alir.eza.khan136.971

alir.eza.khan136.971

مخزن فایبرگلاس

در پی جستجو راه حلی برای ذخیره سازی انواع سیالات در صنایع و کاربری های مختلف ، مهندسین به فکر طراحی و تولید مخازنی مقاوم در برابر فشار ، واکنش پذیری ، شرایط جوی نامساعد و ... افتادند. مخزن فایبرگلاس همان نواوری و اختراع بشری بود که دغدغه سیو بسیاری از سیالات را از دوش کارفرمایان برداشت. کشف مواد فایبرگلاس توسط راسل جیمز صورت پذیرفت. مخزن فایبرگلاس به دلیل استحکام بالا، وزن کم، مقاوم در برابر خوردگی، مقاوم در برابر آب و هوا و... محبوبیت زیادی در بازار مخازن در بین کاربران و خریداران کسب کرده است. مخزن فایبرگلاس با استفاده از روش های متعددی طراحی و تولید می گردد. مخزن فایبرگلاس با استفاده از روش های دستی، ماشینی و یا ترکیبی از روش های فوق تولید می گردند. مخزن فایبرگلاس یا مخزن کامپوزیتی همانند مخزن پلی اتیلن نگهداری سیالات در حجم خاص و کاملا سفارشی ساز قابلیت تولید و اجرا در محل را به راحتی دارند. مخازن فایبرگلاس انعطاف پذیری بالایی را در طراحی دارند. این مخازن مقاومت محیطی و تنوع شکلی بسیار بالایی دارند. طراحی و تولید مخزن فایبرگلاس با استفاده از روش های دستی در محل پروژه انجام می گیرد. کیفیت بالای آب نگهداری شونده، عدم جرم پذیری ، مقاومت محیطی بسیار بالا از جمله مزایای مخزن فایبرگلاس آب می باشد. علاوه بر موارد فوق، منبع فایبرگلاس دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالا می باشند و میتوانند به صورت دفنی نیز تولید گردند.

آیا مخزن آب فایبرگلاس به مخزن آب فلزی ارجحیت دارد؟

انتخاب مواد برای مخازن ذخیره سازی یکی از مهم ترین ملاحظاتی است که باید از قبل انجام دهید. مطمئناً طرح‌ها و مدل‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد، اما ما باید سعی بر این داشته باشیم مناسب ترین گزینه را با توجه به موادی که قصد داریم د رآن نگهداری کنیم ، انتخاب کنیم.

مثلا ممکن است مخزن انتخابی شما برای یک ماده با مواد شیمیایی واکنش نشان دهد، میزان دوام آن در شرایط مختلف و مواردی از این دست، همگی برای  دوام بلندمدت مخزن ذخیره شما بسیار مهم هستند!

این بدان معناست که دانستن همه گزینه‌ها هنگام انتخاب مواد برای مخزن ذخیره ‌سازی شما ممکن است مفید باشد.  فلز یک ماده شناخته شده است اما با توجه به اینکه قابلیت زنگ زدگی دارد و خاصیت مواد را عوض می کند.در واقع، خرید مخازن آب فایبرگلاس نسبت به مخازن فلزی مزایای متعددی دارد.

استحکام طولانی مدت مخازن فایبرگلاس را نباید نادیده گرفت!  فایبرگلاس ماده ای بسیار مقاوم است.  اما شاید فکر کنید که فلز خیلی قوی تر از فایبر گلاس است اما این درست نیست.

از سوی دیگر، فلز اغلب سنگین‌تر از فایبرگلاس است. این بدان معنی است که مخازن ذخیره سازی فایبرگلاس نسبت به مخازن ذخیره فلزی جابجایی آسان تر و هزینه کمتری دارند. از آنجایی که فایبرگلاس وزن کمتری دارد، بسیاری از اشخاص گمان می کنند که این ماده نمی تواند بادوام باشد.

مخزن فایبرگلاس به طور باورنکردنی در برابر خوردگی مقاوم است و آن را به گزینه ای عالی برای ذخیره ترکیبات خورنده تبدیل می کند.

فایبرگلاس، الکتریسیته را مانند فلز هدایت نمی کند.و دارای ایمنی بالاتری نسبت به فلز می باشد.

قیمت مخزن فایبرگلاس

به طور کلی انواع مخازن کامپوزیت، دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی‌های حاصل از نگهداری مواد شیمیایی و قلیایی می‌باشد. قیمت مخزن فایبرگلاس یا کامپوزیت، با توجه به ویژگی های فراوانی که دارد، دارای قیمتی 5 برابری نسبت به قیمت مخزن پلی اتیلن است. همچنین یکی از عوامل موثر بر تعیین قیمت مخزن کامپوزیت، قابلیت به کارگیری آنها در کاربریهای عمومی و در درجه های عملکردی پایینتر از 80 درجه سانتیگراد می‌باشد؛ نکته ای که یکی از ضعف‌های مخازن فلزی و از جنس استیل محسوب می‌شود. البته مخازن پلی پروپیلنی نیز تحت عنوان یک رقیب جدی برای مخازن کامپوزیتی در قیمت مطرح شده‌اند و قیمت انواع مخزن پلی پروپیلنی حتی از قیمت تمام شده‌ی انواع مخزن استیل نیز ارزانتر است.

البته بایستی به این نکته اذعان داشت که در تعیین نهایی قیمت مخزن کامپوزیت پارامترهای متعددی دخیل می‌باشد که از جمله این عوامل می‌توان به: SMC یا GRP بودن نوع مخازن، دفنی یا غیر دفنی بودن مخزن، پنلی یا یکپارچه بودن روش ساخت، اندازه و ابعاد، میزان ظرفیت، میزان توجه به استانداردهای طراحی و ساخت و ... اشاره نمود. همه این عوامل می‌تواند بسته به نوع درخواست و نیاز کارفرمایان متغیر باشد و به همین جهت است که همواره به منعطف بودن قیمت خرید مخزن فایبرگلاس یا کامپوزیت اشاره می‌شود.

طراحی مخزن فایبرگلاس

همه مخازن فایبرگلاس دارای یک پوسته بیرونی سفت و سخت هستند که به طور طبیعی در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، عناصر آب و هوا و سایر عناصر فضای باز مقاوم می باشند. مخازن آب فایبر گلاس با رزین های مناسب قالب گیری و پوشش داده می شوند تا ذخیره مایع مورد نظر را در خود جای دهند. مخازن فایبرگلاس به صورت استاندارد در پیکربندی هایی طراحی شده اند که شامل مخازن بالای زمین، مخازن عمودی، مخازن با سطح صاف، مخازن افقی و مخازن ذخیره آب زیرزمینی هستند. بسته به موقعیت مکانی و نیازهای ذخیره سازی می تواند متفاوت باشد. مخزن فایبرگلاس ممکن است شامل اتصالات، طرح ها یا پوشش های اضافی برای قرار دادن مایعات خاص نیز باشد.

مزایای مخزن فایبرگلاس

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • استحکام کششی و انعطاف پذیری بالا
  • قابل سفارش در انواع و ابعاد مختلف
  • سهولت تعمیر و پیکربندی مجدد
  • بادوام و اقتصادی
  • طول عمر طولانی
  • 12 برابر قویتر از فولاد
  • دارای قدرت بالا نسبت به وزن
  • سهولت در حمل و نقل و بارگیری
  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • مقاوم در برابر قرار گرفتن در معرض محیط
  • مقاومت در برابر خورندگی حاصل از سیالات (مانند اسید)
  • سبک بودن مخزن بدلیل استفاده از متریال فشرده شده با کیفیت بالا
  • مقاومت مکانیکی خوب نسبت به مخازن دیگر
  • مقاومت ضربه ای و فشاری ویژه و عدم شکستگی و خوردگی
  • عدم خوردگی و پوسیدگی مخزن فایبرگلاس
  • انعطاف نسبی با توجه به محل نصب و ابعاد مکانی که قرار است تانکر در آنجا نصب شود.
  • امکان تولید در رنگ ها و فرمهای متنوع. (خاصیت شکل پذیری)
  • خاصیت هیدرولیکی مناسب (سطح صاف)
  • طول عمر بالا و ماندگاری بسیار زیاد
  • نفوذ پذیری و عملکرد عالی به عنوان عایق حرارتی
  • امکان طراحی در ظرفیتهای متنوعی به شیوه های مونتاژ
  • تحمل دماهایی در بازه 70 الی 120 درجه سانتیگراد. (بدون اینکه با گذر زمان، دچار دفرمگی شوند)
alir.eza.khan136.971
alir.eza.khan136.971

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋