alireza.zahedi85

alireza.zahedi85

مقایسه قابلیت های طناب پلی پروپیلن و کنفی

طناب های فلزی که تحت نام سیم بکسل شناخته می شوند هر چند دارای قابلیت های کششی بسیار بالایی هستند اما برای برخی از کاربری های صنعتی مناسب نیستند. وزن بالای سیم بکسل ها، مقاومت محیطی پایین بالاخص برای سیم بکسل های فولادی در تماس با مواد خورنده قوی مانند نمک های دریایی و قیمت بالا بالاخص در مورد سیم بکسل های استیل سبب می شود در برخی از کاربری های صنعتی برای اتصال از انواع طناب بجای سیم بکسل استفاده شود که ساختاری غیر فلزی داشته و از این رو ترکیباتی غیر فعال تر و عدم میل به اکسید شدن و زنگ زدگی روبرو خواهیم بود اشاره نمود که دارای ترکیباتی پلیمری و مصنوعی می باشد. طناب های پلی پروپیلن دارای مزایای بسیار بالایی در کاربری هستند و از این رو بالاخص در صنایع دریایی و ساحلی از آنها استفاده بسیار گسترده ای می شود. یکی دیگر از طناب های محبوب برای کاربری های سبک تر که امروزه نقش بسیار پر رنگی در دکوراسیون نیز پیدا کرده است طناب های کنفی که الیافی کاملا طبیعی دارند می باشد. البته طناب ها محدود به این دو نوع خاص نبوده و از انواع طناب های سیزال و طناب های دریایی تحت نام مانیلا نیز در صنایع دریایی استفاده می شود.

 

مشخصات طناب های دریایی پلی پروپیلن

طناب های پلی پروپیلن PP از ترکیبات پلیمری ساخته می شوند که اولا دارای مقاومت کششی بسیار بالایی برخوردار هستند که سبب کاربری آنها در کاربری های سخت مانند کاربری های کشتی رانی و ساحلی می شود. ترکیبات پلیمری از آنجایی که مولکول هایی پر کربن و هیدروژن و سنگین دارند میل به ترکیب و واکنش شیمیایی نداشته و از این رو در تماس با بسیاری از مواد خورنده بهتر از دیگر متریال ها عمل می کنند و این امر سبب می شود که کاربری های دریایی بصورت خیس و در تماس با آب پر املاح و خورنده دریا برای طناب پلی پروپیلن که به طناب دریایی PP نیز شناخته می شود بالا رود.

از دیگر مزایای طناب های پلی پروپیلن می توان به وزن سبک یا چگالی پایین آنها اشاره نمود که اغلب دارای چگالی پایین تر از آب دریا بوده و این امر سبب قرارگیری این طناب ها بر روی سطح آب می شود که دو مزیت را به همراه خواهد داشت. اولا وزن سبک این طناب ها سبب می شود بر روی سطج آب برای دریا نوردان قابل رویت باشد و ثانیا از درگیر شدن این طناب ها در اعماق با پروانه های در حال گردش قایق ها و کشتی ها جلوگیری به عمل آید. علاوه بر موارد یاد شده قیمت پایین مواد پلیمری نسبت به ترکیبات فلزی یکی دیگر از دلایل محبوبیت طناب های دریایی پلی پروپیلن محسوب می شود.

مزایا و معایب کاربری طناب کنفی

طناب های کنفی از الیاف 100% طبیعی درست می شوند که یک مزیت بسیار مهم را از نظر زیست محیطی نسبت به طناب های پلی پروپیلن به همراه خواهد داشت و آن تجزیه پذیری در محیط طبیعی در تماس با رطوبت و تحت اشعه UV خورشید می باشد. طناب های کنفی دارای سطحی زبر تر، آسیب پذیر تر در برابر سایش و در تماس با سطوح زبر و خشن نسبت به طناب های پلی پروپیلن که سطحی نرم با اصطکاک کم هستند می باشند.

از نظر مقاومت کششی طبیعتا طناب های کنفی در سطحی بسیار پایینتر از طناب های پلیمری قرار می گیرند و دارای قابلیت کششی پایینتر و طول عمر کمتری هستند. جذب آب و خیس شدن طناب کنفی که به افزایش وزن آن می انجامد نیز یکی دیگر از معایب این سری از طناب ها در قیاس با طناب های دریایی PP می باشد.

منبع: شما نیوز

 

alireza.zahedi85
alireza.zahedi85

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋