ahwazi.mozhdeh

ahwazi.mozhdeh

با چند ماسک پزشکی مهم آشنا شوید

در این مطلب می خواهیم چند ماسکی را که در پزشکی و توسط پزشکان زیاد استفاده می شود را معرفی نماییم. البته هدف ما معرفی ماسک های عمومی تر است. نه ماسکهای خیلی تخصصی مثل بیهوشی و ماسکهایی که در کارهای تخصصی بیمارستانی استفاده می شود. این مطلب برای همه مایی که پزشک نیستیم ولی از زمان کرونا ماسک را استفاده کرده ایم مفید خواهیم بود. ماسک هایی را که این روزها دیده ایم را معرفی می کنیم. ساختارشان را تشریح می کنیم. و خواهیم دید کدامیک از چه نظر و برای چه کاری بهتر هستند. آن وقت می توانیم انتخاب کنیم که با توجه به شرایط خودمان کدامیک را استفاده کنیم. و چرا فلان ماسک طرفداران بیشتری دارد. و فلان ماسک قیمت بیشتری دارد.

 

ماسک سه لایه

این ماسکها از شروع دوره کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی به مردم معرفی شدند. این ماسکها ساده ترین ماسکهایی هستند که می توانستند از شیوع کرونا پیش گیری نمایند. در کل لایه ها و اجازی ساده ای دارند. اما با این حال خیلی مهم و کار راه انداز هستند. لایه ملت بلون که در این ماسک ها نقش کلیدی دارد لایه فیلترینگ به حساب می آید. این لایه است که نمی گذارد شما به کرونا و یا هر بیماری ویروسی تنفسی دیگری مبتلا شوید. بدیهی است که ماسکی که ملت بلون ندارد نمی تواند از ابتلا و شیوع کرونا و هر بیماری تنفسی دیگری چون آنفولانزا جلوگیری نماید. این ماسکها در دو مدل کش دار و بند دار استفاده می شود. نوع کشدار برای مردم عادی راحت تر است. مدل بند دار هم بیش تر در بیمارستان ها و اتاق های جراحی استفاده می شود. اما هر دوی این مدل ها به یک اندازه کارایی دارد و قدرت یکسانی در برابر ویروس ها دارند. پس برای پیش گیری از ابتلا به کرونا می توانید هر یک از این مدل ها را با توجه به راحتی خودتان استفاده کنید.

 

ماسک سه بعدی

این مدل این روزها خیلی شناخته شده است. مدلی که به راحتی از روی ظاهر قابل تشخیص است. این ماسکها نیز در گروه ماسکهای پزشکی هستند. در این ماسکها لایه ملت بلون وجود دارد اما تعداد آن نسبت به نمونه پیش تر معرفی شده در بالا بیشتر است. معمولا دو تا سه لایه ملت بلون در آن ها قرار می گیرد. همین هم باعث بیشتر شدن قدرت فیلتر کنندگی شان شده و باعث شده در روزهای کرونایی خیلی ها از آن ها استفاده کنند. دلیل بیشتر بودن قیمت تمام شده ها نیز بیش تر بودن تعداد لایه ها و سختی بیشتر در تولید است. دستگاه تولید کننده این ماسکها با ماسکهای ساده تر فرق می کند. این ماسکها به شکلی متفاوت برش می خورند. هم چنین دستگاهی دارند که به صورت چند مرحله ای ماسکها را تولید می نماید. اما همه این ها باز هم باعث نشده که کم طرفدار باشند. بیش تر بودن قدرت فیلتر کنندگی شان مهم ترین دلیل فروششان در روزهای کرونایی است. دلیل دیگر نیز راحتی بیشتر و زیبایی بیشترشان می باشد.

 

ماسک فیلتردار

این ماسکها را کسانی که در شهرهای آلوده زندگی می کنند خیلی خیلی خوب می شناسند. در روزهایی که هوا آلوده می شد همیشه این ماسکها به فروش می رسیدند. سوپاپی که در این ماسکها وجود دارد باعث تسویه هوا می شود. توجه کنید که این ماسکها به صورت یک طرفه تسویه را انجام می دهند. یعنی اگر کسی به ویروسی مبتلا باشد و شما از این ماسکها زده باشید در امان خواهید بود. اما اگر شما آلوده باشید دیگران از شما در امان نیستند. هم چنین تا حد صفر هم نمی توانند ویروس را فیلتر کنند. پس برای کرونا انتخاب خوبی نیستند. مهم ترین کارشان و اصلی ترین کارشان تسویه هوا از ذرات آلوده و ریز گرد هاست. و دقیقا به همین دلیل در روزهای آلوده هوا زیاد آن ها را استفاده می کنیم.

 

ماسک پارچه ای

این ماسکها یک لایه و یا در برخی موارد چند لایه پارچه دارند. شکل ماسک به صورتی است که روی صورت را از قسمت بینی تا پایین دهان پوشش می دهد. این ماسکها چند بار مصرف هستند. اما بر خلاف تصوری که خیلی از مردم از آن ها دارند اصلا نمی توانند جلوی ویروس کرونا را بگیرند. خیلی ها گمان می کنند با خرید این ماسکها هم از کرونا پیش گیری می کنند و هم حرکنی اقتصادی انجام می دهند. چرا که دیگر نیاز نیست ماسک را دور بیندازند. تنها آن را می شویند و دوباره استفاده اش می کنند. اما باید بدانید که اصلا نمی توانند از انتشار و ابتلا به کوید نوزده پیش گیری کنند.

 

ahwazi.mozhdeh
ahwazi.mozhdeh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋