این روزها توسعه دهندگان هوش مصنوعی به دنبال روش هایی می باشند تا قدرت تفکر، یادگیری و توسعه فردی را با برنامه ها و بازی های کامپیوتری تلفیق نمایند. نوآوری هایی که در این زمینه صورت می گیرد، علاوه بر این که روی تجربه گیم پلی بازی ها بسیار تاثیر گذار است، زندگی روزمره ما را نیز می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد. در واقع بازی های کامپیوتری و هوش مصنوعی، وابستگی جدایی ناپذیری به یکدیگر دارند.
در بسیاری از ژانرهای بازی های كامپیوتری، نزدیك تر بودن به واقعیت، هم برای دوستداران بازی و هم برای سازندگان آنها جایگاه ویژه ای وجود دارد. هوش مصنوعی در بازی های كامپیوتری، بیشتر برای شخصیت های مجازی کاربرد دارد.
هدف هوش مصنوعی نزدیك نمودن رفتار و پاسخ یك سیستم كامپیوتری به الگوهایی می باشد كه انسان بر اساس آنها رفتار می نماید و به آنها پاسخ می دهد. سیستم های طراحی شده عموما به صورتی است كه قدرت تجزیه و تحلیل آنها از انسان بیشتر باشد. ولی باز در تلاش هستند که از الگوهای انسانی استفاده نمایند. هوش مصنوعی با سیستم فازی یا سیستمی كه انسان بر اساس آن تصمیم گیری می کند، برخلاف سیستم صفر و یك دیجیتال، می توان به یك متغیر، مقداری كمتر از یك و بیشتر از صفر نیز تعریف کرد.
زمانی که هوش مصنوعی وارد بازی ها می شود، تجربه ای شگرفی به بازی ها می دهد که واقع گرایی آن از بهترین جلوه های گرافیکی نیز بیشتر قابل توجه است. امروزه از هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری به خوبی پیاده سازی شده است که موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده اند. برخی از بازی هایی که در زمینه بسیار موفق بوده اند شامل بازی Black & White (استفاده از یادگیری ماشین)، F.E.A.R (یک بازی تطابق پذیر)، Façade (استفاده از پردازش زبان طبیعی)، Spore (شبیه سازی زندگی براساس آنالیز داده ها) می شوند.
عموما در بازی های كامپیوتری، 3 نوع هوش بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرد که مختصرا شامل موارد زیر می شوند:
هوش مصنوعی رویداد گرا:
این هوش معمول ترین نوع هوش مصنوعی است که استفاده می شود. رویداد می تواند شامل هر چیزی اعم از اتفاقات بازی تا دستوراتی باشد كه كاربر به شخصیت مجازی خود خواهد داد. با توجه به هر رویدادی كه در بازی اتفاق می افتد، بر اساس آن یك واكنش هوشمندانه نیز روی می دهد. به طور مثال در بازی كانتراسترایك، دشمن نسبت به صدا حساس می باشد و صدای دویدن شما را هم می شنود. به همین سبب، بسته به موقعیت خود، استراتژی تعیین می کند. به طوری که یا به آهستگی پنهان می شود، یا بر می گردد و از راه دیگری به سوی شما خواهد آمد و شلیک می نماید.
هوش مصنوعی هدف گرا:
با اینکه هوش مصنوعی هدف گرا به صورت مستقل عمل می نماید، اما می تواند در طراحی یك بازی، هدف های موتور هوش رویداد گرا را تامین نماید. هوش مصنوعی هدف گرا، هدف با ارزش بیشتر را انتخاب می کند و آن را با تقسیم به زیر هدف های كوچك تر، پردازش می نماید.
به طور مثال در بازی كانتراسترایك زمانی كه كامپیوتر، كنترل هم تیمی ها و كنترل دشمنان بر عهده شما باشد، زمانی که با هم تیمی های خود به سوی دشمنان خود تیراندازی می كنید، دشمنان در بازی نیز، بیشتر به سوی شما شلیك می نمایند. زیرا شما باید هدف های خواسته شده در بازی (مانند آزاد كردن گروگان ها یا خنثی كردن بمب) را انجام دهید. برای همین ارزش شما برای دشمنان بیشتر می شود.
محفظه های سوراخ :
این روش در واقع تركیبی از دو روش ذکر شده می باشد. این روش ساده تر است به طوری که 2 محفظه و چند نوع كار دارید.
فرار (flee)، مبارزه (fight) و پركردن تفنگ کارهایی است که باید انجام داد. محفظه ها مقداری از محتوای خود را با گذشت زمان از دست خواهند داد. از این رو باید اسكریپتی را که در ارتباط با محفظه پرتر می باشد به اجرا در آورریم. اتفاق هایی که می افتد، این محفظه ها را با ارزش های مختلفی پر می نماید و این محفظه ها پر و خالی می شوند.
برخی از بازی هایی که بر اساس هوش مصنوعی ساخته شده اند و کاراکترها و گیم پلی هوشمندی دارند به شرح زیر می باشد:
بازی The Last of Us
هوش مصنوعی در این بازی ها جذابیت زیادی به آنها بخشیده است زیرا سبب شده تا بازیکن، احساسات و هیجانات واقعی را در بازی حس نماید. هوش مصنوعی در بازی های ورزشی نیز مانند Need For Speed و FIFA مور استفاده قرار می گیرد. در این نوع بازی ها نیز فضای رقابتی واقعی برای کاربر ایجاد خواهد شد و فضای پویای بازی و عکس العمل های کاراکترهای متفرقه درون آن مطابق با نوع عملکردهای بازیکن ها تغییر پیدا خواهد کرد.
برخی از کاراکترهای معروف که در بازی های دارای هوش مصنوعی در بازی های ویدیویی پدید آمده اند به شرح زیر است:
کاراکتر ادی (بازی Mass Effect)
نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی آلفاگو (AlphaGo)، با شکست دادن قهرمان جهانی بازی Go یعنی Lee Sedol، نشان داد که با داشتن داده های بسیار زیاد، کامپیوتر می تواند استراتژی هایی را تولید نماید که به ذهن هیچ انسانی نخواهد رسید. ولی آنالیز داده ها با آنالیز رفتارها و احساسات انسان ها بسیار متفاوت می باشد.
از این رو صنعت بازی سازی، تلاش می کند تا راه هایی پیدا نماید که بتواند نوعی هوش مصنوعی بسازد که رفتارها و احساساتی شبیه به انسان ها را داشته باشد. این فناوری در دنیای واقعی نیز کاربرد هایی دارد. در واقع بازی سازان نوآوری هایی در زمینه هوش مصنوعی ابداع نموده اند که بسیاری از صنایع دیگر از بانک داری گرفته تا تحقیقات علمی را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.
پاسخ ها