alireza.zahedi85

alireza.zahedi85

فاکتور های انتخاب بلبرینگ ماشین آلات

 

بلبرینگ ها در انواع مختلفی برای کاربری در موقعیت های مختلف تولید می شوند. البته بلبرینگ ها با داشتن ساچمه های کروی مانند در میان انواع مختلفی از رولبرینگ ها که علاوه بر ساچمه های کروی دارای ساچمه هایی با شکل های متنوع شامل ساچمه های استوانه ای، مخروطی، بشکه ای و سوزنی هستند تنها یکی از زیر شاخه های رولبرینگ های صنعتی محسوب می شوند. در اغلب موارد بالاخص در ماشین های از قبل طراحی شده انتخاب بلبرینگ تنها به انتخاب برند مورد استفاده محدود می شود و دیگر مشخصات مکانیکی بلبرینگ توسط تولید کننده ماشین آلات مشخص شده اند.

بلبرینگ ها می توانند دارای مشخصات مکانیکی متنوعی باشند که بطور مستقیم بر عملکرد آنها تاثیر گذاشته و در واقع دلیل بر انتخاب نوع خاصی از بلبرینگ و اولویت بکاربری آن نسبت به انواع دیگر این قطعه صنعتی می باشد. در زیر بصورت اجمالی به برخی از مشخصات مکانیکی انواع بلبرینگ می پردازیم. نوع بلبرینگ که در واقع در سه دسته اصلی شامل بلبرینگ های شعاعی Radial ، بلبرینگ های محوری Axial و بلبرینگ های تلفیقی Combo قابل دسته بندی هستند. بلبرینگ های شعاعی در واقع بلبرینگ هایی هستند که بار های شعاعی را تعلیق می کنند و بر روی شافت های افقی اتصال پیدا می کنند و در زیر دسته شامل بلبرینگ های شیار عمیق و بلبرینگ خود تنظیم می گردند. بلبرینگ های محوری دسته اس از بلبرینگ ها با قابلیت تعلیق بار های محوری بوده و در اتصال شافت های عمودی به کار گرفته می شوند و شامل بلبرینگ های کف گرد Thrust ball bearing می شوند. بلبرینگ های تلفیقی نیز نوعی از بلبرینگ می باشند که به سبب نوع اتصال می بایست هم قابلیت تعلیق بار های محوری و هم بار های شعاعی را بصورت همزمان داشته باشند که بلبرینگ های تماس زاویه ای در این دسته قرار دارند.

شرایط کاری و انتخاب بلبرینگ

فاکتور های انتخاب بلبرینگ ماشین آلات

 

انتخاب بلبرینگ مناسب برای اتصال شافت های صنعتی با در نظر گرفتن چند فاکتور صورت می پذیرد. بدون تردید درجه اهمیت هر یک از این فاکتور ها در انتخاب نوع صحیح بلبرینگ یکسان نبوده و با ضرایب مختلفی در معادله انتخاب بلبرینگ وارد می شوند. توجه به این نکته که انتخاب بلبرینگ مناسب امری کاملا مهندسی بوده و نیازمند داشتن دانش و علم مکانیک و متالورژی می باشد و اغلب می بایست با مشاوره مهندسین خبره صورت پذیرد در زیر بصورت اجمالی به توضیح برخی فاکتور های انتخاب بلبرینگ می پردازیم.

  1. نوع بار تعلیقی بلبرینگ در واقع یکی از اصلی ترین معیار ها بوده و بر حسب اینکه بار تعلیقی از اتصال شافت افقی ، عمودی و یا مورب ناشی شده باشد از انواع مختلفی بلبرینگ در اتصال استفاده می شود.
  2. سایز و قطر شافت که با قطر داخلی بلبرینگ می بایست برابر انتخاب شود از معیار های ابعادی انتخاب بلبرینگ می باشد.
  3. حداکثر سرعت زاویه گردش شافت از معیار هایی است که به انتخاب نوع بلبرینگ می انجامد. در اتصالات شافت های افقی با سرعت زاویه ای بالا به سبب اینرسی که در سیستم پدید می آید از بلبرینگ تماس زاویه ای که دارای قابلیت تعلیق بار شعاعی در تمامی جهات و بار محوری در یک جهت را دارد استفاده می شود.
  4. شرایط محیطی عملکرد بلبرینگ بر روی دو فاکتور یکی نوع روانکاری بکار گرفته شده از قبیل روغن و یا گریس و البته پایه های گریس و همچنین نوع متریال و یا آبکاری بلبرینگ تاثیر بسزایی دارد.
  5. میزان بار وارد شده بر بلبرینگ که با در نظر داشتن ضرایب امنیتی به انتخاب بلبرینگ با تنسایل و سختی سطحی مناسب می انجامد.

اهمیت برند بلبرینگ در طول عمر و عملکرد آن

با توجه به گستردگی کاربری بلبرینگ ها در صنایع برند های بسیار متنوعی مشغول به تولید این محصول صنعتی هستند که دارای تکنولوژی های مختلف در فراوری فلزات و توانایی در تولید بلبرینگ و یاتاقان با دقت و درجه لقی متفاوتی هستند. فراوری فلزات یکی از پایه ای ترین فاکتور ها در کیفیت و عملکرد انواع برینگ صنعتی محسوب می شود که در وهله اول به انتخاب ترکیب آلیاژ فولادی مناسب در تولید بلبرینگ و در مرحله ای پیچیده و محرمانه تر به عملیات سخت کاری شامل سرمایش و گرمایش فولاد در تولید بلبرینگ می باشد که در نهایت دو فاکتور مکانیکی بسیار تاثیر گذار بر عملکرد و طول عمر بلبرینگ یعنی تنسایل و سختی سطحی را تحت تاثیر قرار می دهد.

برند های معتبر تولید کننده انواع بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان در دنیا شامل برند های اروپایی SKF, FAG, INA ، برند های ژاپنی NACHI, NSK, NTN, KOYO و برند امریکایی TIMKEN می باشند. برند های تولید کننده همواره در حال رقابت در جهت بهبود عملکرد و زول عمر انواع بلبرینگ و یاتاقان بوده که این رقابت منجر به تولید و ثبت انواع جدیدی از یاتاقان بلبرینگ ها مانند رولبرینگ بشکه ای که توسط برند SKF به ثبت رسید و رولبرینگ مخروطی که توسط برند TIMKEN به ثبت رسیده است گردید.

منبع: بلدشیم

 

alireza.zahedi85
alireza.zahedi85

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋