سئو مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است و در زبان فارسی به سئو معروف شده است، در زبان انگلیسی اسایاو تلفظ میشود و به معنی بهینهسازی برای موتورهای جستجو است، در واقع مجموعهای از عملیاتهای پیوسته که منجر میشوند یک سایت برای کلمهکلیدی هدف رتبههای خوبی در گوگل کسب کند را سئو میگویند.
این کلمه انگلیسی زمانی ساخته شد که فرآیند رسیدن یک سایت به رتبههای اول گوگل تبدیل به عملیاتی شد که میتوان با اجرای آن رتبههای خوبی در گوگل کسب کرد.
میتوان گفت سئو، راهکاری برای افزایش ترافیک وب سایت و کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل است که با رعایت دستورالعملها و تکنیکهایی که در بخش فنی سایت و تولید محتوا و همچنین عملیاتی که خارج از سایت بر روی آن انجام میشود به افزایش آمار بازدید سایت و درنتیجه فروش سایت کمک میکند. یک سایت بدون نداشتن سئو هرگز در نتایج موتورهای جستجو رشد نمیکند و محکوم به نابودی و شکست نیز خواهد بود. اگر شما هم جز افرادی هستید که میخواهید کسب و کار پررونقی از طریق سایت خود داشته باشید حتماً برای سئو سایت خود ارزش زیادی قائل شوید.
واضح است که همه افراد برای پیدا کردن قالیشویی مانند شما عمل میکنند و معمولا همه این افراد به همان 3 گزینهی اول که در گوگل نمایش داده میشود مراجعه کرده و با آنها تماس میگیرند.
طبق آمارهای منتشر شده از گوگل بیش از 30 درصد افراد وارد نتیجه اول میشوند و اگر با سایت و قیمتهای خوبی مواجه شوند با همان مجموعه کار میکنند و باقی افراد هم برای بررسی قیمت یا سایتهای دیگر به چند نتیجه بعدی مراجعه خواهند کرد و معمولا کسی به صفحه دوم گوگل نمیرود مگر در شرایط خیلی خاص و محدود!
حال بیایید یک محاسبه ساده انجام دهیم اگر روزانه کلمه قالیشویی 1500 دفعه جستجو شود که معمولا 80٪ این جستجوها با موبایل انجام میشود و از این 1500 جستجو حدود 30 درصد آنها روی گزینه اول کلیک کنند یعنی 500 نفر در یک روز وارد گزینه اول در کلمه قالیشویی شدهاند.
اگر از این 500 نفر فقط 100 نفر تصمیم به سپردن قالیهای خود به این مجموعه بگیرند و هر سفارش فقط 200 هزار تومان برای قالیشویی سود داشته باشد:
100 ضربدر 200 هزار تومان = 20 میلیون تومان ضربدر 30 = 600 میلیون تومان
یک قالیشویی با رسیدن به رتبه اول گوگل در این مثال 600 میلیون تومان سود میکند و اینگونه سئو میتواند یک مجموعه یا فرد را ثروتمند کند.
نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که تعداد جستجوها معمولا بیش از تعداد گفته شده در مثال است و همچنین خیلی بعید است که از 500 نفر فقط 100 نفر سفارش ثبت کنند و در نهایت سود حساب شده نیز حداقل درنظر گرفته شده است. در نمونه واقعی معمولا سود خیلی بیشتر از این اعداد است.
برای مثال یک آژانس مسافرتی با پرداخت ماهانه 100 میلیون تومان برای تبلیغات در گوگل هنوز سود بالایی میبرد و حاضر است برای رتبه گرفتن روی کلمهای مثل تور مشهد تا چند صد میلیون تومان هزینه کند، این نیز نشان میدهد که چقدر میتوان با داشتن رتبهی خوب در گوگل ثروت ایجاد کرد.
چرا سئو در فروش تاثیر فوق العاده ای دارد؟
قبل از پاسخ به این سوال یک سوال دیگر از خود بپرسید؛ چرا ما اقدام به تاسیس سایت میکنیم؟ جواب بسیار بدیهی است. اولین هدف از تاسیس سایت کسب درآمد است. اما مهمترین راهکار برای افزایش درآمد سایت و بالارفتن بازدید آن، سئو است. سئو یک راهکار موثر برای افزایش درآمد سایت و برتری آن نسبت به رقبا است.
سئو به شما کمک میکند تا بتوانید نردبان ترقی را طی و از رقبای خود پیشی بگیرید. سئو به افزایش درآمد سایت از طریق بازدید کمک میکند.
فروش بیشتر مهمترین مسئله برای هر کسب و کاری اعم از سنتی و دیجیتالی است. افزایش فروش اینترنتی نیز مانند هر کسب و کار دیگری، نیازمند دیده شدن یا اصطلاحا در چشم بودن است. برای روشنتر ساختن این مسئله، اجازه دهید تا آن را در قالب یک مثال بیاوریم. فرض کنید میخواهید یک مغازه باز کنید. اولین و مهمترین مسئلهای که مورد توجه قرار میدهید قطعا مکان و موقعیت مغازه است. هرچه مغازه شما در مکانهای پرتردد و شلوغتر شهر باشد، قطعا برایتان مطلوبتر است؛ چراکه اصطلاحا پاخور خوبی داشته و احتمال فروش و کسب سود را برایتان چند برابر میکند. بدیهی است که مغازهای بر خیابان اصلی بسیار بیشتر از مغازهای مشابه در کوچه پس کوچه، مشتری دارد.
در فضای اینترنت نیز همینگونه است؛ با این تفاوت که موقعیت مغازه شما با ابزاری مثل خیابان اصلی یا کوچه پس کوچه سنجیده نمیشود. در کسب و کار اینترنتی، موقعیت فروشگاه (وب سایت) شما را، جایگاه و رتبه آن تعیین میکند. هرچه فروشگاه اینترنتی شما (چه بازرگانی و چه خدماتی) جایگاه و رتبه بالاتری داشته باشد، قطعا مشتریان بیشتری نیز خواهد داشت؛ و این افزایش مشتری، به معنی افزایش فروش و کسب سود بیشتر است. حال، این موتور جستجو (گوگل) است که جایگاه و رتبه سایت شما را تعیین میکند و این کار را نیز با در نظر گرفتن استانداردها و معیارهایی که سئو نام دارد انجام میدهد.
سئو برای جستجو و مشاهده هرچه بیشتر، بسیار مهم و موثر است؛ اما ارزش واقعی آن، چیزی فراتر است. بطور کلی، سئوی خوب به چند دلیل در افزایش فروش اهمیت فراوان دارد:
امروزه با توجه به پیشرفت علم و اینترنتی شدن خرید و فروش ، سئوی سایت بهترین و موثرترین گزینه برای سود و فروش بیشتر است. زمانی که سایت شما سئو شده باشد یعنی از نظر موتورهای جستجو سایت خوبی شناخته شود و در بالاترین رتبه در جستجوی گوگل قرار گیرد بیشک مطمئن باشید شما کارتان را درست انجام دادهاید و در حوزهای که فعالیت دارید بهترین هستید. آن زمان باید تنها نگرانی شما رساندن به موقع محصولات و یا خدمات به کاربرانتان باشد . به عنوان مثال اگر شما یک وب سایتی را راه اندازی کردهاید که در آن فروش عطر و ادکلن انجام میدهید و از طریق سایت خود فروش خوبی ندارید سئو برای شما بهترین گزینه است.
هرچقدر هم به ظاهر و محتویات سایت خود اهمیت دهید و هرچقدر هزینه کنید تا زمانی که سایت توسط کاربرانتان قابل مشاهده نباشد فایدهای نخواهد داشت. خیلی مهم است که سایت شما برای یک انسان بهینه سازی شده باشد.
بخش عظیم ترافیک اطلاعات در اینترنت توسط تبلیغات معتبر موتورهای جستجو صورت میگیرد. معتبرترین موتورهای جستجو عبارتند از گوگل، بینگ و یاهو اگرچه شبکههای اجتماعی گوناگون و مدلهای دیگر ترافیک اطلاعات نیز میتوانند برای سایت شما بازدیدکننده ایجاد کنند، اما موتورهای جستجو روش اصلی هدایت کاربران بیشتر در اینترنت است. چه سایت شما ارائه دهنده محتوا، سرویس، محصول و اطلاعات باشد و چه در مورد هر چیز دیگری باشد، این موضوع کاملا ثابت شده است.
موتورهای جستجو در هدف قرار دادن چیزی که مردم از پیشنهادهای شما به دنبالشان هستند منحصر به فرد عمل میکنند. در واقع موتورهای جستجو راههای ارتباطی هستند که این قضیه را عملی میکنند. اگر سایت شما توسط موتورهای جستجو پیدا نمیشود یا محتوای سایت شما در دیتابیسهای آنها قرار نمیگیرد، به این معنیست که شما فرصتهای شگفت انگیز حضور در موتورهای جستجو که در وبسایتهای دیگر موجود است را از دست دادهاید. موارد جستجو شده، همان کلماتی که کاربران آنها را در فرم جستجو تایپ میکنند دارای اهمیت فوق العادهای میباشند. تجربه نشان داده است که ترافیک موتورهای جستجو میتواند به یک موفقیت ساماندهی شده یا بالعکس منجر شود. اهداف یک وب سایت میتواند ارائه تبلیغات، درآمدزایی یا نمایش محصولاتی باشد که مشابه آن درهیچ شبکه بازاریابی دیگری نباشد.
سرمایهگذاری در سئو چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ مادی، قادر است یک رتبه استثنائی در مقایسه با دیگر انواع مارکتینگها و کسب و کارهای پر رونق داشته باشد.
موتورهای جستجو هوشمند هستند اما با وجود پیشرفت فراوان هنوز به توسعه احتیاج دارند. موتورهای جستجو همواره در حال فعالیت در جهت بهبود بخشیدن به تکنولوژی به منظور بررسی عمیقتر در وب و بازخورد بهتر نتایج از کاربران هستند. اگرچه، محدودیتهایی نیز در نحوه عملکرد موتورهای جستجو وجود دارد اما سئوی صحیح میتواند هزاران بازدید و توجه را به طرف شما هدایت کند، در حالی که حرکات اشتباه میتواند سایت شما را از نتایج جستجوها به صورت عمیق عقب انداخته و یا سایت شما را در جایی که قابلیت مشاهدهی آن در کمترین حد ممکن است دفن نماید.
علاوه بر قرار دادن محتوا در موتورهای جستجو، سئو همچنین به ترقی و پیشرفت رتبهها نیز کمک میکند بنابراین آن محتوا در جایی که بیشتر مورد مطالعه جستجوگرهاست قرار میگیرد. اینترنت در حال تبدیل شدن به جایی برای رقابت هرچه بیشتر است، و کسبوکارهایی که برای سایتهای خود سئو را انجام میدهند دارای مزیت و فایدهای قطعی در بین بازدیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهند بود
گاهی اوقات سئو فقط با هدف ایجاد اطمینان برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرد، اما در واقع موتورهای جستجو دنبال رتبهدادن به وبسایتهایی هستند که برای کاربران مفید باشند و در نهایت برای انسانها بهینه سازی شده باشند. یعنی اگر کاربری در سایت شما احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری را بگذراند یک امتیاز مثبت برای شما در نظر گرفته میشود.
موتورهای جستجو به دنبال ارائه بهترین خدمات به کاربرانشان هستند. به عبارتی موتورهای جستجو به دنبال ارائه نتایجی در صفحات جستجو هستند که علاوه بر داشتن بهترین کیفیت، مرتبطترین محتوا به چیزی باشد که شخص جستجو کننده به دنبال آن است.
بمنظور انجام این کار، موتورهای جستجو وب سایتهای مختلف را کاوش و بررسی کرده تا بهتر متوجه موضوع و کم و کیف محتوای آنها شوند. بطور کلی، عملیات سئو فرآیند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست به طوری که موتور جستجو مایل به نمایش آن محتوا بعنوان بهترین نتیجه برای جستجوی کلمات کلیدی هدف شما باشد.
خوب واضح است که در روش کلاه سیاه اجرای عملیات غیر قانونی است و شاید نتایج زودتر به صفحه اول گوگل برسند یا شاید هم شما توسط گوگل شناسایی و جریمه شوید، اما در روش کلاه خاکستری و سفید عملیات قانونی است اما در روش خاکستری گاهی تخلفات کوچکی برای فریب گوگل انجام میشود که در روش کلاه سفید انجام نمیشود. هرگز برای رشد سایت خود از سئو کلاه سیاه یا خلافکارانه استفاده نکنید. شاید با استفاده از این روش به سرعت سایت شما رشد کند اما در آینده از نظر گوگل متخلف شناخته میشوید. در این حالت گوگل تا مدتهای بسیار طولانی و یا حتی برای همیشه به شما اجازه حضور در صفحات اول را نمیدهد.
واژههای کلاه سیاه و کلاه سفید اولین بار در دهه 1920 در فیلمهای وسترن بکار برده شد. استفاده از کلاههای سفید و سیاه راه آسانی برای تشخیص نقش مثبت و منفی فیلمها بود. بعدها، این اصطلاح در صنایع مختلف ازجمله صنعت سئو بکار برده شد.
Black Hat Seo یا سئوی کلاه سیاه مجموعه اقداماتی است برخلاف و ضد مقررات و راهبردهای موتورهای جستجو، بمنظور بالا بردن رتبههای یک سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو انجام میشوند. استفاده کنندگان از تکنیکهای سئوی کلاه سیاه، منافع و رضایت کاربران را نادیده گرفته و با تقلب سعی در دور زدن سیستم و کسب رتبههای بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو دارند. برخی از تکنیکهای سئوی کلاه سیاه به شرح زیر است:
White Hat Seo یا سئوی کلاه سفید برخلاف سئوی کلاه سیاه، به معنی پیروی از قوانین و مقررات و عمل کردن در چارچوب راهبردهای موتورهای جستجو است. به بیان دیگر، سئوی کلاه سفید شامل هرگونه اقدامی است که در عین رعایت شرایط استفاده از خدمات موتورهای جستجو، به بهبود رتبه بندی سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو منجر گردد.
Gray Hat Seo یا سئوی کلاه خاکستری نه کلاه سیاه است و نه کلاه سفید؛ بلکه مابین این دو است. درواقع، نه چیزی است که حاضر باشید موتورهای جستجو را از انجامش مطلع سازید و نه چیزی است که لازم باشد بطور خودکار بخاطرش پنالتی شوید. چراکه شرایط استفاده از خدمات موتورهای جستجو درباره این اقدامات، نامعلوم و غیرواضح است. سئوی کلاه خاکستری ضرورتا عمل بدی نیست اما با نیت جلو افتادن در رتبه بندیها انجام میشود. برای مثال، وقتی محتوای متنی را صرفا با هدف کسب رتبه بنویسیم بطوریکه فقط به حد کافی کلمات کلیدی داشته باشد که بتواند ترافیک بگیرد اما ارزش چندانی نداشته باشد و زیاد به کار بازدید کننده نیاید.
خوب برای آشنایی بیشتر با هربخش، جداگانه هرگام را با هم بررسی میکنیم تا بدانیم شامل چه عملیات و اقداماتی میشود و در نهایت چه توقعی میتوان بعد از برداشتن هرگام داشت.
پاسخ ها