
اگر طرفدار رپ فارسی باشید، محال است نام سینا ساعی را نشنیده باشید. سینا فقط یک خواننده یا رپر ساده نیست؛ او برای بسیاری «مهندس کلمات» است. کسی که با فلوهای عجیب، سرعت بالا و تکنیکهای ریاضیگونهاش، تکستهای خاصی را خلق کرده است. سینا با آهنگهای ساده و جذاب تیک تاک شروع کرده و حالا به متنهای پیچیده کارناوال رسیده است.
اما سینا ساعی به استودیو و رپ محدود نمیشود؛ او بازیگر تئاتر است. در این مقاله از چطور، میخواهیم داستان زندگی پرفرازونشیب این هنرمند بااخلاق و تکنیکی را مرور کنیم.


سینا در اردیبهشت سال ۱۳۶۷ در تهران به دنیا آمد. از همان نوجوانی، نگاه او به موسیقی با همنسلانش فرق داشت. در حالی که بقیه صرفاً به دنبال قافیه بودند، سینا کلمات را مثل قطعات پازل میدید. او معتقد بود رپ کردن یک فرآیند مهندسی است؛ چیدن کلمات کنار هم برای خلق پیچیدهترین ریتمها. او که امروز در میانه دههی سی زندگیاش قرار دارد، یکی از چهرههای شناختهشده و تأثیرگذار موسیقی رپ و هیپهاپ فارسی به شمار میرود.
ساعی دوران کودکی و نوجوانی خود را در تهران گذراند و تکفرزند خانواده بود. او در سال ۱۳۹۴ پدرش را بر اثر عارضهی قلبی از دست داد؛ اتفاقی تلخ که تأثیر عمیقی بر زندگی شخصی و مسیر حرفهای او گذاشت. از آن زمان تاکنون او به همراه مادرش در تهران زندگی میکند و فعالیتهای هنریاش را ادامه میدهد.

در سال ۱۳۸۵، سینا ساعی به همراه خشایار SR گروهی به نام «رجز» تشکیل داد؛ گروهی که بهسرعت به یکی از متفاوتترین تیمهای رپ فارسی در دوره خود تبدیل شد.
ساعی و خشایار در این دوره حدود ۱۵ ترک تولید و منتشر کردند—ترکهایی که از نظر محتوا، فضاسازی و شیوه اجرا، جزو آثار خلاقانه و پیشرو رپ فارسی محسوب میشدند.
در سال ۱۳۸۸، ساعی و خشایار با سینا مافی آشنا شدند و از همان ابتدا همکاری میان آنها شکل گرفت. این همکاری باعث شد گروه رجز وارد مرحله جدیدی شود و پس از مدتی، نام آن به «تیکتاک» تغییر پیدا کند.
آهنگهایی مثل «بوو سرده»، «خطرناکم» و «بوو بوو» خیلی زود هیت شدند. تیک تاک برخلاف جریان اعتراضی و خشنِ آن روزهای رپ، روی کیفیت موسیقی، استایل شیک و فضاهای فان و بامزه تمرکز داشت. در این گروه، سینا وظیفه نوشتن سختترین ورسها (Verse) و اجرای تکنیکیترین فلوها را بر عهده داشت. تفاوت دیگر تیک تاک این بود که این گروه تا جایی که میتوانست از فحش در تکستهای خود استفاده نمیکرد.
سینا ساعی تاکنون بیش از ۱۰۰ قطعه موسیقی تولید کرده و در طول فعالیتش در گروهها و پروژههای مختلف، یکی از چهرههای فعال و پرکار رپ و هیپهاپ فارسی بوده است. در دوران حضورش در گروه رجز، حدود ۲۰ آهنگ منتشر شد که از میان آنها میتوان به قطعات «با ما باش» و «تهران و هیلتون» اشاره کرد؛ آثاری که در زمان انتشار بازخورد گستردهای داشتند و از محبوبترین آثار آن دوره بودند.
پس از تشکیل گروه تیکتاک، ساعی در تولید دو آلبوم مهم این گروه نقش پررنگی داشت:
این دو آلبوم، تنها مجموعههای رسمی و کامل او از ابتدای فعالیتش تا امروز به شمار میروند. در میان قطعات آلبوم «کلاژ»، آهنگهای «طوری که راه میرم»، «آوازو دوست دارم» و «چشتوبند» از محبوبترین و ماندگارترین کارهای او محسوب میشوند.
سینا ساعی علاوه بر همکاری با امیرعلی A2، با هنرمندان دیگری نیز آثار مشترکی منتشر کرده است. از مهمترین این همکاریها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
این همکاریها جزو موفقترین و جذابترین مشارکتهای او با دیگر آرتیستهای رپ و هیپهاپ فارسی شناخته میشوند و تأثیر قابلتوجهی در گسترش مخاطبان او داشتهاند.

یکی از نقاط عطف کارنامه انفرادی سینا ساعی، انتشار پروژه «دژاوو» (Deja Vu) بود. چرا میگوییم پروژه و نه فقط آلبوم؟ چون سینا تصمیم گرفت به جای انتشار فایلهای صوتی تکراری، یک «پرفورمنس ویدیویی» (Live Performance) کامل ارائه دهد.
در دژاوو، مخاطب سینا ساعی را میدید که در یک فضای مینیمال، با اکتهای صورت و زبان بدن، آهنگها را اجرا میکند.

سینا ساعی به مرور ثابت کرد که هنرش مرز ندارد. او وارد دنیای سخت و جدی تئاتر شد و توانست با کارگردانان خوبی همکاری کند.
بازی او در نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر و حضور در نمایش «کالیگولا»، بسیاری را شگفتزده کرد. منتقدان تئاتر که معمولاً روی خوشی به خوانندگان نشان نمیدهند، دیسیپلین، بیان قوی و بازی بدن سینا را تحسین کردند. این تجربیات تئاتری، بعداً تأثیر عمیقی روی موزیکویدیوها و اجراهای زنده او گذاشت.

شاید غیرمنتظرهترین تصویر از سینا ساعی، حضور او در برنامه رئالیتیشوی «کارناوال» بود. جایی که او در کنار چهرههای سینمایی و تلویزیونی قرار گرفت.
حضور او در این برنامه چند ویژگی مهم داشت:
نکته: سینا ساعی در کارناوال نشان داد که رپ فارسی پتانسیل این را دارد که از زیرزمین بیرون بیاید و در رسمیترین قابها، حرفهای جدی برای گفتن داشته باشد.

در حاشیه موزیک، زندگی شخصی سینا ساعی هم جالب است. او برخلاف حواشی رایج دنیای شهرت، به شدت روی سلامت جسمانی و ورزش تمرکز دارد.

اگر تا به حال کارهای او را با دقت گوش ندادهاید، پیشنهاد ما در چطور این لیست پخش است:
سینا ساعی نمونهای از یک هنرمند پیشرو (Avant-garde) در ایران است. کسی که از گروه تیک تاک شروع کرد، با دژاوو استانداردهای تصویری را بالا برد و با تئاتر و برنامه کارناوال، پلی میان هنرها و نسلها زد.
نظر شما چیست؟
آیا اجرای او در برنامه کارناوال را دیدهاید؟ به نظر شما کدام ویژگی سینا ساعی او را از بقیه رپرها متمایز میکند؟ و مهمتر از همه این که آیا او به زودی مجاز میشود؟
پاسخ ها