a013

a013

عاشق تکنولوژی

داکر چیست؛ 5 کاربرد مهم آن را بشناسید!

 

 

اگر نمی‌دانید داکر چیست، باید ابتدا با کانتینر آشنا شوید. هر برنامه نیاز به یک واحد استاندارد به نام کانتینر یا Container دارد که مواردی مانند کدها و کامپوننت‌ها را برای اجرای آسان و سریع‌تر در سایر محیط‌ها پک یا بسته بندی کند. مزیت کانتینرها این است که دیگر نیازی به چند سیستم عامل نیست!
در این مقاله به شما خواهیم گفت "داکر چیست" و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

داکر چیست؟

 

به زبان ساده، داکر یک پلتفرم متن باز است که به منظور توسعه، انتقال و اجرای اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. Docker به شما این امکان را می‌دهد که اپلیکیشن مورد نظر را از زیرساخت جدا کنید تا بتوانید نرم افزار را به سرعت تحویل دهید. Docker می‌تواند در فرایند ارسال، تست و استقرار کد، تأخیری که بین نوشتن کد و پیاده سازی آن رخ می‌دهد را به شکل فزاینده‌ای کاهش دهد.

همراه با داکر، اغلب نام ماشین مجازی شنیده می‌شود و افراد زیادی آن را با سرور مجازی و اختصاصی اشتباه می‌گیرند؛ از این رو اگر قصد خرید سرور اختصاصی را دارید، مراقب باشید که آن را با نام سرور مجازی یا ماشین مجازی اشتباه نگیرید.

داکر در کلیه پلتفرم‌ها قابل استفاده است. کانتینرهای Docker می‌توانند در هر جایی، در محل در مرکز داده مشتری، در یک ارائه‌دهنده خدمات خارجی یا در فضای ابری، در Azure اجرا شوند. داکرها ارتباط مستقیمی با گیم سرور دارند. نوعی سرویس است که توسط شرکت های هاستینگ ارائه می‌شود و امکان بازی کردن بدون محدودیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری را فراهم می‌کند.

کاربردهای مهم داکر

 

1- اجرای حجم کاری بیشتر روی سیستم

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم، این است که به حجم بالای حافظه برای اجرا نیاز ندارد. با توجه به ویژگی‌های خاص داکر، می‌توان از آن برای پیش بردن کارهای سبک اما در تعداد بالا استفاده کرد.

این یک جایگزین مناسب و مقرون به صرفه برای ماشین‌های مجازی مبتنی بر Hypervisor ارائه می‌دهد، بنابراین می‌توانید از ظرفیت سرور خود برای دستیابی به اهدافتان استفاده کنید.

2- اجرای کامل دسته‌های نرم‌افزاری

اکوسیستم داکر شامل طیف گسترده‌ای از ابزارها و خدمات است که ساخت، حمل و نقل و اجرای کانتینرها را آسان می‌کند. پارادایم کانتینر ساده و قابل درک است و شروع کار با کانتینرها را آسان می‌کند.

3- اجرا و مقیاس‌بندی واکنش‌گرا

این کاربرد داکر باعث می‌شود تا زمانی که تقاضا زیاد است از منابع به طور موثر استفاده کنید و در صورت کاهش تقاضا به سرعت آنها را آزاد کنید. کانتینرها را می‌توان به راحتی بزرگ یا کوچک کرد تا نیازهای در حال تغییر را برآورده کنند.

4- توسعه سریع و پایدار نرم‌افزارهای مختلف

در محیط توسعه، اساساً ما نیاز به دستیابی به دو هدف عمده داریم. یکی، ما می‌خواهیم محیط توسعه تا حد امکان به تولید نزدیک باشد و ثانیاً، می‌خواهیم محیط توسعه تا حد امکان برای استفاده تعاملی سریع باشد. برای دستیابی به هدف اول، باید هر سرویسی روی ماشین مجازی خودش اجرا شود تا نحوه اجرای برنامه تولید را منعکس کند. Docker به راحتی اجازه می‌دهد چند سرویس در داخل کانتینرهای مختلف در محیط توسعه که معمولاً ظرفیت حافظه کمی دارد اجرا شوند.

نکته: توجه داشته باشید که ماشین مجازی با سرور مجازی متفاوت است؛ بنابراین خرید ماشین مجازی را با خرید سرور مجازی اشتباه نگیرید.

برای دستیابی به هدف دوم، از حجم‌های مشترک docker استفاده می‌کنیم تا کد برنامه را از سیستم عامل میزبان در اختیار کانتینر قرار دهیم. به این ترتیب، توسعه‌دهنده می‌تواند کد منبع را از پلتفرم و ویرایشگر انتخابی خود ویرایش کند و می‌تواند بلافاصله تغییرات را مشاهده کند.

5- ابزارهای یکبار مصرف

در کنار داکر می‌توانید از ابزارهای یکبار مصرف زیادی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید. این ابزارها به راه اندازی و به کار گیری بهتر این پلتفرم کمک زیادی می‌کند و تنها یک بار استفاده می‌شوند؛ خوشبختانه برای استفاده از این نرم افزارها نیازی به نصب نیست.

نکته مهم درباره داکر این است که حتی اگر سرور اختصاصی هم نداشته باشید، با استفاده از یک سرور مجازی، می‌توانید از مزایای داکر بهره ببرید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این نوع، سرورها باید بدانید سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد.

بیشتر بخوانید: سرور اختصاصی چیست

سرورهای اچ پی یکی از پرکاربردترین و بهترین سرورها برای راه اندازی سرورهای مجازی و اختصاصی هستند؛ اگر نمی‌دانید سرور hp چیست، می‌توانید به سایت وب رمز مراجعه کرده و در این باره اطلاعات کاملی به دست آورید.

نتیجه گیری

 

در این مقاله به بررسی داکر، کاربردهای آن و تاثیری که در اجرا و توسعه بهتر اپلیکیشن‌ها دارد، پرداختیم و ارتباط آن با ماشین مجازی و سرور مجازی را شرح دادیم.
در این میان مهم است که اگر قصد استفاده از داکر را دارید، نحوه نصب صحیح آن را بیاموزید و ارتباط آن با سرور مورد استفاده خود را بدانید.

سرورها انواع مختلفی دارند؛ سرور اختصاصی، سرور مجازی و … انواعی از سرورها هستند. برای تهیه سرورهای مطمئن و معتبر چه به صورت مجازی یا اختصاصی لازم است به یک مرجع قابل اعتماد مانند وب رمز مراجعه کنید که از خدمات و پاسخگویی تیم پشتیبانی آن مطمئن باشید؛ چرا که تهیه سرور از یک منبع نامطمئن می‌تواند کلیه اطلاعات مهم شما را در معرض خطر قرار دهد و هیچ تضمینی برای حفظ، نگهداری، امنیت یا پخش نشدن آنها وجود ندارد.

وب رمز با یک تیم متخصص، باتجربه و قابل اعتماد و با همکاری با معتبرترین دیتاسنتر های اروپا و ایران خدمات سرور اختصاصی و مجازی را به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید برای دریافت هرگونه مشاوره یا سوال درباره سرورها و داکر با تیم پشتیبانی وب رمز تماس حاصل فرمایید.

 

مطالعه بیشتر

دیتاسنتر چیست

گیم سرور چیست

a013
a013 عاشق تکنولوژی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋