ahmadzadeh.arash

ahmadzadeh.arash

تاریخ موسیقی با سه کتاب

مقدمه

در این نوشته قصد داریم تا شمارا با مجموعه کتاب‌های «سرگذشت» از انتشارات ناهید آشنا کنیم. کتاب‌های زیر ازجمله مرجع‌ترین کتاب‌های نوشته شده در ضمینه‌ی موسیقی می‌باشند که خواندن آن‌ها برای همه‌ی علاقه‌مندان و دوست‌داران موسیقی می‌تواند مفید واقع شود.

کتاب سرگذشت پیانو

کتاب سرگذشت پیانو، هرولد شونبرگ: سخن ما درباره «پیانو است و تاریخچه پیانو با موزار و کلمنتی آغاز می شود. اما برای آن دو، توجه به پیانو تا اواسط دهه 1770 میسر نشد. نظیر دیگر مصنفان و موسیقیدانان عصر خویش، موزارهم با هارپسیکورد، کلاویکورد و آرگ کار می کرد. با این حال از آخرین مصنفانی بود که این ابزار را به کار گرفت و در باقیمانده عمر کوتاهش فراموشی، بی رونقی و افول کامل هارپسیکورد و کلاویکورد را به چشم دید. از 1800 به بعد پیانو به صورت شایع ترین ساز درآمد، خواستاران فراوان پیدا کرد و پیانیست ها محبوب ترین نوازندگان شدند.

 

 

خرید کتاب سرگذشت پیانو

برای خرید کتاب سرگذشت پیانو اینجا کلیک کنید.

علیرغم گسترش آن در خانه ها و تالارهای موسیقی به عنوان ساز برتر، هنوز لم تحقیقات کافی در باب پیانو و پیانیست ها انجام نشده است. تنها در دره گذشته کتابی از آرتورلوسر به نام «مردان، زنان و پیانو» و کتاب دیگری از آبرام سپتاسینز تحت عنوان «سخن از پیانیست ها» انتشار یافته که کتاب اخیرالذکر بیشتر بر اوضاع ناصر تکیه دارد.

دلایل کافی برای فقر مطالعات درباره استادان سازمای پٹکشی، به خصوص استادان گذشته وجود دارد، زیرا با گذشت زمان، مانع روی مانع انباشته شده، امکان انجام تحقیقات و مطالبات را کاهش داده است. کار دیرین شناسان که استخوان اسکلت های باستانی را سرهم می کنند ساده تر است. آنها حداقل قطعات مختلف را در اختیار دارند، ولی پیانیست هایی که در گذشته میزیستند وقتی دست خود را از ردیف کلیدها برمی داشتند صدای ساز آنان برای همیشه از میان می رفت. اکنون هیچ سندی در دست نداریم که بدانیم موزار و لیستا چگونه پیانو می نواختند.

خرید کتاب سرگذشت پیانو

آیا ما هم چون پاسکال باید بگوییم: «حقیقت مفهومی دقیق و دشوار است و ابزار ما برای تفتیش و تشریحش کارایی ندارد»؟ لزوما نه. حتی اگر کلمنتی، دریشاک ، هنشلت ، شوپنه یا آلکان آنقدر بداقبال نبودند که قبل از اختراع گرامافون بمیرند، باز هم به قدر کافی مستندات و شواهد آشکاری از آنان بر جای مانده که امکان شناخت کیفی نوازندگی ایشان را فراهم نماید. شرح احوال، نقد، نکات طنزآمیز، نامه ها، شایعات (وقتی از منابع قابل اعتماد باشد) و آثار برجا مانده به خط موسیقی، همه می تواند نقشی داشته باشد. اکنون پیانوهایی که نوازندگان معروف گذشته پشت آن می نشستند و به اجرای آثارشان می پرداختند موجود است، همه به دقت بررسی و تعمیر شده اند. از مطالعه موسیقی آنان خصوصیات جسمی و طرز نوازندگی ایشان قابل تشخیص است. اکثر نوازندگان بزرگ گذشته آهنگساز هم بوده اند و قطعاتی برای خودشان تصنیف می کردند.

کتاب سرگذشت راک

کتاب سرگذشت موسیقی راک سعی می کند جواب مناسبی به این پرسش ها بدهد. در جستجوی اصلیت فرهنگی و زمینه های اجتماعی موسیقی راک است، در پی ساختاری است که شیوه های گوناگون و رنگارنگ از آن بر می خیزد که چون در عرصه توسعه قرار گرفته، به شکل پیامی با معانی ویژه جلوه می کند و نفوذ خود را به طور عمیقی در ذهن و جان شنونده بر جای می گذارد. در ریشه های اجتماعی راک نیز تفترس می کند، بر آن است که آن را از سایه روشن تاریخی خود، با زمینه های اسرارآمیزی که دارد خارج کند و تغییرات اجتماعی بزرگ و کوچکی را که ممکن است به علت آن به وجود آمده باشد بیان نماید و آشکار سازد. هدف واقعی این کتاب این است که معنای سطوح مختلف راک را که در زیر ظاهر آهنگین آن نهفته است نشان دهد و مفاهیم شیوه های متفاوت و گوناگون و روش های مختلف نوازندگی را توضیح دهد.

خرید کتاب سرگذشت موسیقی راک

خرید کتاب سرگذشت موسیقی راک اینجا کلیک کنید

آوازهای موجود و صفحاتی که در بایگانی ها نگهداری می شود ابزار مفیدی است، از طریق آنها می توانیم به اندازه گیری های اجتماعی و حتی روابط سیاسی جوامع بپردازیم و مشخص کنیم که | شنوندگان گوناگون به چه ترتیب و در چه حد با یک چنین پدیده بی سابقه ای مربوط می شوند. هیچ چیز قادر نیست این بستر را تغییر دهد، نمی تواند در فرهنگ موسیقی قرن بیستم دخالت کند و آن را دیگرگون جلوه دهد، هر چه هست همان است که در آن روزهای شتابناک از بیتل ها ظاهر شد و یک فضای تازه به وجود آورد، بیتل ها به شهرت رسیدند. بیش از 80 درصد از کیفیت های رسانه صوت که امروز در اختیار داریم به یکی از شاخه های متعدد راک وابسته و پیوسته است. از این رو آنچه را که موسیقی راک می خوانیم عرصه وسیعی است که دست های پراکنده خود را تا دور دست های پهنه گسترده صدا می فرستد و آرایش های نوینی به ظهور می رساند.

خرید کتاب سرگذشت موسیقی راک

در انگلستان و آمریکا به عنوان خاستگاه اصلی پاپ کلاسیک، هر ساله بیش از ده هزار صفحه 45 دور و هشت هزار صفحه 33 دور منتشر شده است، به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی از بدو ظهور راک هرساله بیش از یکصد هزار آواز در این زمینه تصنیف شده و انتشار یافته. در ژانویه 1973 از مرکز بین المللی موسیقی راک در هونولو شاهکارهای حقیقی راک اند رولا از الویس پریسلی در مجموعه ای به نام الویس از هاوایی به شما سلام می کند، منتشر شد و آنها که در مردم نگاری و مردم شناسی مطالعه می کنند با حیرت اعلام کردند که نیمی از مردم جهان از این مجموعه استقبال کردند. این برنامه زنده نمایشی که بعدها به صورت صفحه انتشار یافت با پخش ماهواره ای در اختیار دنیا قرار گرفت.

کتاب سرگذشت جاز

کتاب سرگذشت موسیقی جاز، جاز را فریاد دادخواهی سیاهان خوانده اند؛ پس ریشه هایش باید در قاره سیاه جستجو شود: زاری بر مصیبت، گریه بر بخت شوم، مویه بر ظلمی که به آنان می رفت. پنج قرن برده داری و استیلای استعمار میان استعمارگران رقابتی هولناک و خونین درانداخت و آفریقا را به عقب مانده ترین قاره دنیا بدل نمود. پرتغالی ها، هلندیان، انگلیسی ها، آلمانی ها و فرانسویان با توپ و نشر آمدند و بر مردم شریف و سلیم مظالمی روا داشتند و برده داری را مقرر نمودند: ننگین ترین چهره تاریخ این که آفریقا چگونه از استعمار نجات یافت، این که سطح توسعه آن به چه ترتیب درآمد، موضوع بحث ما نیست. سخن ما از جریان فرهنگی عمیق و بزرگیست که فراتر از تاریخ می رفت و اندیشه های دوستانه و صلح طلبانه به نمایش می گذاشت، این پیام آشکار سیاهان بود.

خرید کتاب سرگذشت جاز

برای خرید کتاب سرگذشت موسیقی راک اینجا کلیک کنید

تمدن و هنر سیاه، غرب (به ویژه آمریکا را درنوردید و موجب تغییرات بزرگی شد. فرهنگ سیاه در آمریکای شمالی نیروی تازه ای برای رشد یافت، شاید به دلیل این که محیط مناسبی بود. سیاهان آمریکا بیش از هر جای دیگر در رنج بودند. آمریکای شمالی قطب برده داری بود. برده فروشان اروپایی، از جمله انگلیسی که توسط نیروی دریایی انگلستان حمایت می شدند زنان و مردان جوان و قری بنیه را از قبایل می دزدیدند و سوار کشتی میکردند، و یکراست به سواحل جنوبی امریکا گسیل می داشتند. برده داری یک تجارت میلیارد دلاری بود که دولت های اروپایی توسعه آن را به جهت منافع مفید می دانستند، و از این رهگذر مالیات کلان می گرفتند.نیروی کار ارزان که به واسطه بیگاری و درد و رنج سیاهان به وجود آمد چرخه تولید را در غرب به شتاب انداخت. صنایع و کشتزارهای بی انتهای پنبه و گندم از ایشان رونق گرفت، دسترنج آنان مصادره می شد و هر سال جیب سفیدان برده دار را آبادتر می کرد. این سرنوشت زشت و تقدیر کور سهم ایشان از این جهان بود. سیاهان مردمی سلیمند، دست و دلباز، بخشنده، با احساسات دوستانه، بلندنظر، ساکن دشت های وسیع و چمنزارهای بزرگ، صحراهای بی آب و علف، جنگل های انبوه، و کویرهای هراسناک؛ ملازم و همراه طبیعت، شریک در اسرار درختان، دوست شیرها، سنگ صبور فیلها، و همدل زرافه ها؛ زبان باران را می دانند، با علف ها حرف می زنند و مارهای بوا را بر سفره خود دعوت می کنند، از این رهگذر اسطوره های لطیفی پدید آمد که قهرمانانش انسان ها و حیوانات صفات ساده و بی پیرایه انسانی از خود بروز می دادند. آن هنگام که در این افسانه ها سخن از حیوانات بود به کنجکاوی های معمول به روشی پاسخ داده می شد که به لحاظ اصول داستان نویسی امروز معقول می نمود.

چراهای بسیار در رابطه انسان سیاه و طبیعت اطرافش به ذهن ساده او راه می یافت و می کوشید پاسخ ناخودآگاهش از دلایل منطقی بی بهره نباشد: چرا خروس پر قشنگی دارد؟ چرا قوچ وحشی هنگام صاعقه شم به زمین می کوبد؟ چرا بز اهلی شد؟ چرا خفاش وارونه می خوابد؟ چرا سوسمار در آب نمی میرد؟ چرا پشه در جنگل زندگی می کند؟ چرا قورباغه هنگام خواندن باد می کند؟ چرا مارمولک وقت راه رفتن سرش را تکان می دهد؟ چرا سر حربا مربع شکل است؟ چرا مار پوست می اندازد؟ چرا عنکبوت پشم ندارد؟ چرا فیل در جنگل زندگی می کند؟ چرا دم طوطی قرمزست؟ اینها و هزاران موضوع دیگر منشا افسانه هایی است که قبایل قاره سیاه سینه به سینه نقل کرده اند؛ قرنها قدمت دارد: نمونه: چگونه یوزپلنگ خال خال شدن یوزپلنگ با آتش دوست بود و هر روز به دیدارش می رفت. این رابطه ادامه داشت تا این که همسر یوزپلنگ او را به تمسخر گرفت. گفت: «دوست تو خیلی احمق است جواب دیدارهای تو را نمی دهد و برای احوالپرسی به منزل ما نمی آید. لابد خانه ما را قابل نمی داند. روز بعد یوزپلنگ نزد آتش رفت و او را به خانه خود دعوت کرد. آتش گفت، «من به ملاقات هیچکس نمی روم، نمی توانم بروم.»

 

منبع: https://saednews.com/.post/srgzsht-mosygy-ba-sh-ktab-udwj

ahmadzadeh.arash
ahmadzadeh.arash

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋