advertising company

advertising company

اجاره بیلبورد
توسط ۱ نفر دنبال می شود

سئو تکنیکال (Technical SEO) چیست؟

سئو تکنیکال یا سئو فنی، عملیات استانداردسازی وبسایت با معیارهای موتورهای جستجو مانند گوگل است.

از آنجا که ربات‌های گوگل با کدهای وبسایت‌ ما سروکار دارند، بخش اعظم عملیات سئو تکنیکال به بهبود کدهای سایت (HTML, Javascript, CSS) مربوط می‌شود.

معیارهای اصلی سئو تکنیکال عبارتند از افزایش سرعت، امنیت، سازگاری با موبایل و دسترس‌پذیری سایت برای کاربران و خزنده‌های گوگل. این معیارها به بخش‌های کوچک‌تر نیز تقسیم می‌شوند.

نتیجه سئو تکنیکال این است که موتورهای جستجو وبسایت ما را به راحتی خزش و ایندکس می‌کنند و در نهایت موجب افزایش رتبه صفحات سایت در موتورهای جستجو می‌شود.

 

چرا سئو تکنیکال مهم است؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو باید بتوانند صفحات وب‌سایت شما را پیدا کنند، خزش کنند و سپس پردازش و ایندکس کنند. اما این فقط بخش کوچک و ابتدایی سئو تکنیکال است.

در مراحل بعدی، صفحات سایت شما باید ایمن، بهینه‌سازی شده برای نمایش در صفحات کوچک موبایل، فاقد محتوای تکراری، با سرعت بارگیری سریع و موارد دیگر باشند که بهینه سازی تکنیکال سایت به بهترین شکل انجام شده باشد.

اما انجام تمام نکات سئو تکنیکال هم بدین معنی نیست که باید رتبه عالی در گوگل کسب کنید. بلکه هر چقدر دسترسی گوگل به محتوای شما آسان‌تر باشد و نکات بیشتری از معیارهای تکنیکال مورد درخواست گوگل را رعایت کرده باشید، شانس بیشتری برای کسب رتبه مناسب در گوگل خواهید داشت.

۸ مورد از اصول سئو تکنیکال

سئو تکنیکال (Technical SEO) یا سئو فنی در سطح اول و ابتدایی شامل شناخت کدهای سایت، کدنویسی سئو و نحوه کارکرد وبسایت است. سئو تکنیکال در سطوح بعدی به افزایش سرعت سایت، بهینه‌سازی کدهای سایت و قابل فهم بودن ساختار سایت و محتوای سایت برای موتورهای جستجو مربوط می‌شود.

درست است که سئو تکنیکال بخشی از سئو داخلی است اما می‌توان گفت تمام فعالیت‌های سئو در داخل و خارج سایت به سئو تکنیکال مرتبط می‌شود.

رعایت اصول سئو تکنیکال باعث می‌شود سایت شما از لحاظ استانداردهای گوگل بهینه باشد. در ادامه با ۸ اصل از اصول سئو تکنیکال آشنا می‌شوید.

۱. افزایش سرعت سایت

یکی از فعالیت‌های مهم در سئو تکنیکال افزایش سرعت سایت است. در سال ۲۰۲۱ و با آمدن Core Web Vitals که یکی از سیگنال‌های بهبود تجربه کاربری سئو سایت است، سرعت سایت یکی از فاکتورهای سئو به حساب می‌آید و صفحات وب باید بسیار سریع بارگیری و به کاربر ارائه شوند.

Core Web Vitals چیست؟

مردم نمی‌خواهند برای باز شدن صفحه زمان زیادی را منتظر بمانند. بنابراین اگر وب سایت شما کند است، کاربران منتظر باز شدن سایت شما نمی‌مانند بلافاصله به صفحه نتایج جستجو بر می‌گردند (pogo sticking) و وارد وب‌سایت رقبا می‌شوند و تمام این بازدیدها را از دست خواهید داد.

۲. مدیریت خزش و ایندکس

موتورهای جستجو برای پیمایش صفحات سایت شما از ربات‌ها استفاده می کنند. ربات‌های گوگل برای کشف محتوای سایت شما لینک‌ را دنبال می کنند. لینک سازی داخلی و ساختار سازی حرفه‌ای سایت از فعالیت‌های مهم سئو تکنیکال است.

این دو کار به ما اطمینان خواهد داد که صفحاتی که می‌خواهیم خزش و ایندکس می‌شوند و صفحاتی که نمی‌خواهیم ایندکس نمی‌شوند و مهم‌ترین صفحات سایت ما برای گوگل مشخص می‌شوند.

فایل Robots.txt

با استفاده از فایل robots.txt می توانید حرکات ربات‌ها در صفحات سایت خود را هدایت و مدیریت کنید. از آنجا که این فایل بسیار مهم است، یک اشتباه کوچک می‌تواند باعث اختلال شود. هر تغییری که در این فایل داده می‌شود باید زیر نظر کارشناس سئو باشد.

متا تگ های robots

متا تگ robots یکی از مهم‌ترین متا تگ های سئو است که در ظاهر صفحه قابل رویت نیست. با استفاده از این متاتگ به ربات‌ها فرمان می‌دهیم که یک صفحه را خزش کنند یا نکنند و یا دستور دهیم صفحه را خزش کنند اما لینک‌های صفحه را دنبال نکنند.

۳. جلوگیری از ارورهای گوناگون و لینک‌های مرده یا شکسته

برای بازدید کنندگان سایت چیزی آزار دهنده‌تر از این نیست که وارد صفحه‌ای شود که به هیچ وجه وجود ندارد و با پیغام‌‌های صفحه موجود نیست و… مواجه شود. این صفحات در واقع دارای خطای ۴۰۴ هستند.

موتورهای جستجو هم مانند کاربران از این صفحات نفرت دارند و وضع موتورهای جستجو بدتر است. زیرا موتورهای جستجو تقریبا هر لینکی را دنبال می‌کنند و بیشتر با این صفحات روبرو می‌شوند.

در اکثر سایتها لینک‌هایی وجود دارد که مرده یا شکسته هستند و به صفحات خالی (۴۰۴) هدایت می‌کنند. البته این بدیهی است، مدیران سایت‌ها صفحات جدیدی را می سازند و برخی از صفحات قدیمی را هم ممکن است از بین ببرند.

۴. جلوگیری از بروز محتوای تکراری

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که با سئو تکنیکال برطرف می‌شود محتوای تکراری است. البته محتوای تکراری عامل جریمه شدن از سمت گوگل نیست اما بروز محتوای تکراری باعث می‌شود موتورهای جستجو نتوانند تشخیص دهند به کدام صفحه باید رتبه دهند.

شاید برای کاربران تفاوتی نکند در دو صفحه محتوای یکسان ببینند اما برای گوگل، این بسیار مهم و تعیین کننده است که یک مطلب را در دو یا چند URL مشاهده نکند.

۵. افزایش امنیت سایت برای کاربران

یک وب سایت بهینه شده از نظر تکنیکال سئو، باید کاملا برای استفاده کاربران و حفظ حریم خصوصی آن‌ها امن باشد.

یکی از مهم‌ترین موارد برای امنیت سایت، پیاده سازی HTTPS است. HTTPS اطمینان می‌دهد که هیچ شخصی نمی‌تواند داده‌های کاربران را که بین مرورگر و سایت ارسال می شوند رهگیری و سرقت کند. بنابراین، اگر افراد با نام کاربری و رمزعبور خود وارد سایت شوند و تراکنش بانکی انجام دهند، فعالیت‌های آنها ایمن است.

۶. استفاده از schema markup

اسکیما یا داده‌های ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک می کند موضوع وب‌سایت، محتوا یا حتی حوزه تجارت شما را بهتر درک کنند. همچنین می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید، موضوع صفحه چیست و از چه اجزای مدیایی در صفحه استفاده می‌شود و تقریبا هر جزئیاتی از صفحه را به موتورهای جستجو بدهید.

موتورهای جستجو نیز برای این کار پاداش‌هایی در نظر گرفته‌اند که سایت شما را در serp با ظاهر متفاوت نمایش می‌دهند.

اسکیما مارک‌آپ یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های سئو تکنیکال است. به همین علت ما یک بخش مجزا برای اسکیما مارک‌اپ درست کرده‌ایم.

ریچ اسنیپت چیست

۷. استفاده از نقشه سایت XML

نقشه سایت که با فرمت XML است، لیستی از تمام صفحات سایت شما است. در نقشه سایت فقط لینک وجود دارد و با داشتن یک نقشه سایت کامل می‌توانیم مطمئن باشیم که موتورهای جستجو لینک تمام صفحات ما را دارند و می‌توانند آن را خزش کنند.

در نقشه XML سایت آدرس تمام صفحات مقاله، محصول و دسته‌بندی‌ها و هر صفحه‌ای که بخواهیم توسط گوگل ایندکس شود وجود دارد. نقشه سایت می‌تواند شامل تاریخ آخرین بروزرسانی نیز باشد.

۸. انجام نکات مربوط به سایت‌های بین‌المللی

اگر سایت شما برای به بیش از یک کشور و زبان مختلف، محتوا تولید می‌کند باید از تگ hreflang استفاده کنید استفاده از این تگ به گوگل کمک می‌کند سایت شما را در جستجوهای مرتبط با هر زبان نمایش دهد.

خدمات دیجیتال مارکتینگ معرفان

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان ارائه دهنده ی خدمات طراحی سایت اختصاصی ، سئو سایت و تولید انواع محتوا برای سایت ها است. اگر می خواهید بستر بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار خود داشته باشید بهتر است تولید محتوای سئو شده و سئو سایت را به یک مجموعه بسپارید تا با یک استراتژی خاص جلو بروید. برای این امر کافیست با شماره 02188704000 تماس بگیرید.

 

advertising company
advertising company اجاره بیلبورد

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋