دخترک موافشون

دخترک موافشون

مینویسسسسسسم از آشپزی و سرگرمی و نی نی ها و هر چی که دلم بخواد
توسط ۱ نفر دنبال می شود

مواد مخدر خیابانی؛ حقایق و خطرات را بشناسید

مواد مخدر خیابانی؛ حقایق و خطرات را بشناسید



مواد مخدر خیابانی, سم زدایی از مواد مخدر خیابانی

رایج ترین مواد مخدر خیابانی و خطرات سلامتی آنها

 

مواد مخدر خیابانی دسته‌ای از داروها هستند که اغلب به طور غیرقانونی تولید، فروخته و مصرف می‌شوند. این داروها می توانند بسیار خطرناک باشند و عواقب جدی برای سلامتی، هم برای مصرف کنندگان و هم برای جوامع داشته باشند. در این مقاله از  به بررسی انواع مواد مخدر خیابانی، اثرات و خطرات آنها و همچنین راه های کمک به افراد در حال مبارزه با اعتیاد می پردازیم.

وقتی از مواد مخدر خیابانی یا کلاب استفاده می کنید، ریسک زیادی می کنید. این مواد خطرناک هستند و معمولا هیچ راهی برای فهمیدن قدرت یا مواد تشکیل دهنده آنها وجود ندارد. استفاده همزمان آنها با مواد دیگری مثل الکل و ماری جوانا حتی خطرناک تر است.

در ادامه به بررسی برخی از مواد مخدر رایج خیابانی و خطرات سلامتی آنها می پردازیم:

 

مواد مخدر خیابانی, سم زدایی از مواد مخدر خیابانی

مواده مخدر خیابانی در اشکال مختلفی وجود دارد

 

نمک حمام (Bath Salts)

این مواد مخدر مصنوعی به تازگی وارد بازار شده اند و به سرعت محبوب شدند. دلیل احتمالی این محبوبیت، دسترسی آسان و عدم شناسایی راحت آنها در تست های مواد مخدر بوده است. نمک های حمام بسیار اعتیادآور هستند و به شکل پودر کریستالی عرضه می شوند که افراد آن را بلعیده، استنشاق کرده یا تزریق می کنند.برخلاف اسمشان، نمک های حمام هیچ ارتباطی با محصولاتی که برای حمام کردن استفاده می شوند، ندارند.

 

اسامی دیگر: غذای گیاهی، شکوفه، ابر نه، موج عاج، موج قمری، صورت زخم، آسمان وانیلی، یا رعد و برق سفید.

 

این ماده چه نوع مخدری است؟ نمک های حمام حاوی مواد محرک مصنوعی به نام کاتینون هستند که مشابه آمفتامین ها عمل می کنند.

 

 اثرات مصرف: این محرک ها باعث افزایش سطح دوپامین در مغز می شوند، ماده شیمیایی که احساس سرخوشی ایجاد می کند.

برخی افراد می گویند اثرات آن شبیه به کوکائین یا مت آمفتامین است. اما احتمال بروز مشکلات جدی سلامتی با نمک های حمام، حتی بیشتر از آن مواد است، از جمله:

◊ خشونت

◊ جنون شک

◊ بی قراری

◊ توهم

◊ روان پریشی

◊ تپش قلب

◊ فشار خون بالا

◊ درد قفسه سینه

◊ حملات وحشت

◊ کم آبی بدن

◊ نارسایی کلیه

◊ مرگ

 

کوکائین

این ماده مخدر در اشکال مختلفی وجود دارد. فرد مصرف کننده می تواند پودر آن را از طریق بینی استنشاق کند یا آن را به جریان خون خود تزریق کند. کراک (Crack) نوع کریستالی این ماده است که دود شده و از طریق ریه ها جذب جریان خون می شود.

 

 نام های دیگر: برف،  ضربه، سی، آب نبات، چارلی، کوکا، کراک، فلیک، راک

 

 این ماده چه نوع مخدری است؟ کوکائین یک ماده محرک بسیار اعتیادآور است که از گیاه کوکا به دست می آید. کراک کوکائین حتی اعتیادآورتر است.

 

 اثرات مصرف: کوکائین باعث آزاد شدن دوپامین در مغز و ایجاد احساس سرخوشی می شود. این سرخوشی شدید است اما دوام کمی دارد و باعث می شود فرد برای حفظ این حس، به مصرف مکرر روی بیاورد. خطرات مصرف کوکائین عبارتند از :

◊ افزایش ضربان قلب

◊ فشار خون بالا

◊ افزایش دمای بدن

◊ درد معده، حالت تهوع

◊ بی اشتهایی، سوء تغذیه

◊ آسیب قلبی و حمله قلبی

◊ سکته مغزی

◊ مرگ

◊ از دست دادن حس بویایی، خونریزی بینی و مشکلات بلع

◊ افزایش خطر ابتلا به HIV و هپاتیت C به دلیل به اشتراک گذاشتن سوزن یا سایر وسایل تزریق مواد مخدر

◊ مصرف در دوران بارداری می تواند منجر به سقط جنین، وزن کم هنگام تولد، نقص های مادرزادی و ابتلای نوزاد به اعتیاد شود

 

اکستازی (Ecstasy)

مصرف کنندگان اغلب این ماده مخدر را به صورت خوراکی و به شکل قرص یا کپسول مصرف می کنند. همچنین می توان آن را از طریق بینی استنشاق کرد یا به رگ تزریق نمود.

 نام های دیگر: MDMA یا مولي

 

 این ماده چه نوع مخدری است؟ اکستازی یک محرک و توهم زای مصنوعی است.

 

 اثرات مصرف: اکستازی باعث افزایش سطح چندین ماده شیمیایی در مغز از جمله سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین می شود. این ماده خلق و خوی شما را تغییر می دهد و باعث می شود احساس نزدیکی و ارتباط بیشتری با دیگران داشته باشید. مصرف کنندگان احساس سرخوشی و افزایش انرژی را تجربه می کنند.  با این حال، با از بین رفتن اثر دارو، می تواند منجر به سردرگمی، افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب شود.

اثرات فیزیکی اکستازی روی بدن می تواند بسیار شبیه به سایر محرک ها مانند کوکائین و آمفتامین باشد. این اثرات عبارتند از:

◊ افزایش ضربان قلب

◊ افزایش فشار خون

◊ گرفتگی عضلات

◊ حالت تهوع

◊ تاری دید

◊ سرگیجه

◊ تعریق یا لرز

 

مواد مخدر خیابانی, سم زدایی از مواد مخدر خیابانی

مصرف مواده مخدر خیابانی باعث افزایش سطح چند ماده شیمیایی در مغز می شود

 

فلاکا (Flakka)

این ماده مخدر خیابانی شبیه به نمک های حمام است. فلاکا یک کریستال کم رنگ است که کاربران آن را می خورند، استنشاق می کنند، تزریق می کنند یا با استفاده از دستگاه سیگار الکترونیکی بخار می کنند. 

 

نام های دیگر : به دلیل ظاهر این ماده، گاهی اوقات به آن "شن" (Gravel) نیز گفته می شود.

 

 این ماده چه نوع مخدری است؟ فلاکا نیز مانند نمک های حمام حاوی کاتینون مصنوعی است.

 

 اثرات مصرف: این دارو اثر محرکی دارد اما می تواند باعث پارانوئید، توهم و منجر به خشونت یا خودآزاری شود. مصرف فلاکا با مرگ ناشی از حمله قلبی، خودکشی و آسیب کلیه یا نارسایی کلیه مرتبط بوده است.

 

هروئین (Heroin)

هروئین به صورت پودر سفید یا قهوه ای روشن، یا ماده ای سیاه و چسبنده به نام "هروئین تار سیاه" عرضه می شود. مصرف کنندگان می توانند آن را تزریق، استنشاق یا دود کنند.

 

 نام های دیگر: شکر قهوه ای، چین سفید، دوپ، اچ، اسب، جانک، اسکگ، اسکونک، اسماک، و اسب سفید

 

 این ماده چه نوع مخدری است؟ هروئین یک اوپیوئید است که از گل خشخاش به دست می آید. این ماده به سرعت جذب مغز می شود و همین باعث اعتیاد شدید آن می شود.

 

 اثرات مصرف: هجوم ناگهانی سرخوشی به دنبال خشکی دهان، احساس سنگینی در بازوها و پاها و گیجی ذهن. مصرف هروئین می تواند کشنده باشد. عوامل خطر برای مصرف بیش از حد عبارتند از: مصرف همزمان آرامبخش ها یا الکل، استفاده از داروهای مسکن تجویزی و ترک و بازگشت به مصرف. عوارض جانبی دیگر عبارتند از :

• فروپاشی رگ ها

• عفونت های پوستی

• مشکلات گوارشی (به خصوص یبوست)

• بیماری کلیه

• کاهش تنفس که علت اصلی کما، آسیب مغزی و مرگ است

• خطر ابتلا به HIV و هپاتیت C از طریق به اشتراک گذاشتن سوزن و سایر وسایل تزریق مواد مخدر

• مصرف در دوران بارداری می تواند منجر به سقط جنین، وزن کم هنگام تولد، نقص های مادرزادی و ابتلای نوزاد به اعتیاد شود

 

کراکدیل (Krokodil)

این ماده مخدر در ایالات متحده رایج نیست، اما در روسیه، به ویژه در بین جوانان به عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای هروئین به طور گسترده استفاده می شود. کراکدیل یک مورفین دست ساز است که حدود 10 برابر قوی تر از هروئین است.

 

نام های دیگر : این ماده مخلوطی از چندین ماده شیمیایی مضر از جمله کدئین، ید، بنزین، تینر رنگ، فندک و ... است. مصرف کنندگان آن را به جریان خون تزریق می کنند و اثر آن سریع و کوتاه مدت است. گاهی اوقات آن را به صورت "کروکودیل" نیز می نویسند.

 

این ماده چه نوع مخدری است؟ اوپیوئید

 

 اثرات مصرف: کراکدیل به دلیل ظاهر پوستی شبیه تمساح نامگذاری شده است. به مرور زمان، رگ های خونی را از بین می برد و باعث سبز و پوسته پوسته شدن پوست می شود. آسیب بافتی می تواند منجر به قانقاریا و در نهایت قطع عضو یا مرگ شود.

 

LSD

این ماده مخدر در دهه 1960 محبوب شد و هنوز هم به طور رایج استفاده می شود. LSD از اسیدی ساخته می شود که در قارچی که روی چاودار و سایر غلات رشد می کند، یافت می شود.

 

 نام های دیگر: اسید، بلاتر، دوز، ضربه، ریزنقطه، حبه قند، سفر، زبانه، و پنجره پنجره.

 

این ماده چه نوع مخدری است؟ توهم زا

 

اثرات مصرف: LSD باعث می شود فرد چیزهایی را ببیند، بشنود و احساس کند که واقعی به نظر می رسند، اما واقعی نیستند. این توهمات که به آنها "سفر" گفته می شود، می تواند تا 12 ساعت طول بکشد. LSD می تواند باعث اثرات فیزیکی مانند گشاد شدن مردمک چشم، افزایش ضربان قلب و فشار خون، تعریق، کاهش اشتها، خشکی دهان و لرزش شود.

 

مواد مخدر خیابانی, سم زدایی از مواد مخدر خیابانی

مواد مخدر خیابانی می توانند کشنده باشند

 

ماری جوانا (Marijuana)

با وجود اینکه اخیراً در بسیاری از ایالت ها برای اهداف پزشکی قانونی شده است، ماری جوانا همچنان پرمصرف ترین ماده مخدر غیرقانونی در ایالات متحده است. ماری جوانا به برگ ها، گل ها، ساقه ها و دانه های خشک شده گیاه شاهدانه (Cannabis sativa) اشاره دارد. اکثر مردم ماری جوانا را سیگار می کشند، اما می توان آن را به غذا نیز اضافه کرد و خورد.

 

 نام های دیگر: بلانت، علف، دوپ، گانجا، چمن، سبز، علف، جینت، مری جین، گلدان، ریفر، اسکونک، دود، درختان، علف هرز، آشیش، بوم، حشیش و شاهدانه

 

 این ماده چه نوع مخدری است؟ ماری جوانا می تواند هم به عنوان محرک و هم به عنوان آرامبخش و حتی توهم زا عمل کند.

 

 اثرات مصرف: ماری جوانا حاوی ماده شیمیایی THC است که روی قسمت های مختلف مغز عمل می کند و باعث ایجاد "نشئگی" در مصرف کنندگان می شود، مانند تغییر در احساسات، خلق و خو، حرکات بدن، تفکر و حافظه.

مصرف مکرر ماری جوانا می تواند بر رشد مغز تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات شناختی شود. همچنین می تواند برای برخی افراد اعتیادآور باشد و باعث مشکلات جدی سلامتی مانند مشکلات تنفسی، افزایش ضربان قلب و خطر بیشتر حمله قلبی، افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی شود. در میان جوانان، مصرف زیاد ماری جوانا با اختلالات شناختی و بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی مرتبط بوده است. با این حال، در بزرگسالان، مصرف مزمن با بیماری های جدی پزشکی مرتبط نبوده است.

 

قارچ (Mushrooms)

قارچ های سیلوسایبین و پِیوت (peyote) برای ایجاد سرخوشی به صورت خام، خیس شده در چای یا مخلوط با غذا مصرف می شوند. اگرچه ممکن است فرد احساس نیاز به مصرف مجدد داشته باشد، اما وابستگی فیزیکی معمولا با توهم زاها دیده نمی شود.

 

 نام های دیگر: بومر، اسموک کوچک، قارچ های جادویی

 

 این ماده چه نوع مخدری است؟ ماده فعال سیلوسایبین است که یک توهم زا است که در انواع خاصی از قارچ ها یافت می شود.

 

 اثرات مصرف: اثرات مصرف این قارچ ها حدود 20 دقیقه بعد از مصرف شروع شده و تا 6 ساعت ادامه می یابد. مشابه با LSD، قارچ ها می توانند باعث توهم، تغییر در درک زمان و عدم توانایی در تشخیص تفاوت بین واقعیت و خیال شوند. مصرف دوزهای بالا یا استفاده طولانی مدت از آنها می تواند باعث وحشت، روان پریشی یا فلش بک شود. همچنین می تواند باعث گشاد شدن شدید مردمک چشم، حالت تهوع و استفراغ شود.

 

سالویا (Salvia)

این ماده مخدر گیاهی از خانواده نعناع است که بومی برخی مناطق مکزیک است.  مصرف کنندگان برگ های آن را می جوند یا دود می کنند. 

 

 نام های دیگر: ماریا پاستورا، مریم گياه بينان، مريم گياه فال بينان، سالی-د، و نعناع جادویی

 

 این ماده چه نوع مخدری است؟ توهم زا

 

 اثرات مصرف: این دارو اثرات شدید اما کوتاه مدت ایجاد می کند که از 5 تا 10 دقیقه شروع شده و حدود 30 دقیقه طول می کشد. اثرات توهم زای آن شامل تغییراتی در بینایی، خلق و خو، احساسات و حس بدن است. 

اطلاعات کمی در مورد اثرات سلامتی سالویا وجود دارد، اگرچه مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که ممکن است بر یادگیری و حافظه تأثیر بگذارد. اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) سالویا را یک ماده مخدر غیرقانونی در نظر نمی گیرد، اما چندین ایالت قوانینی را برای تنظیم استفاده از آن وضع کرده اند.

 

اسپایس (Spice)

اسپایس مخلوطی از گیاهان و مواد شیمیایی مختلف است که شبیه پاپوری به نظر می رسد. مصرف کنندگان آن را یا مانند ماری جوانا دود می کنند یا به شکل دمن گیاهی مصرف می کنند.

 

 نام های دیگر: مامبای سیاه، سعادت، بمبئی آبی، علف تقلبی، آتش، چراغ جادو، کی 2، سنگ های ماه، اسکونک، ضربه خورده، یوکاتان، زهری

 

 این ماده چه نوع مخدری است؟ کانابینوئید مصنوعی

 

 اثرات مصرف: ترکیبات موجود در اسپایس روی همان قسمت های مغز که THC (ماده روانگردان اصلی ماری جوانا) عمل می کند، تاثیر می گذارد. در نتیجه، اثرات آن بسیار شبیه به ماری جوانا است، مانند احساس شادتر و آرام تر بودن. اما ترکیبات موجود در اسپایس می تواند به اثرات قوی تری منجر شود. مصرف کنندگان همچنین از اضطراب شدید، پارانوئید و توهمات گزارش می دهند. اثرات دیگر اسپایس می تواند شامل موارد زیر باشد:

◊ تپش قلب

◊ استفراغ

◊ سردرگمی

◊ تشنج

◊ افزایش فشار خون

◊ حمله قلبی (به ندرت)

 

مواد مخدر خیابانی, سم زدایی از مواد مخدر خیابانی

راه های زیادی برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد

 

سوالات متداول درباره مواد مخدر خیابانی

1. آیا درمان سوء مصرف مواد مخدر موثر است؟

بله، درمان سوء مصرف مواد مخدر می تواند بسیار موثر باشد. برنامه های درمانی مختلفی از جمله درمان های بستری، برنامه های سرپایی و گروه های حمایتی در دسترس است. درمان می تواند به افراد در یادگیری نحوه مدیریت اعتیاد، مقابله با محرک ها و ایجاد یک سبک زندگی سالم کمک کند.

 

2. آیا می توانم به تنهایی سوء مصرف مواد مخدر را ترک کنم؟

ترک مواد مخدر به تنهایی می تواند بسیار دشوار و خطرناک باشد. علائم ترک می تواند شدید باشد و منجر به عود مجدد شود. به همین دلیل، توصیه می شود همیشه برای ترک اعتیاد به دنبال کمک حرفه ای باشید.

 

3. چگونه می توانم به کسی که معتاد به مواد مخدر است کمک کنم؟

اگر کسی که می شناسید معتاد به مواد مخدر است، مهم است که حمایت و تشویق خود را به او ارائه دهید. همچنین می توانید او را تشویق کنید تا به دنبال کمک حرفه ای باشد. منابع زیادی برای کمک به افراد در بهبودی از جمله خطوط تلفن، وب سایت ها و گروه های حمایتی در دسترس است.

 

4. آیا راهی برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد؟

بله، راه های زیادی برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد. برخی از استراتژی های پیشگیری موثر عبارتند از:

آموزش و آگاهی: به کودکان و نوجوانان در مورد خطرات سوء مصرف مواد مخدر آموزش دهید.

حمایت از خانواده: خانواده ها را با نحوه حمایت از فرزندان در برابر سوء مصرف مواد مخدر مجهز کنید.

درمان زودهنگام: دسترسی به درمان برای افرادی که با سوء مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند را آسان کنید.

ایجاد جوامع سالم: جوامعی را ایجاد کنید که عاری از مواد مخدر و فرصت های دیگری برای جوانان باشد.

 

5. آیا قوانینی در مورد مواد مخدر خیابانی وجود دارد؟

بله، در اکثر کشورها قوانینی در مورد مواد مخدر خیابانی وجود دارد. این قوانین معمولاً تولید، توزیع و مالکیت مواد مخدر را غیرقانونی می کند. مجازات نقض این قوانین می تواند شامل جریمه نقدی، حبس و حتی حبس ابد باشد.

 

سخن آخر 

مواد مخدر می توانند تأثیر مخربی بر زندگی افراد، خانواده ها و جوامع داشته باشند. آنها می توانند باعث اعتیاد، مشکلات سلامتی، خشونت و حتی مرگ شوند. اگر شما یا کسی که می شناسید با سوء مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنید، برای کمک تماس بگیرید. منابع زیادی برای کمک به شما در بهبودی و پاکی ماندن وجود دارد.

 

گردآوری:بخش سلامت  

 

دخترک موافشون
دخترک موافشون مینویسسسسسسم از آشپزی و سرگرمی و نی نی ها و هر چی که دلم بخواد

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋