marketingmrbilit

marketingmrbilit

قلعه حیدرآباد

قلعه حیدر آباد کجاست؟ خاش یکی از مهم ترین شهرهای شرق ایران است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است. همین موضوع سبب شده است که این شهر دارای آثار تاریخی مختلفی باشد، که هر یک از دوره تاریخی خاصی باقی مانده اند.

اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

این آثار تاریخی که روزی هر یک از آنها، بنایی کاربردی برای مردمان گذشته بوده اند، امروزه به صورت مکانی برای دیدار ما از آنها و به نوعی سرگرمیمان تبدیل شده اند. دیدار از آنها می تواند ما را با زندگی گذشتگانمان آشنا کند و از نحوه زندگی آنها مطلع شویم.

بنابراین بازدید از آنها علاوه بر هیجانی که برای ما به همراه می آورد، سطح اطلاعات ما از دنیای پیرامونمان را نیز بالا می برد. پس اگر سفری به این شهر تاریخی داشته آثار تاریخی آن به خصوص قلعه حیدر آباد که در این بخش از مجله مستر بلیط به شرح آن می پردازیم، را فراموش نکنید.

معرفی قلعه حیدر آباد

این قلعه، که طول عمر آن به اواخر دوران قاجاریه بر می گردد، در شهر خاش از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. سازنده این قلعه شخصی به نام عیدوخان بود که آن را در سال 1288 شمسی در این منطقه ساخته است.  عیدوخان از این قلعه به عنوان محل سکونت خود و اعضای خانواده اش استفاده می کرد و تا سال 1307 نیز در این مکان ساکن بودند.

زمانی که نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر به بهانه همکاری بلوچ ها با آلمانی ها به سیستان حمله کردند این قلعه را نیز تصرف کردند که در این زمان از آن به عنوان محلی برای نگهداری آذوغه و مهمات نیروهای انگلیسی استفاده می شد. چهار برجک نگهبانی در اطراف قلعه وجود دارد که جهت نگهبانی مورد استفاده قرار می گرفتند. این اثر تاریخی در تاریخ 18 اردیبهشت‌ ماه 1380 با شماره‌ی ثبت 3825 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته است.

معماری قلعه حیدر آباد

پلان ابتدایی این قلعه به صورت مستطیل شکل بوده که بعد از گذشت مدت زمانی در قسمت جنوبی شرقی آن تعدادی اتاق اضافه شده است، که باعث شد شکل کلی این قلعه شبیه به ذوزنقه در بیاید. این قلعه دارای برج هلالی و استوانه ای است که در چهار طرف آن قرار گرفته اند.

تزئیناتی که برای این قلعه استفاده شده، تنها به کنگره های هلالی شکل که بر دیواره حصار برونی ایجاد شده است محدود می شود. البته در قسمت دیوار اتاقک نگهبانی نیز کادربندی هایی مشاهده می شود، که می توان آن را نیز از تزئینات بنا به حساب آورد.

نکته ای که در مورد این قلعه وجود دارد  سوراخ هائیکه در دیوار آن تعبیه شده، است که به آنها تیرکش گفته می شد. این تیرکش ها در زمان حمله به قلعه مورد استفاده قرار می گرفتند و نیروهای داخلی از درون آنها شلیک می کردند.

همانطور که می دانید در مناطق گرم و خشک ایران برای ساخت بناها از خشت و کاهگل استفاده می کردند، بنابراین برای ساخت این قلعه نیز از همین مصالح استفاده شده است. دلیل به کار بردن آنها، خنک نگهداشتن محیط بود.

سفر با اتوبوس می تواند زیبایی های خود را داشته باشد پس اگر تصمیم داشتید به خاش سفر کنید، بلیط اتوبوس خاش را به صورت آنلاین خریداری کنید تا از مزایایی که خرید آنلاین دارد بهره مند شوید.

راه های دسترسی به قلعه حیدر آباد

اگر علاقه مند شدید که این قلعه را ببینید می توانید به شهر خاش سفری داشته باشید. این قلعه در قسمت جنوب شرقی خاش قرار دارد پس باید به این سمت از شهر حرکت کنید. استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی می تواند گزینه مناسبی باشد و اگر مایل هستید از خودرو شخصی استفاده کنید و خودرو خود را در نزدیکی قلعه پارک کیند و به دیدن آن بروید.

شرایط بازدید

اگر از دوستداران آثار تاریخی هستید دیدن این قلعه تاریخی و زیبا را نیز از یاد نبرید و در برنامه های سفر خود بگنجانید. دیدن این مکان حدود یک ساعت از شما زمان می گیرد.

 

marketingmrbilit
marketingmrbilit

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋