ahmad.heydari5280

ahmad.heydari5280

 ۱ نفر را دنبال می کند

۱۰ ضرر استفاده زیاد از هدفون و هندزفری

 

 

این روزها همه درگیر گوشی‌هایشان هستند. به خصوص نسل جوان تمام وقت خود را صرف گوش‌دادن به آهنگ یا صحبت با استفاده از هدفون و هندزفری می‌کند. افراد بسیاری حتی هنگام کار کردن یا درس خواندن از هدفون استفاده می‌کنند. استفاده بیش از حد از هدفون‌ها و هندزفری‌ها می‌تواند عوارضی داشته باشد که باید از آن‌ها آگاه باشید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد مضرات هندزفری بلوتوثی صحبت کنیم. پس اگر شما هم می‌خواهید در مورد استفاده از هدفون‌ها، اطلاعات داشته باشید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

هدفون چگونه به گوش شما آسیب می‌رساند؟

هدفون‌ها امواج صوتی تولید می‌کنند که به گوش ما می‌رسد و پرده گوش را به لرزش در می‌آورد. این ارتعاش به گوش داخلی سرایت می‌کند و به حلزون گوش می‌رسد که محفظه‌ای در گوش داخلی بوده و پر از مایع است و از هزاران تار موی کوچک تشکیل شده است. هنگامی که این ارتعاش به حلزون گوش می‌رسد، مایع به لرزه درمی‌آید و تار موهای کوچک نیز حرکت می‌کنند. هرچه صدا بلندتر باشد، ارتعاشات قوی‌تر و حرکت تار موهای کوچک بیشتر می‌شود.

قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض موسیقی با صدای بلند باعث می‌شود که سلول‌های گوش در نهایت حساسیت خود را نسبت به لرزش از دست بدهند. گاهی اوقات صدای بلند موسیقی باعث خم‌شدن یا تاشدن سلول‌ها می‌گردد که منجر به احساس کم شنوایی موقت می‌شود. سلول‌های گوش ممکن است از این ارتعاشات شدید بهبود یابند یا دچار مشکل دائمی شوند. با این حال، حتی زمانی که این سلول‌ها بهبود می‌یابند، اغلب نمی‌توانند به طور طبیعی به عملکرد خود ادامه دهند که می‌تواند باعث از دست دادن دائمی شنوایی یا ناشنوایی شود و تقریباً غیرممکن است که بتوان آن‌ها را بازیابی کرد.

بيشتر بخوانيد: راهنمای تشخیص تلویزیون ال جی اصل از تقلبی

هدفون ها چه آسیب هایی به گوش و شنوایی وارد می کنند؟

برخی از عوارض استفاده از هدفون عبارت‌اند از:

۱. کاهش شنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL)

گوش‌دادن به موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون‌ها می‌تواند منجر به کاهش شنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL) شود. این عارضه ممکن است موقتی یا دائمی باشد که یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری است.

۲. تینیتوس (tinnitus) یا وزوز گوش

سلول‌های مویی آسیب‌دیده در حلزون گوش می‌توانند منجر به شنیدن صدای زنگ، وزوز یا غرش در گوش یا سر شوند. این عارضه تینیتوس(tinnitus) یا وزوز گوش نامیده می‌شود.

۳. هایپراکوزیس (Hyperacusis) یا بیش شنوایی

بیش از ۵۰ درصد افرادی که از وزوز گوش رنج می‌برند، دارای حساسیت بالا به صداهای طبیعی محیطی نیز هستند. این وضعیت به عنوان Hyperacusis یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری شناخته می‌شود.

۴. کم شنوایی از عوارض هدفون‌ها

همان‌طور که در بالا ذکر شد، گوش‌دادن به موسیقی با صدای بلند و در طولانی مدت می‌تواند باعث خمیدگی بیش از حد و شدید سلول‌های مویی گوش شود که ادامه یافتن آن می‌تواند از دست دادن شنوایی موقت یا دائمی را در پی داشته باشد.

۵. سرگیجه از عوارض استفاده زیاد از هندزفری

در بسیاری از مواقع افزایش فشار در مجرای گوش به دلیل صدای بلند می‌تواند منجر به سرگیجه شود که یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری است.

۶. عفونت گوش در استفاده مداوم از هدفون

از آنجایی که هدفون مستقیماً در مسیر مجرای گوش قرار می‌گیرد، عبور هوا را مسدود می‌کند که احتمال عفونت در گوش را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده منظم و طولانی مدت از هدفون باعث افزایش رشد باکتری‌ها می‌شود. این باکتری‌ها روی هدفون باقی می‌مانند و در استفاده بیشتر گوش را آلوده می‌کنند. هنگامی که هدفون مشترک است، همان باکتری از گوش یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود و فرد را در معرض عفونت‌های جدی گوش قرار می‌دهد.

۷. ازدیاد موم گوش با استفاده از هدفون (ear wax cerumen)

یکی دیگر از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری، ازدیاد موم گوش است که احتمال وزوز گوش، مشکلات شنوایی، گوش درد و عفونت‌های مکرر گوش را افزایش می‌دهد.

۸. درد در گوش با استفاده طولانی مدت از هدفون

استفاده طولانی مدت از هدفون و همچنین استفاده از هدفون‌های نامناسب می‌تواند باعث دردی شود که اغلب به گوش داخلی نیز کشیده می‌شود و منجر به درد در مجاورت گوش یعنی از فک به بالا خواهد شد.

بيشتر بخوانيد: ویژگی ها و امکانات جدید اندروید 13

۹. تأثیر مصرف زیاد هدفون و هندزفری بر مغز

یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری، تأثیر بر مغز است. امواج الکترومغناطیسی که هدفون ایجاد می‌کند، در دراز مدت باعث ایجاد مشکلاتی برای مغز می‌شود. سطوح بالای صدای دسی بل، عایق رشته‌های عصبی که سیگنال‌ها را از گوش به مغز منتقل می‌کنند، از بین می‌برد. عفونت گوش نیز می‌تواند بر مغز تأثیر بگذارد.

۱۰. عدم تمرکز در استفاده بلندمدت از هدفون‌ها

هدفون‌ها بسیار کوچک هستند؛ اما صداها می‌توانند تأثیر منفی زیادی بر پرده گوش شما داشته باشند. صدا از گوش به مغز می‌رسد و بر سیستم عصبی شما تأثیر می‌گذارد و باعث عدم تمرکز می‌شود. قدرت تمرکز ممکن است یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری باشد.

ahmad.heydari5280
ahmad.heydari5280

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋