marketingmrbilit

marketingmrbilit

خانه قاسم خان اهری

آیا تاکنون از خانه دکتر قاسم خان اهری بازدید کرده اید؟ اهر که از شهرهای مهم استان آذربایجان شرقی است که در قسمت شمالی این استان قرار دارد و دارای پیشینه ای، بسیار غنی است. در این شهر می توانید انواع مختلفی از جاذبه های گردشگری را بیابید که آثار تاریخی از مهم ترین آنها به حساب می آیند. این آثار تاریخی از زمان های گوناگونی در این شهر به یادگار مانده اند.

اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

برخی حتی از دوران پیش از اسلام و روزگار اولیه سکونت در فلات ایران به جای مانده اند. بنابراین تماشای هر یک از آنها می تواند لذت خاص خود را داشته باشد. برخی از آثار تاریخی وجود دارند که با سرگذشت بزرگان منطقه گره خورده اند، خانه قاسم اهری که زمانی محل زندگی دکتر قاسم اهری بوده است از این نوع آثار به شمار می آید.

در این قسمت از مجله مستر بلیط به سراغ این خانه تاریخی رفته ایم، پس اگر دوست دارید در مورد این خانه و صاحب آن اطلاعاتی داشته باشید می توانید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

دکتر قاسم خان اهری

قاسم اهری فرزند بزرگ حاج آقا حسن، یکی از افراد سرشناس اهر، بود. قاسم در سال 1263 در شهر اهر به دنیا آمد، او دوران کودکی و نوجوانی خود را در شهر اهر گذراند و پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و در رشته پزشکی به تحصیل پرداخت.

قاسم اهری پس از پایان تحصیلات به اهر بازگشت، او که اکنون پزشک شده بود در این شهر شروع به طبابت کرد و پس از مدتی به شهر تبریز مهاجرت نمود. در مدت زمانی که در شهر اهر مشغول بود، بیماران را به صورت رایگان معالجه می کرد، همین امر سبب محبوبیت و شهرت وی شد.

زمینی به مساحت چهل هزار متر مربع در چایکنار شرقی اهر را به آموزش و پرورش و ساختمان بزرگی نیز پس از احداث، به سازمان شیر و خورشید، هلال احمر آن دوره اهدا کرد.

در سال 1314 به عنوان نماینده مردم اهر راهی مجلس شورای ملی شد و تا دوره سیزدم همین عنوان را داشت. در اوایل نمایندگی مجلس سیزدم استعفا داد و دلیل آن را ادامه شغل طبابت و خدمت به مردم عنوان کرد.

پس از آن بار دیگر به صحنه سیاست برگشت و به عنوان نماینده آذربایجان شرقی انتخاب شد. در سال 1345 دکتر دچار بیماری شد که به تهران اعزام گشت ولی در همین سال و در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت و در تهران به خاک سپرده شد.

معرفی خانه دکتر قاسم خان اهری

این خانه در اهر و در خیابانی، که امروزه با نام حزب الله خوانده می شود، قرار دارد و آن را می توان یکی از قدیمی ترین خانه های این شهر دانست. این خانه در قسمت مرکزی شهر اهر و در بافت تاریخی و مرکزی آن قرار گرفته است.

معماری و صاحب خانه باعث شهرت آن شده و آن را تبدیل به یکی از آثار تاریخی منطقه کرده اند. برخی از قسمت های خانه که آسیب زیادی دیده بود در سال های اخیر توسط میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده است، و بنابر تصمیم این سازمان از این بنا می خواهند از آن به عنوان موزه مردم شناسی ارسباران استفاده کنند.

برای اینکه به اهر سفری داشته باشید می توانید از اتوبوس استفاده کنید و در هزینه هایتان صرفه جوئی کنید و بلیط اتوبوس اهر را نیز به صورت آنلاین خریداری کنید.

معماری خانه دکتر قاسم خان اهری

این خانه اواخر دوران قاجار ساخته شده بنابراین معماری آن متاثر از معماری آن دوران است. مساحت زیاد و حیاط های باغ مانند که برخی به صورت حیاط مرکزی است و برخی دیگر دارای عمارتی در مرکز حیاط بودند، از مشخصه های اصلی خانه دوران قاجار است. این خانه از نوع دوم است و عمارتی در وسط باغی بزرگ دارد.

باغ دارای درختان تنومند و قدیمی است که باعث زیبایی چشم گیر آن شده اند. برای ورود به عمارت باید از  چند پله که به صورت نیم دایره هستند بالا رفت و از دربی چوبی گذر کرد. داخل خانه که به صورت دو طبقه است را اتاق های متعدد و سرسرای بزرگی تشکیل داده اند برای رسیدن به طبقه دوم از پلکانی چوبی استفاده می شود و در قسمت بالائی نیز اتاق های مختلفی قرار دارد.

پنجره های آن همگی از چوب ساخته شده اند و دارای حکاکی های بسیار زیبای با نقش و نگار اسلیمی هستند. شیشه هایی که در پنجره ها استفاده شده است به صورت رنگی هستند که با تابش آفتاب به آنها، نمایی خارق العاده ایجاد می شود و آن را تماشایی تر از هر وقتی می کند.

راه های دسترسی به خانه دکتر قاسم خان اهری

اگر به شهر اهر سفر کردید و قصد دیدار این خانه را داشتید باید به مرکز شهر اهر و خیابان حزب الله بروید. این بنا در کوچه آزادگان 6 قرار دارد. اگر می خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، اتوبوس و تاکسی های شهری در اختیار شما هستند و در غیر این صورت می توانید خودرو شخصی خود را به همراه برده و در نزدیکی این اثر تاریخی پارک کنید.

شرایط بازدید

برای بازدید از این اثر تاریخی باید در ساعات اداری مراجعه کنید، احداث پارکی با نام دکتر قاسم اهری در این نزدیکی باعث شده است که بتوانید زمان بیشتری را در این مکان بگذارنید و برای استراحت از این پارک استفاده کنید.

 

marketingmrbilit
marketingmrbilit

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋