زمان با ارزش ترین دارایی می باشد که در اختیار انسان قرار داده شده است که قابل پس انداز و برگشت نیست و در صورتی که به درستی از آن استفاده نکنیم سوخت می شود؛ پس به یاد داشته باشید وقت طلاست!
به بیان ساده مدیریت زمان؛ یعنی زمانی را که در اختیار داریم به درستی برنامه ریزی و تقسیم بندی کنیم تا در جای مناسب و به صورت درست و هوشمندانه آن را بکار بگیریم.
مدیریت زمان از جمله مهم ترین اصولی است که برای موفقیت و دستیابی به اهدفمان در هر کاری باید رعایت کنیم و در تمام برنامه های زندگی خود آن را در نظر بگیریم.
اکثر ما به اهمیت زمان واقف هستیم اما به دلیل نداشتن ویژگی ها و مهارت هایی نمی توانیم از زمان خود به نحو احسن استفاده کنیم و در نتیجه دچار کمبود زمان می شویم. برخی موانع مدیریت زمان عبارتنداز:
نداشتن مهارت نه گفتن: برای مدیریت درست زمان باید کارهای خود را الویت بندی کنیم و زمان خود را به انجام کارهای با الویت بالا؛ اختصاص دهیم و به کارها و پیشنهاداتی که در راستای اهداف و الویت های ما نیستند پاسخ منفی دهیم.
ضعف در نه گفتن موجب می شود هم زمان خود را برای انجام کارهای غیرضروری هدر دهیم و هم حس بدی داشته باشیم.
کمال گرایی: کمال طلبی مانع بزرگی در برابر انجام کارها است؛ زیرا فرد کمال گرا می خواهد هر کاری را درست و بدون نقص انجام دهد و بهترین باشد. چنین طرز تفکری باعث می شود این افراد هیچوقت کاری را شروع نکنند و ایده ها و افکارشان بلااستفاده بماند و زمان را از دست بدهند.
باور کنید هیچ کس در آغاز کار نمی تواند بهترین باشد؛ پس کمال طلبی را کنار بگذارید و اقدام کنید و با مدیریت درست زمان به بهترین خودتان تبدیل شوید.
تنبلی و اهمال کاری: گاهی نیاز است برای رسیدن به اهدافمان کارهای طاقت فرسا و سختی را انجام دهیم و ممکن است به دلیل اهمالکاری به سراغ کارهای ساده تر برویم که الویتی ندارند و فقط لذت بخش هستند. در این صورت با به تأخیر انداختن انجام کارهای مهم و اصلی زمان خود را از دست خواهیم داد.
باید بپذیریم که ما برای انجام تمام کارها وقت نداریم و باید زمان خود را برای انجام کارهای مهم اختصاص دهیم. افرادی که دارای هنر الویت بندی هستند؛ کارهای با الویت پایین را قربانی می کنند و کارهای با الویت بالا و مهم را انجام می دهند.
مدیریت درست زمان استرس را کاهش می دهد و از طرفی نیز موجب تقویت اعتماد به نفس می شود و به این ترتیب با افزایش کارایی و کیفیت در انجام کارها؛ موقعیت های دستیابی به پیشرفت فردی و شغلی نیز بیشتر می شوند.
در یک جمله می توان گفت یادگیری مهارت کنترل زمان عامل مهم موفقیت در تمام مراحل زندگی می باشد؛ برای موفقیت در سخنرانی نیز مثل اغلب کارهای دیگر؛ باید دارای هنر مدیریت زمان باشیم و نداشتن مدیریت زمان در سخنرانی موجب می شود فرد در شرایط بحرانی قرار بگیرد. دلایل اهمیت کنترل زمان در سخنرانی عبارتند از:
یک سخنران موفق و حرفه ای که به مدیریت زمان مسلط است با تنظیم درست زمانبندی سخنرانی خود؛ با ریتم و لحن درستی پیش می رود و محتوای خود را به طور کامل ارائه می دهد و به مخاطبانش نشان می دهد که برای زمان خود و دیگران ارزش قائل است. در مقابل نداشتن مدیریت زمان موجب می شود فرد مدام ریتم سخنرانی خود را تغییر دهد و درنهایت نیز مجبور شود مطلب خود را ناقص و بدون نتیجه گیری به پایان برساند که برای مخاطبان پسندیده نیست و موجب می شود او را یک سخنران نالایق بشناسند.
در اغلب سخنرانی ها و سمینارها میزبان برنامه هایی را تدارک می بیند و درصورتی که در یکی از بخش ها سخنران به موقع حضور نیابد و یا نتواند زمان سخنرانی خود را مدیریت کند؛ کل برنامه ها دچار اختلال می شوند و میزبان از او ناراحت خواهد شد؛ به این ترتیب اعتبار سخنران در بین میزبان و همکاران دیگرش کم می شود و در جلسات و برنامه های دیگر از او دعوت نخواهند کرد.
یک سخنران باید در کنار جذاب کردن محتوای خود؛ میزان حوصله گوش دادن مخاطبانش را نیز در نظر بگیرد. زیاده گویی و طولانی کردن سخنرانی حوصله مخاطب را می گیرد و در نهایت موجب خستگی و نارضایتی مخاطب می شود. اما مدیریت زمان باعث می شود مخاطب ها ذهنیت خوبی از شما پیدا کنند و جلسات شما را دنبال نمایند.
حال که با اهمیت مدیریت زمان آشنا شدید؛ ما شما را با روش هایی آشنا می کنیم که کمک می کنند؛ بتوانید زمان خود را در سخنرانی به درستی مدیریت کنید و صحبت هایتان را در زمان تعیین شده به پایان برسانید؛ به طوری که نه با کمبود زمان مواجه شوید و نه زمان اضافه بیاورید. نکات کلیدی مدیریت زمان عبارتند از:
اگر سخنرانی خود را از قبل تمرین کنید و با تایمر زمان آن را اندازه بگیرید؛ متوجه می شوید که سخنرانی شما چقدر طول می کشد و می توانید محتوای خود را متناسب با زمان اختصاص داده شده به شما کم و زیاد کنید و جمع بندی نمایید.
سعی کنید به موقع و سروقت در محل سخنرانی حاضر شوید و اگر به هر دلیلی در زمانبندی اختلالی ایجاد شد؛ سریعا زمان سخنرانی خود را مجددا تنظیم نمایید.
اسلایدهایی با محتوای مناسب آماده کنید و زمانی که قرار است برای هر صفحه اختصاص دهید را مشخص نمایید؛ در این صورت می دانید که محتوای شما به چند دقیقه زمان نیازمند است و با در نظر گرفتن سوال های احتمالی مخاطبان و جواب هایتان و ناهماهنگی های احتمالی در برنامه می توانید در کل زمان سخنرانی خود را تخمین بزنید.
به همراه داشتن ساعت نمادی از وقت شناس بودن و ارزشمندی زمان برای شما است. اما توجه داشته باشید که نباید مداوم به ساعت خود نگاه کنید زیرا در اینصورت مخاطب حس می کند شما استرس زمان دارید. معمولا در سالن های سخنرانی یک ساعت روی دیوار قرار می دهند که شیوه مناسبی برای کنترل زمان می باشد.
داشتن یک لیست کوچک و جمع و جور از مباحثی که قرار است بیان کنید؛ معجزه می کند و هر بار که به آن نگاه می کنید اطمینان می یابید که همه چیز تحت کنترل شماست.
اگر در حین سخنرانی موردی را فراموش کردید یا حس کردید با برنامه پیش نرفته اید؛ دستپاچه نشوید و استرس نگیرید. زیرا استرس کیفیت سخنرانی شما را کاهش می دهد و این حس به مخاطبان القا می شود که فقط شما تسلط کافی روی محتوای خود ندارید. در چنین مواقعی کافی است الویت ها و مطالب مهم را در ذهن خود گلچین کنید و آنها را بیان نمایید.
منبع: https://drniknam.com/how-can-we-manage-time-in-a-speech/
پاسخ ها