ahmad.heydari5280

ahmad.heydari5280

 ۱ نفر را دنبال می کند

نحوه تشخیص های کارکرده از گوشی های نو

 

اگر به فکر خرید یک گوشی جدید هستید، احتمالا تشخیص صفر بودن گوشی یکی از دغدغه‌های شما خواهد بود؛ اینکه چه‌طور بفهمید گوشی که خریداری می‌کنید نو است یا قبلا استفاده شده؟! حتی اگر مایل به خرید گوشی کارکرده باشید ممکن است بخواهید بدانید مدت زمان کارکرد گوشی چه‌قدر بوده؟! آیا فروشنده در مورد زمان کارکرد گوشی به شما حقیقت را می‌گوید یا نه؟! پس اگر در حال حاضر به دنبال راهی برای پاسخ به تشخیص گوشی نواز دست دوم هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اهمیت تشخیص صفر بودن گوشی


همان‌طور که گفته شد هدف از نگارش این مقاله آموزش راه‌هایی ساده و مطمئن برای تشخیص گوشی نو از کارکرده است، اما قبل از آن شاید بپرسید این مساله از چه جهت حائز اهمیت است! در پاسخ به این سوال باید گفت که بدیهی است گوشی نو و کار کرده از لحاظ قیمتی متفاوت هستند. از این‌رو شما در هنگام خرید باید بدانید گوشی موبایلی که می‌خرید چه مقدار ارزش دارد تا مبلغ اضافه‌ای برای آن پرداخت نکنید. حتی اگر قصد خرید گوشی کارکرده داشته باشید هم قطعا مدت زمان کارکرد دستگاه در تعیین قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود. پس لازم است بدانید این گوشی کارکرده چند روز استفاده شده است یا چند ماه و شاید چند سال؟!
تشخیص صفر بودن گوشی از جهت دیگری هم مورد اهمیت است، آن هم گارانتی دستگاه و زمان شروع آن است. چون دستگاه‌های دیجیتالی بلافاصله بعد از باز شدن و مورد استفاده قرار گرفتن شامل گارانتی با مدت زمان محدود می‌شوند. بنابراین اگر موبایل شما کارکرده باشد یعنی ممکن است همه یا بخشی از گارانتی آن را از دست داده باشید.
دلیل مهم‌تر هم سلامت گوشی و در واقع عملکرد درست آن است که در صورت کارکرده بودن نمی‌توان از این موضوع مطمئن بود. بنابراین حالا که به اهمیت تشخیص گوشی نو از کارکرده پی بردید، هر چه سریع‌تر به معرفی راه‌هایی می‌پردازیم که می‌تواند به شما در خرید گوشی نو و تشخیص آن کمک کند.


راه‌های تشخیص گوشی نو از کار کرده


کد IMEI یا همان شماره سریال گوشی یک کد 15 رقمی منحصر به فرد است که در واقع شناسه گوشی محسوب می‌شود. این کد اطلاعات ارزشمندی از گوشی به ما می‌دهد. کاربرد آن در اطمینان از اصالت کالا، نو یا کارکرده بودن و مدت زمان کارکرد گوشی و تاریخ شروع گارانتی و حتی ردیابی گوشی به سرقت رفته بسیار حائز اهمیت است.
به سه طریق می‌توان از این کد برای گرفتن استعلام استفاده کرد:

دریافت اطلاعات از طریق سرویس همتا: 
این روش هم برای گوشی‌های اندروید و هم آیفون قابل استفاده است. بدین ترتیب که هم از طریق ورود به سایت این سامانه و ارائه کد و هم با شماره‌گیری کد #۷۷۷۷#* می‌توانید برای تشخیص صفر بودن گوشی استفاده کنید. از طریق سامانه همتا شما می‌توانید، تاریخچه‌ای کامل از  استفاده گوشی‌تان دریافت کنید. این سامانه مجموعه‌ای از اطلاعات را در قالب یک پیامک برایتان ارسال می‌کند. بدین وسیله شما هم از زمان دقیق روشن شدن اولیه و هم نام شرکتی که آن‌را گارانتی کرده و مدت زمانی که از شروع گارانتی می‌گذرد، مطلع می‌شوید.

بیشتر بخوانید: چطور جستجوی ایمن یا Safe Search را غیرفعال کنیم؟
دریافت اطلاعات از قسمت تنظیمات گوشی اندروید:
برای این کار باید به قسمت تنظیمات گوشی خود رفته و وارد About Phone شوید. سپس می‌توانید از گزینه‌ی status، قسمتی که مربوط به زمان روشن شدن گوشی (up time) است را پیدا کرده و از تاریخ شروع به کار گوشی مطلع شوید.


بررسی شماره سریال آیفون در سایت رسمی اپل:
برای تشخیص صفر بودن گوشی آیفون می‌توانید وارد وبسایت اپل شده و از قسمت check coverage اقدام به ورود شماره سریال گوشی کرده و استعلام بگیرید. پیامی که در صفحه وبسایت مشاهده می‌کنید حاوی اطلاعاتی در مورد دستگاه شماست. به عنوان مثال اگر موبایل شما تقلبی باشد و اصالت آن توسط اپل تایید نشود، پیام invalid serial number را دریافت می‌کنید و اگر گوشی شما نو و البته اصل باشد، پیام دریافتی به این ترتیب خواهد بود:this phone has not been activated

راه‌های دریافت کد 15 رقمی IMEI


تا اینجا باید متوجه اهمیت شماره سریال ۱۵ رقمی گوشی موبایل خود شده باشید. پس بهتر است با راه‌های دریافت آن هم آشنا شوید و به یکی از طرق زیر این کد را دریافت کنید:

با شماره‌گیری کد #۰۶#*: اگر این کد را با گوشی خود شماره‌گیری نمایید، کد ۱۵ رقمی موبایل برایتان ارسال می‌شود. شما می‌توانید از این کد برای تشخیص صفر بودن دستگاه خود استفاده کنید.
استفاده از قسمت تنظیمات گوشی: برای این کار با توجه به نوع سیستم عامل خود باید از مسیرهای زیر اقدام به دریافت کد IMEI نمایید.
برای گوشی اندروید: ابتدا به قسمت تنظیمات رفته و سپس از About phone، وارد قسمت status شده و IMEI information را انتخاب کنید. در این‌جا می‌توانید کد مربوطه و سایر اطلاعات را مشاهده نمایید.
برای گوشی آیفون: وارد تنظیمات شده و از قسمت General، About را انتخاب نموده و کد 15 رقمی را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: اندروید 12 برای گوشی A12؛ نصب و آپدیت سامسونگ a12


راه‌های دیگر برای تشخیص صفر بودن گوشی


خوب است بدانید برای اطمینان از اینکه فروشنده گوشی کارکرده و یا تعمیری را به جای نو به شما نمی‌فروشد، بهترین کار خرید از فروشگاه‌های معتبر است. چراکه بعضی فروشنده‌ها با ری‌پک کردن یعنی بسته‌بندی دوباره ، موبایل کارکرده به عنوان نو، ممکن است جنس دست دوم را به شما بفروشند.
اما به جز استفاده از کد ۱۵ رقمی راه‌های دیگری هم برای تست نو بودن گوشی وجود دارد که به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم:
اولین راه، بررسی دقیق ظاهرگوشی است. اگر دستگاه قبلا استفاده شده باشد به احتمال زیاد دارای خط و خش و یا لکه و جای دست روی بدنه است. پس خوب دقت کنید و برای تشخیص صفر بودن آن، تمام قسمت‌ها مخصوصا اطراف خروجی شارژر و البته وسایل جانبی گوشی را بررسی نمایید.
از آنجا که گوشی‌های جدید اکثرا ضد ضربه هستند و مقاومت نسبتا خوبی دارند، ممکن است وجود آثار ضربه روی بدنه نشانه آسیب جدی به قطعات داخلی هم باشد. در این موارد احتمالا بعضی از کارکردهای گوشی دچار مشکل شده است.
با بررسی باتری گوشی هم می‌توانید متوجه نو یا کارکرده بودن آن شوید. گوشی‌های کارکرده مدت زمان کمتری شارژ نگه می‌دارند و با روشن و خاموش کردن گوشی مقداری شارژ از دست می‌دهند. پس درصورتی‌که میزان شارژ گوشی بعد از چند بار روشن و خاموش کردن تغییری نکرد، می‌توانید از نو بودن آن اطمینان حاصل کنید.
چک کردن برنامه‌ها و گالری هم یکی از راه‌های تشخیص صفر بودن گوشی است. بدیهی است در موبایل نو و استفاده نشده نباید به‌جز برنامه‌های اصلی، برنامه دیگری نصب شده باشد. همچنین زنگ تماس و آلارم‌های هشدار باید از موسیقی‌های پیش‌فرض انتخاب شده باشند.
بو کردن موبایل هم یکی از راه‌های جالبی است که می‌تواند نو یا کارکرده بودن گوشی را برای شما مشخص کند. چرا که لوازم دیجیتالی بلافاصله بعد از خارج شدن از کارخانه دارای بوی خاص و تندی هستند، که به مرور و در اثر استفاده از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای موبایل در گوشی آیفون


بررسی ریفربیشد بودن یا تعمیری بودن گوشی


برای گوشی‌های اندروید مثل سامسونگ می‌توانید برنامه phone info را از طریق پلی استور نصب کرده و با رصد کردن بخش‌ها و منوهای مختلف برنامه اقدام به تشخیص صفر بودن دستگاه خود کنید. برای تشخیص گوشی تعمیری و کارکرده از قسمت سه خط افقی منو وارد گزینه  refurbishment شده و از طریق پیام دریافتی این موضوع را متوجه شوید. برای تشخیص گوشی‌های آیفون تعمیری باید به حرف اول مدل دستگاه دقت کنید. اگر F یا  N باشد، یعنی اپل قبلا دستگاه را تعمیر کرده و مجددا روانه بازار کرده است.


جمع بندی


در این مقاله سعی کردیم تمام نکاتی که می‌‍توانند برای تشخیص نو یا کارکرده بودن گوشی کاربردی باشند را مورد ارزیابی قرار دهیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار داده باشد و شما با راه‌های تشخیص گوشی نو از گوشی کارکرده آشنا کرده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گوشی نو یا دست دوم خواندن مقاله ” تفاوت آیفون پک اصلی و ریپک ” را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

ahmad.heydari5280
ahmad.heydari5280

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋