید می شوند که گاهی مغزی فلزی و گاهی مغزی غیر فلزی مانند الیاف کتان، پلی پروپیلن و یا سیزال دارند.

بافت و ساختار سیم بکسل اتصالی کابین آسانسور

در آسانسور ها از نوعی خاص از سیم بکسل که یک طرف آن به کابین متصل شده، پس از عبور از روی درام موتور آسانسور در طرف دیگر به بلوک ها و زونه ها متصل می شود استفاده می شود. در واقع موتور آسانسور در اینجا نقش بالانس کننده وزنی را در حرکت رو به بالا یا پایین آسانسور بازی می کند. این سیم بکسل اغلب از گرید های متوسط فولادی که دارای تنسایل کششی 1560 و گاهی نیز 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع است مورد استفاده قرار می گیرد و دارای بافتی از نوع سیل seale می باشد. بافت سیل از سیم بکسل آسانسوری دارای مفتول هایی در دو قطر مختلف می باشد و سطح بالایی از مقاومت کششی و انعطاف را که یکی از فاکتور های مهم در کیفیت سیم بکسل آسانسوری محسوب می شود پدید می آورد.

ساختار سیم بکسل آسانسوری 8×19 می باشد بدین معنا که از 8 رشته به هم بافته شده تشکیل شده است که در هر رشته از آن 19 مفتول قرار می گیرد. نوع مغزی سیم بکسل های آسانسوری گاهی از نوع فولادی بوده که بصورت IWRC در ساختار مشخص می شود و گاهی نیز از نوع کنفی FC می باشد که نمونه های کنفی قیمت پایین تر، انعطاف بالاتر اما مقاومت کششی کمتری دارند. سیم بکسل های اتصال کابین آسانسور اغلب دارای کمترین سایز 8 میلیمتر و سایز حداکثری 13 میلیمتر هستند که در سایز های ریز تر اغلب با مغزی فولادی و در سایز های بالاتر با مغزی کنفی مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر ساختار 8X19 اشاره شده که در اتصال کابین آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد سیم بکسل هایی با ساختار 6X12+7FC که به سیم های هفت لا شناخته می شوند بعنوان گاورنر آسانسور مورد استفاده قرار می گیرند که تحت تنش های کششی قرار نمی گیرند.

پوشش و آبکاری سطحی سیم بکسل آسانسور

از آنجایی که از متریال فولادی در تولید سیم بکسل آسانسوری استفاده می شود و با توجه به آسیب پذیر بودن فولاد در برابر زنگ زدگی می بایست راهکاری برای افزایش مقاومت سطحی آن اتخاذ نماییم. کم هزینه ترین و سریع ترین روش افزایش مقاومت سطحی سیم بکسل آسانسوری پوشش سطحی آن با روغن و یا گریس می باشد که یک مقاومت سطحی متوسطی بالاخص در تماس با آب و رطوبت برای سیم بکسل فراهم می آورد اما این پوشش در تماس با حلال ها، مواد خورنده و باران های اسیدی شسته شده و از بین می رود و از این رو روش های دیگری مانند آبکاری گالوانیزه سرد که با فلز روی انجام می شود از دیگر روش های محافظت سطحی سیم بکسل های آسانسوری محسوب می شود.

منبع: فوت و فن

 

alireza.zahedi85
alireza.zahedi85

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋