advertising company

advertising company

اجاره بیلبورد
توسط ۱ نفر دنبال می شود

سئو وردپرس چیست ؟ + راهنمای جامع سئو وردپرس ۲۰۲۳

نکاتی که در این مطلب یاد میگیرید، در ابتدا پایه ای ترین تنظیمات لازم برای سئو سایت وردپرسی است. تنظیماتی که در صورت وجود یک اشتباه در آن، ممکن است همه سئو سایت شما را بر باد بدهند. بعد از این، سراغ نکات متوسط و نیمه حرفه ای از آموزش سئو وردپرس رفته و سپس، نکات تکمیلی و حرفه ای را به شما آموزش میدهیم: از قدم صفر شروع میکنیم:

قدم صفر؛ ایندکس کردن سایت وردپرسی

 

چرا بعد از یک ماه هنوز وب سایت من در گوگل نیست؟ چرا موتورهای جستجو مقالات وب سایت من را نمیخوانند و… اینها همه سوالاتی در مورد سئو سایت وردپرسی هستند که به یک اشتباه کوچک مربوطند، ایندکس و نوایندکس (index/noindex) بودن سایت شما.

همه سایت های سطح وب در “هاست” خود، یک فایل متنی به نام robot.txt و فایل دیگری به نام htaccess. دارند. این فایل ها حاوی یک سری متن بوده که دستوراتی را به ربات های موتور جستجو در مورد سایت ارائه میکنند. ایجاد تغییرات در آنها صرفا کار افراد حرفه ای است و البته خطر زیادی هم دارد. به همین دلیل، ما با کمک تنظیمات وردپرس و گاها بعضی افزونه ها، تغییرات لازم در آن را ایجاد میکنیم.

به طور پیش فرض، احتمالا وب سایت وردپرسی شما در ابتدا به حالت نوایندکس در فایل robot ثبت شده که این یعنی هیچ موتور جستجویی حق بررسی و نمایش صفحات این سایت را ندارد. بنابراین در قدم صفر، باید دستور نو ایندکس را به ایندکس تبدیل کنید. چطور؟

همانطور که در تصویر بالا میبینید، باید به بخش تنظیمات>>خواندن مراجعه کنید. در انتهای صفحه و در کنار متنِ ((از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند)) یک گزینه چک‌باکسی قرار دارد، باید تیک این گزینه را حذف کرده و سپس “ذخیره تغییرات” را بزنید. تا اینجا اجازه بررسی وب سایت شما به موتورهای جستجو داده شد و احتمالا از یک روز تا یک هفته دیگر سایتتان توسط آنها بررسی خواهد شد.

نکته مهم: همه قالب های وردپرسی در ابتدای کار یک سری برگه و نوشته پیش فرض دارند که اغلب هم به زبان انگلیسی نوشته شده اند. یکی از اشتباهات وبمستران تازه کار در شروع سئو سایت وردپرسی این است که فراموش میکنند صفحات پیش فرض سایت را حذف کنند.

بنابراین همین حالا یادآوری میکنیم؛ در بخش برگه ها، نوشته ها، نمونه کارها، محصولات و… صفحات پیش فرضی که دارای متن های انگلیسی و … هستند را حذف کنید. (منظور صفحاتی مثل پرداخت و… نیستند، صرفا صفحات نامربوط که به عنوان نمونه در قالب وجود دارند.) در غیر اینصورت گوگل شما را با این محتواهای تکراری شناخته و کمی از قدرت سئو سایت را کم میکند.

در ضمن اگر قبلا سایت شما ایندکس شده و فراموش کرده اید این صفحات را حذف کنید، به این پرسش و پاسخ سئو که توسط استاد امین هاشمی در بخش پرسش و پاسخ فرین آکادمی صورت گرفته مراجعه کنید.

1_ تغییرات url برای سئو سایت وردپرسی

اگر چند مقاله آموزش سئو مطالعه کرده باشید، احتمالا میدانید که url ها تاثیرات نسبتا چشمگیری در سئو سایت وردپرسی و به طور کلی همه سایت ها دارند. در حالت پیش فرض url های صفحات سایت وردپرسی شما با یک سری علائم بی معنا نام گذاری میشود. مثلا:((seoidckj23kn))

این موضوع علاوه بر کاهش قدرت سئو میتواند باعث کاهش تجربه کاربرانتان شود. بنابراین در قدم اول آموزش سئو وردپرس، به شما یاد میدهیم چطور ساختار url ها را بهبود بدهید.

برای این کار به تنظیمات>>پیوندهای یکتا بروید.

همانطور که در تصویر بالا هم مشخص کرده ایم، باید گزینه چک باکس “نام نوشته” را انتخاب کنید و سپس ذخیره تنظیمات را بزنید.

نکته: اگر مدتی است که سایت وردپرسی خود را راه اندازی کرده و قبلا ساختار url آن را تصحیح نکرده اید، احتمالا بعد از این کار تمامی صفحات قبلی شما به صفحات جدید “ریدایرکت” (منتقل) میشوند. بنابراین بعد از تغییر، مطمئن شوید که صفحات و لینک های قبلی به خوبی ریدایرکت شده و بعد از ورود به هرکدام، سایت به صورت خودکار شما را به صفحه جدید انتقال میدهد. اگر در مورد چیستی ریدایرکت ها اطلاع ندارید، به مقاله آموزش ریدایرکت در فرین آکادمی مراجعه کنید.

نکته 2: تغییر url ها به نام نوشته اتمام کار نبود. شما “از این به بعد” میتوانید برای منتشر کردن هر صفحه، محصول یا برگه نام آن را ویرایش کنید.

بهتر است نام پیش فرض هر صفحه که از روی نام نوشته شما برداشته میشود را حذف و یک معادل انگلیسی برای آن قرار دهید. هرچه این url  کوتاه تر و به کلمه کلیدی صفحه نزدیک تر باشد، باعث افزایش سئو سایت وردپرس شما میشود. برای مثال بالا، این url در تصویر پایین مناسب است:

ssl

علاوه بر ساختار url ها، نکته مهم دیگر درمورد سئو سایت وردپرسی، وجود ssl سایت است. ssl همان چیزی است که باعث میشود آدرس سایت فرین آکادمی به جای http با https به شما نمایش داده شود. نیاز نیست خودتان را خیلی درگیر این مفهوم تخصصی کنید. صرفا قصد داریم به شما یادآوری کنیم که باید برای وب سایت وردپرسی خودتان یک ssl تهیه کنید. میتوانید برای خرید آن به شرکت هاستینگ خودتان پیام بدهید یا با آموزش های موجود در سطح وب، آن را به صورت رایگان و از طریق کنترل پنل هاست فعال کنید.

2_ چینش ساختار سایت وردپرسی

این قسمت از آموزش سئو سایت وردپرسی از آن مطالب خاصی است که صرفا در همین مقاله مطالعه اش میکنید. متاسفانه هنوز بسیاری از وبمستران با مفهوم صحیح ساختار یک سایت برای سئو آشنا نشده اند. در ابتدا شما باید به خوبی ساختار درختی سایت، مخصوصا در سایت های فروشگاهی را درک کنید که در آن، صفحه اصلی در راس، صفحات دسته بندی در مرحله بعد، صفحات برچسب و در نهایت صفحات محصول جای گرفته اند (چیزی شبیه به تصویر بالا). بعد از آن هم باید موضوع نیاز مخاطب در هر کلمه کلیدی را متوجه شوید:

به عنوان نمونه در یکی از جلسات مشاوره سئو، مخاطب از این گله میکرد که حتی با صرف هزینه های بسیار زیاد هنوز نتوانسته روی کلمه “خرید موبایل lg” حتی به 5 صفحه اول گوگل برسد.

میدانید مشکل کجا بود؟ مشکل این بود که این دوست عزیز یک مقاله 4 هزار کلمه ای با کلمه کلیدی “خرید موبایل lg” نوشته و در حال انجام دیگر فعالیت های سئو روی آن بود. اما به نظر شما مخاطبی که کلمه گفته شده را در گوگل جستجو میکند، به دنبال یک مقاله آموزشی است؟ نه، این مخاطب قصد دارد به یک صفحه دسته بندی محصولات رسیده و محصول مورد نظر خود را از میان انواع تلفن همراه انتخاب کند. مثل چیزی که در سایت هایی مثل دیجی کالا و… وجود دارد. بنابراین گوگل هم با تشخیص این موضوع و البته بررسی رفتار کاربر، به صفحه مقاله گفته شده اجازه افزایش رتبه را نمیدهد.

با توجه به توضیحات بالا، شما باید به خوبی درک کنید که یک کلمه کلیدی برای سئو شدن نیاز چه نوع صفحه ای دارد. به جای توضیح بیشتر بهتر است چند مثال بزنیم:

_ کلمه کلیدیِ “خرید موبایل” نیاز به یک صفحه دسته بندی محصولات دارد.

کلمه کلیدی “آموزش سئو” نیاز به یک صفحه آموزشی مقاله دارد و همینطور میتواند با صفحه محصول یک دوره آموزش سئو هم بهینه شود. اما به ندرت مخاطبانی که این کلمه را جستجو میکنند، علاقه مند به مشاهده یک صفحه دسته بندی مقالات مربوط به سئو هستند. زیرا این کلمه را بیشتر افراد مبتدی جستجو کرده و یک صفحه دسته بندی پر است از مقالات تخصصی که فرد مبتدی چیزی از آنها نمیفهمد.

کلمه کلیدی “آموزش روانشناسی رنگ ها” میتواند علاوه بر یک مقاله آموزشی، با یک صفحه دسته بندی مقالات هم سئو شود. دسته بندی که هر مقاله در آن مربوط به یک رنگ خاص است.

کلمه “خرید موبایل lg مدل k8” شانس بیشتری در سئو شدن با یک صفحه محصول دارد و علاوه بر آن شاید بتواند با یک مقاله چالشی هم سئو شود. منظور مقاله ای است که با چنین عنوانی نوشته شده باشد “معایب خرید موبایل lg مدل k8” چون مطمئنا مخاطبی که قصد خرید این تلفن همراه را دارد، به دانستن معایب آن هم علاقه مند بوده و ممکن است با چنین عنوانی جذب شود.

به طور کلی اینکه چه کلمه ای با چه نوع صفحه ای سئو شود را نیاز مخاطب تعیین میکند. اگر در ابتدای کار نمیتوانید به خوبی آن را تشخیص دهید، بهتر است از خود گوگل کمک بگیرید. مثلا زمانی که شما کلمه خرید موبایل را جستجو میکنید و در 10 نتیجه اول گوگل، صرفا صفحات دسته بندی را میبینید، متوجه خواهید شد که کلمه مورد نظر به صورت پیش فرض برای سئو شدن نیازمند یک صفحه دسته بندی است. (مگر اینکه شما یک ایده ناب برای نوشتن مقاله ای چالشی داشته باشید تا گوگل آن را در میان این صفحات قرار دهد.)

اگر هنوز هم در مورد این موضوع اطلاعات کمی دارید، به مقاله آموزش سئو برچسب ها مراجعه کنید. در ابتدای این مقاله یک مثال کاملا عملی و ساده در مورد این مفهوم ارائه کرده ایم که به خوبی شما را در مورد اصول سئو وردپرس و ساختار سایت آشنا میکند.

ساختار لینک داخلی سایت

یکی دیگر از نکات مهم در آموزش سئو وردپرس، ساختار لینک های داخلی و نحوه استفاده از آنهاست. در ابتدا پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر اهمیت لینک داخلی، مقاله جامع لینک داخلی و 12 نکته حرفه ای را مطالعه کنید. پس از آن هم توجهی به نکات پایین داشته باشید:

  • لینک هایی که در منو سایت قرار میدهید، از اهمیت زیادی برخوردارند، بنابراین لینک مهم ترین صفحات را در آن بگذارید. (زیاده روی نکنید)
  • لینک های داخل سایدبار و همینطور فوتر سایت هم اهمیت نسبتا زیادی دارند بنابراین در این دو بخش هم از لینک های بی اهمیت استفاده نکنید.
  • انکرتکست لینک ها (متنی که به صفحه مورد نظر لینک میشود) نقش مهمی در سئو دارند، مخصوصا انکرتکست هایی که در منو قرار میدهید. پس سعی کنید از آنها برای بهبود سئو وردپرس کمک بگیرید.

3_ انتخاب یک افزونه سئو وردپرسی

راستش را بخواهید، قدم سوم باید به چند بخش کوچک برای سئو وردپرس تقسیم میشد. بخش هایی مثل:

  • ساخت سایت مپ،
  • تگ های اپن گراف،
  • بهبود سئو محتوا،
  • و…

اما برای اینکه بتوانیم مقاله را به زبان ساده پیش برده و البته فرآیند سئو سایت وردپرسی را به راحتی یادتان دهیم، تصمیم گرفتیم در این بخش با معرفی یک افزونه سئو وردپرس، همه این نکات ریز را از مطلب حذف کنیم:

افزونه سئو وردپرس

در مقاله افزونه های سئو وردپرس، به حدود 10 افزونه وردپرسی اشاره کردیم که هرکدام میتواند بخش هایی از وب سایت شما را بهینه سازی کرده و باعث افزایش سئو آن شود. اما پایه ای ترین و مهم ترین افزونه که در این مقاله معرفی شد؛ yoast seo بود.

افزونه yoast، پلاگینی است که میتواند در مرحله اول فعالیت های پایه ای را برای سئو سایت شما انجام دهد. این فعالیت ها عبارتند از:

  • ساخت سایت مپ، (که باعث بهبود ایندکس سایت شما و بهینه سازی آن میشود)
  • سازماندهی تگ های اپن گراف، (که میتواند باعث زیبایی انتشار پست های سایت شما در شبکه های اجتماعی شود)
  • سازماندهی و کمک در ریدایرکت کردن صفحات سایت،
  • بهینه سازی برخی از کدهای اسکیما، (که به بهتر نمایش داده شدن سایت شما در گوگل کمک میکند/ برای اطلاعات بیشتر مقاله اسکیما چیست را مطالعه کنید)
  • فعال سازی بردکرامب، (لینک های راهنمای کاربر در هر صفحه سایت)
  • و…

علاوه بر اینها، یوآست سئو به شما کمک میکند فعالیت های مهمی مثل ایجاد تگ کنونیکال، ویرایش جزئی فایل های robot و .htaccess و… را هم انجام دهید. اما در نهایت یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تعداد نصب افزونه یوآست به بیشتر از 5 میلیون برسد، راهنمایی هایی است که این پلاگین در زمینه سئو محتوا ارائه میدهد.

نکته: یوآست سئو یک معیار اصلی برای سئو محتوای سایت شما “نیست” بنابراین تصور نکنید هر پیشنهاد این افزونه به معنای واقعی یک راهکار صحیح است. اما به طور کلی پیشنهادهای مناسبی در زمینه نوشتن یک محتوای مناسب ارائه میکند. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد این افزونه بدانید، 

4_ ثبت سایت در سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

در مرحله چهارم و البته مرحله آخر از بخش مبتدی سئو سایت وردپرسی، باید وب سایت خود را در دو ابزار آنلاین و رایگان گوگل به نام های “سرچ کنسول” و “گوگل آنالیتیکس” ثبت کنید. ابزار سرچ کنسول مهم ترین ابزاری است که در روند سئو و با کمک آمار خود، کمکتان میکند. به کمک آن میتوانید بفهمید که:

  • سایت روزانه چه تعداد بازدید دارد،
  • مخاطبان با جستجو کدام کلمات کلیدی به سایت شما رسیده اند،
  • سایتتان در چه کلماتی در گوگل رتبه دارد،
  • چه تعداد بک لینک برای سایت شما ساخته شده، (در ادامه توضیحات بیشتری در مورد بک لینک میدهیم.)
  • وب سایتتان با چه مشکلات و اخطارهایی از نظر گوگل روبرو است،
  • سرعت صفحات سایت چقدر است،
  • و…

در کنار آن، گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به شما در بررسی رفتار کاربران کمک میکند. به کمک آن میتوانید بفهمید:

  • کاربران شما اهل کدام کشور و کدام مناطق هر کشور هستند،
  • با چه مرورگری وارد وب سایتتان میشوند،
  • چه جنسیت و چه سن و سالی دارند،
  • میانگین زمان ماندگاری کاربران در سایت و در هر صفحه چقدر است،
  • کدام صفحات بازدید بیشتری دارند،
  • و…

پیشنهاد میشود از همین ابتدا برای ثبت نام در سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس اقدام کنید تا پس از آن، بتوانید مدیریت بهتری روی سئو سایت وردپرسی خود داشته باشید. برای ثبت سایت در این دو ابزار بهتر است از مقالات ویدیویی سطح وب استفاده کنید.

طراحی سایت حرفه ای در تهران

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان ارائه دهنده ی خدمات طراحی سایت اختصاصی، سئو سایت و تولید انواع محتوا برای سایت ها است. اگر می خواهید بستر بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار خود داشته باشید بهتر است تولید محتوای سئو شده و سئو سایت را به یک مجموعه بسپارید تا با یک استراتژی خاص جلو بروید. برای این امر کافیست با شماره 02188704000 تماس بگیرید

advertising company
advertising company اجاره بیلبورد

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋